اخبار گردشگری

جایزه جلال ستاری به پژوهشگران ایرانی و خارجی اهدا شد

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا این جایزه به پرویز ممنون نویسنده ‌کارگردان و پژوهشگر، حمیدرضا اردلان محقق آیین‌های نمایشی و ژاک ترودو دبیر سابق یونیمای جهانی اهدا شد.
جلال ستاری به دلیل بیماری نتوانست در زمان اهدای این جایزه حضور داشته باشد لذا در پیام کوتاهی به این مراسم از برگزار کنندگان آن تشکر کرد.
در متن پیام جلال ستاری آمده است: جهان عرصه تنوع فرهنگ‌هاست و تلاش برای پیوند میان فرهنگ‌ها راهگشای توسعه اجتماعی است. کوشش شما را می‌ستایم و برای همه آرزوی موفقیت دارم.
پرویز ممنون که یکی از دریافت‌کنندگان جایزه ستاری بود در ایران حضور نداشت و داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره تندیس و لوح افتخار را به نیابت از او دریافت کرد.
فتحعلی بیگی در هنگام دریافت این جایزه گفت: من افتخار شاگردی دکتر پرویز ممنون را داشتم و پایان‌نامه لیسانس من هم درباره تعزیه بود. این جایزه را به امانت می‌گیرم و حتما به دست ایشان خواهم رساند.
پرویز ممنون نویسنده، پژوهشگر، بازیگر و کارگردان تئاتر است که سال‌ها رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد. او از دولت اتریش نشان پرفسوری دریافت کرده و در معرفی نمایش‌های سنتی ایران به دنیا فعالیت‌های زیادی انجام داد.
ژاک ترودو دبیر سابق یونیمای جهانی هم جایزه خود را از محمدحسین ناصربخت دبیر سمینار پژوهشی جشنواره دریافت کرد.
ترودو هم پس از گرفتن این جایزه این اتفاق را غیرمنتظره دانست و گفت: «من دوستان زیادی در ایران دارم که همگی انسان‌های فوق‌العاده‌ای هستند. این جایزه برای من خیلی دور از انتظار و غیرمنتظره بود.»
این پژوهشگر هشت سال دبیر کل یونیمای جهانی بود و به مدت چهار سال ریاست کمیسیون میراث یونیما را برعهده داشت. او زندگی خود را وقف اعتلای هنر نمایش بویژه نمایش‌های آیینی سنتی در سراسر دنیا کرده است.
براساس اعلام هجدهمین جشنواره آیینی سنتی، جایزه جلال ستاری ، حمیدرضا اردلان دیگر دریافت کننده جایزه ستاری، که تندیس و لوح افتخار را داوود فتحعلی‌بیگی و پیمان شریعتی به او اهدا کردند در هنگام دریافت جایزه گفت: جلال ستاری بعد از انقلاب در خانه نشست و حدود یکصد کتاب نوشت و ترجمه کرد. بسیاری از بزرگان فرهنگ جهان را که ما نمی‌شناختیم، او به ما معرفی کرد. بسیاری از متون را که مباحثی نو در زمینه اسطوره‌شناسی بود، او به ما شناساند. یکی از افتخارات زندگی من این است که اسمم در کنار ستاری به عنوان شاگرد و شاگردِ شاگرد ایشان بیاید. یکی از محبوب‌ترین روشنفکران ایران جلال ستاری است و به دلیل جدیت و متانت ایشان نسل جدیدی از روشنفکران پاگرفتند. چیزی شبیه نقشی که فردوسی در ادوار ایران داشت.
اردلان طی سه دهه مجموعه‌ای گسترده از میراث آیین‌هاینمایشی و موسیقاییی گردآوری کرده است.
به گزارش هجدهمین جشنواره آیینی سنتی، جایزه جلال ستاری ، پنجمین سمینار جشنواره نمایش های آیینی سنتی هشتم و نهم شهریور ماه با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی و ارائه ۴۰ مقاله در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار و شامگاه گذشته به کار خود پایان داد.
این جایزه از سوی یک NGO اهدا می‌شود وکانون نمایش آیینی سنتی و جشنواره و سمینار از ابتدای شکل‌گیری این جایزه از آن کاملا حمایت می کند تا بصورت مستقل برگزار شود.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۷۵۶۱ ** ۱۸۲۳ دریافت و تنظیم: علی اکبر قزوینیان** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره


جایزه


جلال ستاری