اخبار گردشگری

ضرورت ایجاد خطوط گردشگری برای توسعه صنعت توریسم در کشور

به گزارش ایرنا، علی ‌اصغر مونسان عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از گنبد سلطانیه استان زنجان به مزیت های گردشگری برای تامین درآمد اشاره کرد و افزود: هر گردشگر خارجی معادل یکهزار و ۲۰۰ دلار یعنی به اندازه ارزش ۳۰ بشکه نفت، درآمد عاید کشور می کند.
وی با بیان اینکه ۷۰ هزار شغل در بخش صنایع دستی و نیز ۷۰ هزار شغل در حوزه گردشگری کشور وجود دارد، اظهار کرد: به ازای هر شغل در صنایع دستی نیازمند ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هستیم درحالی که ایجاد یک شغل در بخش هایی همچون صنعت و نفت، از پنج هزار تا ۱۰ هزار میلیارد ریال هرینه لازم دارد.
مونسان آثار تاریخی و میراث فرهنگی را از مهمترین داشته های کشور برشمرد و گفت: امیدوارم به نقطه ای برسیم که سازمان میراث فرهنگی، کار حفاظت انجام ندهد بلکه خود مردم با تمام وجود از این داشته ها مراقبت کنند.
وی به احداث هتل در مناطق گردشگری از جمله در سلطانیه اشاره کرد و گفت: ما هر قدر هتل شیک در کشور بسازیم، قابلیت و توان رقابت با کشورهای پیرامون خود را نداریم بنابراین میدانی که می خواهیم در آن بازی کنیم نباید میدانی باشد که در آن فاصله ما با رقبا زیاد باشد.
مونسان افزود: خوشبختانه گردشگرانی که به ایران سفر می کنند اغلب توریست های فرهنگی هستند، و عمده آنان هم از کشورهای اروپایی به ایران می آیند و به اندازه کافی هم هتل های شیک دیده اند و دنبال فضاهای اقامتی تاریخی و سنتی هستند.
وی به تبدیل برخی خانه ها از سوی شهروندان به اقامت سراهای استاندارد برای استقرار گردشگران در شهر یزد اشاره کرد و افزود: گردشگران از اقامت در چنین فضاهایی لذت می برند و مالک خانه نیز از این رهگذر صاحب کسب و کار می شود.
رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه هر منطقه ای مزیت های خاص خود را دارد، تاکید کرد: ایجاد اقامت سراهای سنتی با مشارکت و کمک مردم باید در دستور کار باشد و در این خصوص ازطریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می شود.
استاندار زنجان نیز در این جلسه بر حفظ هویت معماری در شهر با محوریت گنبد سلطانیه تاکید کرد و گفت: ساختمان جدید درحال احداث فرمانداری این شهرستان نمونه ای از اینگونه معماری است.
اسدالله درویش امیری به نبود مراکز ارائه کننده خدمات به گردشگران در سلطانیه اشاره کرد و افزود: انتظار این نیست که سازمان میراث فرهنگی در این باره کاری انجام دهد بلکه لازم است برای استقرار بخش خصوصی طرح داشته باشد که می توان به ایجاد مراکز عرضه صنایع دستی با بهره گیری از سازه های سبک در حداقل زمان اشار ه کرد.
وی به موضوع حریم و عرصه های میراثی شهر سلطانیه اشاره کرد و گفت: برای حل مسایل ناشی از این موضوع در شهر سلطانیه باید سرعت بخشیده شود ، زیرا کار مردم این شهر بواسطه برخی مسائل این حریم ها و عرصه ها، قفل شده است.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی است؛ این گنبد به دست سلطان محمد الجایتو در قرن هفتم احداث شد و اکنون بزرگترین گنبد خشتی جهان بشمار می آید.
این میراث جهانی در ۵۵ کیلومتری شرق شهر زنجان قرار گرفته است.
۸۰۶۸/۷۳۱۲
خبرنگار: حسن اکبری*** انتشار : اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


خطوط گردشگری


گنبد سلطانیه