اخبار گردشگری

بهره برداری از پنج هزارو ۳۶۷طرح عمرانی با ۱۷هزارو ۷۸۰ میلیارد ریال در استان بوشهر

به گزارش ایرنا افتتاح این شمار طرح در سال های ۹۲ تا ۹۶ در شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور بیانگر عزم دولت برای برون رفت از وضعیت موجود، ارتقای شاخص های توسعه ای و پاسخ گویی به مطالبات مردم است.
خدمت بی منت به مردم درنظام جمهوری اسلامی عبادتی بزرگ و توفیقی الهی برای هر کارگزار دولت و مایه افتخار و مباهات است که در دولت تدبیر و امید این مهم بخوبی تحقق یافت و رضایت مندی مردم را در پی داشته است،طوریکه رای ۲۴ میلیونی دوباره به دکتر روحانی شاهد این مدعاست.
دولت تدبیر و امید با شعارعدالت و توسعه پرچم پرافتخار خدمت به مردم را برافراشت و پس از حل چالش های بین المللی بویژه فرجام مبارک و موفق برجام، کنترل تورم، حرکت به سمت رونق اقتصادی و خروج از رکود با رویکرد اقتصاد مقاومتی تلاش کرد با اصلاح ساختار اداری و بهبود فرایندهای سازمانی زمینه خدمت رسانی بهتر به مردم را فراهم سازد.
در استان بوشهر نیز برهمین مبنا پرچم پرافتخار خدمت به مردم و عمران و آبادی استان برای تحقق سیاست های دولت تدبیر و امید برافراشته و به لطف الهی، موفقیت های بزرگی حاصل شد.

** اقتصاد مقاومتی
دربحث اقتصاد مقاومتی،حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های ابلاغی رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید، ستاد اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر راه اندازی شد که تاکنون ۳۱ جلسه تشکیل و ۹۶مصوبه برای تسهیل فرآیند سرمایه گذاری داشته است.
همچنین مطالعات شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان بوشهر با جانمایی طرح های پیشنهادی روی نقشه ۱:۱۰۰۰۰ انجام شد.
* فعال شدن واحدهای تولیدی راکد
فعال سازی ۴۰۵ واحد تولیدی نیمه فعال و غیر فعال، با ایجاد و تثبیت چهار هزارو ۳۷۲ شغل، عارضه یابی ۴۰۰ واحد تولیدی از ۷۳۸ واحد صنعتی کوچک و متوسط استان بوشهر، بررسی مسایل و مشکلات بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی بخش کشاورزی ، بهره برداری از ۶۸ طرح تولیدی دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد با ظرفیت ایجاد یکهزارو پنج فرصت شغلی و تامین تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت به میزان چهار هزارو ۵۰ میلیارد ریال برای فعال سازی واحدهای تولیدی و برخی از مهم ترین طرح های سرمایه گذاری ازفعالیت های ثمربخش ستاد اقتصادی مقاومتی استان بوشهر در دولت یازدهم است.
در این ارتباط هشت طرح بزرگ با سرمایه گذاری حدود ۴۷ هزار میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال زایی برای حدود پنج هزار نفر در دست اجراست.
همچنین واگذاری حدود ۵۳۰ طرح نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی نیز در دست اجراست که ۱۸۷ مورد آن نهایی شده است.
* منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر
در این بخش آرزوی دیرینه و راهبردی مردم استان در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری که وعده آن را رئیس جمهوری در سفر دیماه سال ۹۳ به مردم این استان داد از تصویب دولت گذشت و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی ایجاد این منطقه محقق و استان بوشهر بار دیگر به قطب اقتصادی تجاری و صادرات کشور تبدیل می شود.
پیگیری ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر با هدف ایجاد زمینه مناسب برای تولید محصولات دارای مزیت و قابل‌ رقابت با نمونه‌های خارجی در بازارهای جهانی، برنامه‌ ریزی‌ شده است.
منطقه آزاد بوشهر نزدیک‌ترین مسیر برای انتقال تولیدات استان‌های مرکزی کشور به بازار کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس است.
* اسکله و پایانه صادراتی مواد معدنی
پیگیری ایجاد اسکله و پایانه صادرات مواد معدنی باتوجه به اینکه وجود پنج میلیارد تن ذخیره مواد معدنی ظرفیت بالقوه برای حضور چشمگیر در بازار مواد معدنی کشورهای عربی خلیج‌فارس است، برای فراهم کردن زمینه لازم برای صدور ۱٫۵ میلیون تن مازاد تولید سیمان و کلینکر کارخانه‌های موجود در استان، با مشارکت بخش خصوصی (شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، شرکت صنایع سیمان مند دشتی و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر) ایجاد اسکله و پایانه صادرات مواد معدنی در بندر خور شهاب در دست اجراست.
* اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر
راه اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده ۱۲ قانون امور گمرکی در گمرک بوشهر، اجرایی شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر به‌منظور بهره‌مندی بهتر از ظرفیت‌های موجود و جلوگیری از خام فروشی این سرمایه‌ها، منطقه ویژه اقتصادی شمال استان با رویکرد نفت، گاز و پتروشیمی در شهرستان دیلم تصویب و پس از انجام مطالعات و تکمیل زیرساخت‌های اساسی مانند تامین خوراک، آب، برق و راه دسترسی عملیات اجرایی آن به صورت رسمی، به همراه کلنگ زنی واحد پتروشیمی رجالی در نیمه نخست امسال آغاز شد.
* احیای شرکت صدرا
هماهنگی و پیگیری رفع مشکلات، ابهامات و فعال سازی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و افزایش تعداد نیروهای شاغل آن شرکت از ۵۰۰ به ۲هزار و ۵۰۰ نفر و پیگیری برای اجرایی شدن پیشنهادهای استان در زمینه واگذاری بخشی از پروژه های فراساحلی وزارت نفت، سفارش ساخت شناورهای مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تامین اعتبار برای تکمیل ساخت کشتی افراماکس دوم برای فعال‌سازی و استفاده از ظرفیت کامل صدرا با هدف افزایش اشتغال به تعداد ۱۰ هزار نفر.
* اجرای طرح توسعه بندر بوشهر
پیگیری و اجرای طرح توسعه بندر بوشهر نیز یکی از مصوبات سفر در قالب احداث مجتمع بندری نگین با هدف رفع محدودیت های دسترسی پسکرانه ای، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر بوشهر از هفت میلیون تن کالا به ۱۵ میلیون تن و از ۴۳۰ هزار تی یو کانتینر به ۱٫۵ میلیون تی یو کانتینر، رفع محدودیت های دسترسی پسکرانه ای، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری وایجاد بالغ بر یکهزار فرصت شغلی در دست اجرا و با پیشرفت خوبی روبروست.
*تدوین و پیگیری مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی)
تدوین و پیگیری تصویب طرح ساماندهی ته لنجی و نوسازی و جایگزینی شناورهای سنتی با هدف ایجاد بالغ بر ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم برای ملوانان، ناخدا و مالکان شناورها و ۳۲ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم، در نظر گرفتن انتفاع جامعه هدف (ملوانان) و ارتقای کمی و کیفی مشاغل ملوانی، کاهش حجم کالای وارداتی، حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات کنترل نشده، شفاف سازی فرآیند واردات کالای ته لنجی وکاهش مفاسد اداری و برنامه ریزی جایگزینی شناورهای سنتی از دیگر کارهای دولت یازدهم در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان بوشهر است.
* طرح تحول کشاورزی
تدوین و اجرای طرح نخلستان با هدف افزایش راندمان و ارتقای بهره وری مصرف آب با تغییر شیوه آبیاری سنتی به روشهای نوین، اصلاح ونوسازی نخیلات موجود، حذف و جایگزینی نخیلات کم بازده باواریته ها وارقام اقتصادی، تثبیت وایجاد اشتغـال پایدار درمنطـقه، تثبیت هشت هزار و۷۸۰ نفرشغل کنونی به ۲۱هزار و ۵۰۰ شغل جدید، افزایش درآمد و رفاه مردم منطقه، افزایش درآمد حاصل ازفروش محصولات از یک هزارو ۴۱۸به ۱۲هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال (۷۸۵ درصد) .تصویب و پیگیری اجرای طرح بهره‌وری بخش کشاورزی در قالب طرح تبدیل سبزی وصیفی ازفضای بازبه کشت گلخانه‌ای با هدف آزادسازی ۱۱ هزار هکتار زمین کشاورزی موجود در فضای باز و امکان برنامه‌ریزی جدید برای آن، کاهش۲۰ برابری مصرف آب، تولید محصولات خارج از فصل و افزایش مدت برداشت محصولات، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بازدهی اقتصادی و امکان ارتقای سطح کیفیت محصولات تولیدی، برنامه‌ریزی‌ شده است.
دستاورد اصلی این طرح افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری تولیدات این کالاهای صادراتی در گلخانه نسبت به فضای باز است.
** توسعه زیرساخت ها
بررسی آمار و ارقام نشان می دهد عملکرد چهار ساله دولت تدبیر و امید در بخش عمرانی و توجه به زیرساخت های استان بوشهر روندی شتابنده داشته است طوریکه در این مدت پنج هزار و ۳۶۷طرح عمرانی با اعتبار ۱۷هزار و ۷۸۰میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
افتتاح این شمار طرح در سال های ۹۲ تا ۹۶ در شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور بیانگر عزم دولت برای برون رفت از وضعیت موجود، ارتقای شاخص های توسعه ای و پاسخ گویی به مطالبات مردم است.

* راهسازی و توسعه بزرگراه ها
در بخش امور زیربنایی احداث بزرگراه ها در طول کل دولت های گذشته ۵۶۵ کیلومتر بزرگراه در استان بوشهر ساخته شده بود و در مدت چهار سال دولت یازدهم ۱۵۰کیلومتر بزرگراه با ۲ و هزارو ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار در این استان ساخته شد و ۲۷۹٫۵کیلومتر بزرگراه دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بین ۳۳تا ۸۰ درصد در این استان در دست ساخت است که با بهره برداری از آنها استان بوشهر از نظر بزرگراه جزو سه استان برتر کشور خواهد شد.
دربحث احداث راه آهن بوشهر- شیراز که همچنان مطالبه جدی مردم و مسئولان استان بوشهر است، این طرح به تصویب شورای اقتصاد رسیده و در حال پیگیری برای قرارداد فاینانس است.
ارتباط بوشهر به شبکه سراسری راه آهن، بوشهر را به قطب اقتصادی و تجاری کشور تبدیل می کند.

* تامین آب آشامیدنی
در زمینه تامین آب باتوجه به اینکه استان بوشهر یکی از استانهای خشک و کم آب کشور است تلاش شده وضعیت موجود با همه کاستی ها بخوبی مدیریت شود و برای برون رفت از موضوع بحران آب کشاورزی و صنعتی اقدام های بسیار اساسی صورت گرفته و برای آب آشامیدنی نیز به صورت راهبردی برنامه ریزی و اقدام شده است.
از جمله این اقدام ها مقرر شده پنج ایستگاه آب شیرین کن در مجموع با طرفیت تولید ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در این استان راه اندازی شود که مشکل آب آشامیدنی استان را از بحران خارج می کند این درحالی است که تا پیش از دولت تدبیر و امید، استان بوشهر هیچ ایستگاه آب شیرین کن فعال نداشته است.
سرمایه گذاری سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در تامین آب استان با احداث پنج آب شیرین کن در شهرهای کنگان با ظرفیت تولید ۱۰هزار متر مکعب، بوشهر ۴۵ هزار متر مکعب، جم ۳۵ هزار مترمکعب، عسلویه هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعب و دلوار هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعب که تاکنون ۲۷ هزارو ۵۰۰ متر مکعب از ظرفیت های آب شیرین کن های کنگان، بوشهر و دلوار به بهره برداری رسیده است.
همچنین افزایش برداشت از خط آبرسانی از سد کوثر استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان ۲۳هزار مترمکعب، و احداث ۱۰مجتمع آبرسانی روستایی با اعتبار یکهزار میلیارد ریال و تامین آب عشایر با نصب ۵۲۷ مخرن برای ۵۲۷ خانوار عشایری از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش آب آشامیدنی است.

* برق رسانی
در بخش برق نیز تلفات به حدود ۱۲درصد کاهش یافته و خاموشی ها به طور تقریبی به کمترین میزان ممکن رسیده است و از ۷۰۰ دقیقه در سال برای هر مشترک به ۲۳۰ دقیقه کاهش یافته است.

* گاز رسانی
در زمینه گازرسانی بیش از ۹۸درصد از جمعیت شهری و ۹۰ درصد از جمعیت روستایی استان بوشهر از شبکه گاز برخوردار هستند، این درحالی است که پیش دولت یازدهم و در مجموع دولت های گذشته ۷۷درصد جمعیت شهری و ۳۴درصد جمعیت روستایی استان بوشهر از شبکه گاز برخوردار بوده اند.
در این مدت گازرسانی به شهرها با اجرای ۲هزار و ۸۶۳کیلومتر و هزینه ۲ هزارو ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار در ۳۶شهر انجام شد و شمار مشترکان شهری گاز از ۴۳هزار و ۷۵۰ مشترک در سال ۹۲ به ۱۱۶هزار و ۲۰۰ اشتراک افزایش یافت.
گازرسانی به روستاها نیز با اجرای ۲هزار و ۶۱۲کیلومتر و هزینه یکهزارو ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در ۳۲۴ روستا باعث افزایش شمار مشترکان روستایی گاز از ۲۳هزارو ۴۶۰ مشترک در سال ۹۲ به ۶۹هزار اشتراک شد.

**اجرای ۲۰ طرح عمرانی شاخص و کلیدی از جمله بزرگراه های برازجان – گناوه، گناوه- دیلم، اهرم- برازجان، دالکی- کنارتخته، دیر- بوشهر، کمربندی کنگان، خمیر- لنگه- عسلویه، خروجی دوم بوشهر، ورزشگاه ۱۵هزار نفری شهید مهدوی بوشهر، دهکده گردشگری ساحلی بوشهر، دهکده گردشگری بندر حماد دیلم، دهکده گردشگری کنگان – دیر، دانشکده معماری بوشهر، احداث ۲ آب شیرین کن در شهرهای کنگان و بوشهر،جاده گردشگری ساحلی بندر گناوه و ریگ، نگاه ویژه دولت به این استان را بیش از پیش ملموس می کند.

* ارتباطات و فناوری اطلاعات
ایجاد مسیر پشتیبان شبکه دیتای استان بوشهر، افزایش سه برابری ظرفیت اینترنت استان از ۱٫۳گیگابایت به ۳٫۸گیگابایت، ارتقای پهنای باند ۶٫۱به ۶۷ گیگابایت، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای شبکه بزرگراه اطلاعاتی استان بوشهر، راه اندازی مرکز آپای دانشگاه خلیج فارس با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد آمادگی برای برخورداری ۳۰۶روستای ۲۰خانوار به بالای استان از اینترنت، راه اندازی و توسعه نسل سوم تلفن همرماه در ۳۴شهر و نسل چهارم تلفن همراه در ۲۷ شهر و پیش بینی پوشش همه شهرها تا پایان سال ۹۶، توسعه شبکه های زیرساخت، برنامه ارتقای ظرفیت شبکه ارتباطی و فناوری اطلاعات استان تا پایان دولت با ۶۰ درصد افزایش با توسعه یکهزارو ۳۱۸کیلوتر فیبرنوری از ۲هزار و ۲۶۰ به سه هزار و ۵۷۸کیلومتر، کارنامه دولت یازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر است.
همچنین تعداد کاربران اینترنت نیز از ۱۲۵هزار نفر به ۵۲۵هزار نفر (افزایش ۴٫۲برابری) افزایش یافته است.

*مسکن
تکمیل و تحویل ۹هزار و ۲۵۸واحد مسکن مهر در دولت یازدهم نشان می دهد دولت در این بخش نیز توجه ویژه دارد و در سالجاری نیز شش هزار واحد مسکن مهر در استان بوشهر افتتاح خواهد شد.

* طرح های امید اجتماعی
مجموعه طرح های ۱۵گانه امید شامل احداث ۱۳۷زمین چمن مصنوعی برای مناطق روستایی با هدف ارتقای سرانه ورزشی از ۲۴ به ۶۵ سانتی متر، احداث ۱۱۸زمین چمن در محله های شهری، ۴۴۱ بوستان امید روستایی و بوستانهای شهری با هدف افزایش سرانه از ۲٫۶ به ۶ متر، احداث ۴۰۰ زمین والیبال در بوستانهای شهری و روستایی، ساماندهی ۲۱۱گلزار شهدا، اجرای طرح روستای پاک با هدف جمع آوری بهداشتی پسماند، احداث مخازن آب برای عشایر، ساخت سینماهای روباز روستایی، اجرای طرح سلامت دهان و دندان در همه شهرستانها، اجرای طرح قلب سالم با هدف پایش، آموزش و ترویج تغییر سبک زندگی بیماران قلبی و عروقی، و تجهیز سرمایشی همه مدارس استان، نگاه مثبت دولتمردان به استان بوشهر را نشان می دهد.

* بخش صنعت، معدن و تجارت
بخش صنعت استان بوشهر نیز در دولت یازدهم متحول شد طوریکه ضمن فعال شدن صنایع و کارخانه های موجود مجوز احداث پتروشیمی دیلم و دشتستان نیز صادر شده است و ضمن کمک جدی به اقتصاد استان و کشور و تولید در افزایش نرخ اشتغال نیز تاثیری شگرف خواهد داشت.
همچنین پتروشیمی متانول کاوه و کارخانه سیمان دشتی، تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
در استان بوشهر ۱۵۳معدن و ۴۶۹ واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این شمار ۵۷ واحد در دولت یازدهم فعال شده است و برنامه ریزی جدی برای فعال سازی مابقی واحدها نیز در دستور کار است و طرح ساماندهی اثرات پارس جنوبی بر جامعه میزبان نیز به دستور رئیس جمهوری تدوین شده است.
در زمینه توسعه تجارت و افزایش صادرات رشد مناسبی در استان بوشهر در دولت تدبیر و امید حاصل شده و میزان درآمدهای گمرکی این استان از ۳۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال در پایان دولت دهم به ۶۵ هزار و ۸۹۹میلیارد ریال در دولت یازدهم افزایش یافته است.

* بخش کشاورزی
عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی استان بوشهر نیز در زمینه تولید و فروش همه محصولات کشاورزی استان بویژه تولیدات خارج از فصل فراهم شده است از جمله در سه محصول خرما، گندم و گوجه فرنگی که تلاش شده مشکلات کشاورزان به کمترین میزان ممکن برسد.
در سال زراعی ۹۴-۹۵ با خرید ۱۱۵هزار تن گندم از کشاورزان بالاترین رکورد استان در این زمینه ثبت و ۲۳۷هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار صادر شد.
افزون برآن در این دولت ۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد، این درحالی است که در کل دولت های گذشته ۲۱هزار و ۴۲۰هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده بودند.
پیگیری برای احداث ۶ سد دالکی با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال، خائیز ۶۰۰ میلیارد ریال، باغان ۲ هزارو ۵۱۰میلیارد ریال، دشت پلنگ یکهزارو ۹۴۰ میلیارد ریال، تنگ ارم ۲۰۰ میلیارد ریال و باهوش ۶۴۰ میلیارد ریال که هم اکنون عملیات اجرایی این سدها آغاز شده است.

* عمران شهری و روستایی
در عمران شهری و روستایی استان بوشهر در دولت یازدهم با افزایش درآمد حاصل از مالیات برارزش افزوده و حق آلایندگی صنایع استان، افزایش اعتبارهای تملک دارایی های سرمایه ای استان و جذب اعتبارهای ملی، اقدامهای بسیار اساسی صورت گرفت طوریکه که مجموع اعتبارات تملک دارایی استان از سه هزارو ۱۰۰ میلیارد ریال در سال پایانی دولت دهم به ۱۹ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۴رسیده است.
در این بخش توسعه متوازن و عادلانه شهری و روستایی مد نظر قرار گرفت و طرح های ابتکاری امید یکهزار و ۵۰۰ طرح در زمینه احداث زمین های چمن مینی فوتبال و بوستان های محله های شهری و روستایی در سراسر استان اجرایی شد طوریکه در زمان حاضر همه روستاهای با جمعیت ۵۰۰ نفر به بالا داری زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال با امکانات کامل هستند.

* اعتبارات عمرانی استان بوشهر در دولت یازدهم
در مجموع در دولت یازدهم ۵۱ هزار و ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات عمرانی به استان بوشهر اختصاص یافت که از این میزان ۱۲ هزارو ۶۰۰ میلیارد ریال به شهرداریها و دهیاری ها اختصاص یافت.

*دهکده های گردشگری
– طراحی، مطالعه و آغاز عملیات اجرایی ۱۱دهکده گردشگری در بوشهر، دیلم، کنگان – دیر، عسلویه، گناوه، برازجان، دلارام ، کوه نمک، آبپخش، سعدآباد و شبانکاره در دست اجراست که هم اکنون دهکده های گردشگری بوشهر و کنگان – دیر به بهره برداری رسیده، دیلم در مرحله ایجاد زیر ساخت است، طرح عسلویه در مرحله گرفتن موافقت محیط زیست و گناوه، دلارآم، کوه نمک و شبانکاره در مرحله طراحی، برازجان خرید زمین و آبپخش و سعدآباد در مرحله جانمایی قرار دارند.

*مرمت و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی
– بازسازی و احیای بناهای تاریخی از جمله مدرسه سعادت بوشهر، دانشکده معماری و شهرسازی، مجتمع شیخ حسین چاه کوتاهی که هر سه به بهره برداری رسیده است و کاروانسرای مشیرالملک، قلعه های کلات، شبانکاره و محمد خان دشتی که دردست بازسازی و احیاست.

*طرح های سرمایه گذاری
– پتروشیمی متانول کاوه دیر با اشتغال زایی یکهزار نفر، کارخانه سیمان دشتی با ۲۲۰نفر اشتغال در آستانه بهره برداری و پتروشیمی رجالی دیلم با ۹۵۰نفر اشتغال عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
– طرح پرورش ماهی در قفس سد رئیسعلی دلواری با ۳۰۰ نفر اشتغال در آستانه بهره برداری، ماهی در قفس بخش دلوار با اشتغال زایی یکهزار نفر در مرحله آغاز عملیات اجرایی است.

** ارتقای شاخص های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
استان بوشهر از استانهای امن و با نشاط کشور است و در حوزه های سیاسی همه احزاب بطور آزادانه و با نشاط فعالیت و همه برنامه ها و اجتماع های خود را در امنیت کامل انجام می دهند.
در چهار سال دولت یازدهم، حتی یک تجمع سیاسی و حزبی در استان بوشهر لغو نشده و افزون بر آن مجوز فعالیت شعبه های فرعی حزب ها و تشکل های سیاسی در استان صادر شده تا در پناه قانون و در چارچوب آن فعالیت کنند.
تقویت و تمهید فعالیت قانونمند احزاب، نهادهای سیاسی، کانون های صنفی و تشکل های دانشجویی با رشد هفت برابری صدور مجوز شعبه های احزاب نسبت به سال ۹۲ یکی از موفقیت های دولت در این بخش است که حاصل آن افزایش شمار احزاب و تشکل ها در استان بوشهر است.
تقویت رسانه ها و حمایت از آزادی اندیشه و بیان شامل راه اندازی ۲ روزنامه بامداد جنوب و پیام عسلویه در استان بوشهر، چندین سایت و پایگاه خبری و دریغ از حتی یک شکایت علیه نشریات و رسانه ها در چهارسال اخیر در استان بوشهر.
تقویت مشارکت سیاسی مردم با برگزاری انتخابات سالم و با نشاط دور دهم مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۷۸ درصدی مردم، پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با مشارکت ۶۸ درصدی در سال ۹۴، دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت ۷۷٫۶درصدی و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با مشارکت ۷۱ درصدی در سال ۹۶ از جمله موفقیت های دولت تدبیر و امید در بخش مشارکت های سیاسی و اجتماعی است.
تقویت مشارکت اقلیت های قومی و مذهبی در مدیریت استان بوشهر با انتصاب مشاور استاندار در امور اهل سنت و بکارگیری اولین مدیر اهل سنت به عنوان معاون فرماندار و چندین مدیر شهرستانی نشانگر توجه و اهمیت دولت یازدهم به برابری مذهبی و قومی است.
حمایت از آزادی های فرهنگی و هنرمندان و برگزاری برنامه های فرهنگی هنری از جمله موسیقی به نحوی که برای ۴۱۲کنسرت مجوز برگزاری صادر و اجرا شد بدون اینکه حتی یک کنسرت لغو شود.
کاهش جرائم خشن از یکهزار و ۶۸۵ مورد در سال ۹۲ به یکهزار و ۲۳۲ مورد و آمار قتل از ۱۵۲ فقره به ۱۲۴فقره در سال ۹۵٫

*ارتقای سرمایه اجتماعی
اجرای مرحله اول طرح امید اجتماعی در ۶ محور آموزشی با شرکت ۲۰هزار نفر در قالب ۲۱۰کارگاه و اجرای مرحله دوم طرح در ۱۰ محور آموزشی و شرکت ۴۲هزار نفر که رضایت مندی شرکت کنندگان از اجرای این طرح بالغ بر ۷۳ درصد است.
– افزایش کمی شمار سازمان های مردم نهاد (سمن ها) و تشکل های غیر دولتی از ۱۶ سمن در سال ۹۲ به ۱۴۱سمن در پایان دولت یازدهم ، افزایش کیفی و توانمندی سازی سمن ها با برگزاری کارگاه های متعدد آموزشی، و ۱۳۳نشست با قشرهای مختلف مردم.

*توانمند سازی بنیه علمی و آموزشی
اجرای طرح تقویت علمی دانش آموزان کنکوری برای یکهزار و ۶۵۶نفر در سال ۹۴ و یکهزار و ۸۲۰نفر در سال ۹۵) که منجر به ارتقای رتبه قبولی داوطلبان استان بوشهر از ۲۲ به ۱۸ در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور شد.
اجرای برنامه ستارگان امید و معرفی جوانان موفق علمی در برنامه تلویزیونی به مدت ۴۵ دقیقه در هر هفته، طرح نخبه پروری جوانان و برگزاری اردوهای امید، ایجاد خانه های ریاضیات، برگزاری آزمون های ریاضیات جهانی کانگورو و تجهیز ۱۰۰ درصدی مدارس استان بوشهر به سیستم سرمایشی.

*بکارگیری مدیران جوان
– انتصاب ۸۸ درصد بخشداران استان از بین جوانان، انتصاب ۲۳۰نفر از مدیران جوان در سطوح عالی، میانی و پایه در سطح استان، تشکیل کانون مدیران جوان، بکارگیری ۳۰ تن از بانون در سطح های مدیریتی، عالی، میانی و پایه در سطح استان بوشهر.
در همین حوزه، توجه به انتصاب جوانان و بانوان در پستهای مدیریتی نقطه عطف و یکی از شاخص های قابل افتخار دولت در استان بوشهر است به گونه ای که اغلب بخشداران استان در گروه سنی زیر ۴۰ سال و بیشتر معاونان فرمانداران جوان هستند.
برای نخستین بار در تاریخ استان بوشهر زنان بخشدار و معاون فرماندار شدند که در قیاس با دولت های قبل، در دولت تدبیر و امید بیشترین تعداد بانوان در پست های مدیریتی استان به کار گرفته شدند.

* فراهم کردن زمینه اشتغال کارجویان با مهارت آموزی
– تفاهم نامه مشترک استانداری بوشهر، وزارت نفت و سازمان فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی به ۱۲هزار نفر از جوانان تحصیل کرده جویای کار در استان.
– مهارت آموزی جوانان از طریق تفاهم مشترک استانداری بوشهر، سازمان های انرژی اتمی و فنی و حرفه ای برای آموزش هشت هزار نفر در استان بوشهر.
– تفاهم نامه مشترک استانداری بوشهر، کمیته امداد و فنی حرفه ای برای مهارت آموزی به یک هزار و ۴۵۵نفر جوانان در ۱۲شعبه شهری و ۸۲ نقطه روستایی این استان.

* ارتقای سطح سلامت جامعه با توسعه فضا، امکانات و نیروهای متخصص
درحوزه سلامت اقدام های بسیار مهم صورت گرفته و علاوه بر اجرای دقیق طرح تحول سلامت، چند اقدام ابتکاری از جمله ‘طرح سلامت دهان و دندان’، ‘طرح سلامت قلب و عروق’، احداث ۲۸ مرکز جامع سلامت، تعمیر، نوسازی و تجهیز و توسعه کامل همه درمانگاهها و خانه های بهداشت موجود در استان انجام شده است.
همچنین توسعه و تجهیز ۹ بیمارستان، آغاز مقدمات احداث سه بیمارستان جدید دراستان بوشهر شامل فوق تخصصی ۱۸۰ تختخوابی، قلب بوشهر و ۱۷شهریور برازجان فراهم شده است.
– در این ارتباط طرح بهداشت دهان و دندان برای ۷۵ هزار و ۷۲۲ نفر دانش آموزان استان اجرا شد.
– اجرای طرح قلب سالم برای ۱۸هزار و ۸۲۰ نفر.
– احداث چهار بیمارستان جدید با ظرفیت ۷۰۰ تخت.
– ساخت ۱۷۶مرکز بهداشتی و درمانی با هشت هزار میلیارد ریال اعتبار.
– افزایش تخت های بیمارستانی از ۷۹۸ تخت در ۱۳۹۲ به یکهزار و ۶۰۰ تخت در سال ۱۳۹۶٫
– افزایش تخت های ویژه درمانی استان بوشهر از ۹۲ تخت در سال ۱۳۹۲به ۲۲۴تخت در سال ۹۶٫
– افزایش دستگاه های ام. آر.ای مستقر در استان از ۲ دستگاه در سال ۱۳۹۲به چهار دستگاه در سال ۹۶٫ — افزایش شمار دستگاه های دیالیز از ۸۰ دستگاه در سال ۹۲ به ۱۰۳دستگاه در سال ۱۳۹۶٫
– افزایش تعداد پزشکان متخصص از ۲۳۵نفر در سال ۱۳۹۲به ۴۲۸نفر در سال ۹۶٫
– تقویت سیستم اورژانس استان با تامین ۳۳دستگاه آمبولانس آی سی یو و هفت دستگاه آمبولانس ان آی سی یو و ۳۰ دستگاه آمبولانس معمولی.
– اجرای جشنواره ورزشی امید با شرکت ۳۵هزار نفر در رشته های فوتسال، والیبال، پینگ پنگ، کوهنوردی و دوچرخه سواری.
– اجرای طرح همتایان جوان به منظور آموزش پیشگیری از اعتیاد در ۷۶کانون روستایی، ۲۴کانون دانشجویی برای تربیت ۴۰۰ دانش آموز فعال به عنوان همتایان دانش آموزی در ۱۵ مدرسه از شهرستانهای بوشهر، عسلویه، جم و کنگان.

* آموزش
– آموزش عالی: در دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، اصل بر توسعه کیفی، افزایش تعداد سهمیه دانشجویان در دانشگاههای کشور و استان بوشهر و رشته های تخصصی بویژه در تحصیلات تکمیلی بوده است به نحوی که تعداد رشته های موجود در مقاطع عالی در دانشگاه های استان بوشهر از۱۱۳ رشته در پایان دولت دهم، هم اکنون به ۲۴۱ رشته افزایش یافته است.
– آموزش وپرورش: در این بخش نیز ارتقای جایگاه استان بوشهر درقبولی مراکز آموزش عالی درکنکور از رتبه ۲۲ در سال ۹۲ با اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان به رتبه ۱۸ در سال ۹۵٫

* صیانت از حقوق مردم، سلامت اداری و تکریم ارباب رجوع:
در اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق مردم و اجرای هشت برنامه اصلاح نظام اداری دولت یازدهم اقدام هایی مهم انجام داده است، طوریکه همه دستگاههای اجرایی دولت در سطح های مختلف از بخش تا شهرستان و استان در ۳۵ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته و در چهار سطح تحلیل شده اند.
براین اساس در مجموع، میانگین عملکرد دستگاههای اجرایی استان در ‘سطح ۲’ یعنی سطح خوب با امتیاز ۸۷ ارزیابی شده و ارتقای سطح خدمات دستگاهها به سطح ۱، بطور جدی در دستور کار قرار دارد.
در این ارتباط احیای سامانه ارتباطات مردم و دولت (سامد)، تشکیل کمیته پیگیری درخواست های مردمی، هیات رسیدگی به شکایت ها و بازرسی برنامه ریزی شده از اقدام های اساسی انجام شده است که میانگین روز رسیدگی به شکایت های مردمی از یک ماه به ۱۰ روز کاهش یافته است.
از دیگر اقدام های مهم دولت یازدهم فعال کردن هیات رفع اختلاف بین دستگاههای اجرایی است زیرا در گذشته، بطور تقریبی این بخش تعطیل بود و همه دعاوی بین دستگاههای اجرایی در دستگاه قضایی رسیدگی می شد و در مواردی دعوای بین دستگاهها سالها ادامه داشت.
در این ارتباط ابتدا معاونت حقوقی دفتر بازرسی و امور حقوقی استانداری ایجاد و سپس همه دستگاههای اجرایی ملزم شدند دعاوی خود را به این هیات ارجاع داده و از هرگونه طرح دعوی علیه همدیگر در مراجع قانونی و بویژه مسدود کردن حسابهای دولتی به طور مطلق ممنوع شدند.
عملکرد این هیات نشان می دهد، تاکنون ۱۱۹ پرونده تشکیل، ۱۱۳ پرونده رسیدگی و ۲۷مورد حکم صادر شده و بقیه موارد با تفاهم حل و صورتجلسه شده است.
در این رسیدگی ها معادل دو هزارو ۸۵۰ میلیارد ریال رفع اختلاف شده است با توجه به اینکه همه حکم ها با توافق و رضایت ۲ طرف صادر و اجرا شده، مدت رسیدگی ازکمتر از ۲ سال به ۲ ماه کاهش یافته است.
درهمین راستا استاندار بوشهرگفت: همزمان با هفته دولت امسال تعداد ۵۳۸ طرح عمرانی با هفت هزار رو ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
مصطفی سالاری افزود: از این شمار ۴۲۲ طرح با پنج هزار و ۱۷۰میلیارد ریال افتتاحی در بخش های مختلف است.
وی اظهارکرد: همچنین در هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۱۱۶طرح عمرانی با ۲هزار و ۳۰میلیارد ریال اعتبار در استان بوشهر آغاز می شود.
استاندار بوشهر گفت: طرح های افتتاحی و اجرایی هفته دولت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۰درصدی دارد.
سالاری، با اشاره به شعار ‘تدبیر و امید برای تولید و اشتغال’ هفته دولت اظهار کرد: این هفته فرصتی برای بیان دستاوردهای دولت به مردم است.
وی تولید و اشتغال را از اولویت های سال جاری استان عنوان کرد و گفت: در این ارتباط ظرفیت های موجود استان در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، دریا، بازرگانی، کشاورزی، مهار آب در شهرها و روستاها ساماندهی می شود.
استاندار بوشهر افزود: تلاش می شود با برنامه ریزی مناسب و اصولی با توجه به ظرفیت های موجود در استان و بهره گیری از مشورت مردم برای اشتغال زایی و تولید گام های اساسی در استان برداشته شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش ارائه خدمات از جمله آب، برق، گاز، درمان و آموزش کارها و گام های اساسی برداشت شده است.
سالاری درباره تامین آب آشامیدنی استان بوشهر گفت: براساس نیاز آبی استان احداث شش آب شیرین کن در دستور کار است که تاکنون ۲ مورد در بوشهر و کنگان به بهره برداری رسیده و مابقی در دست احداث است.
وی یادآور شد: در بخش برق نیز با احداث پست های فوق توزیع خاموشی در استان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در بخش گاز نیز بجز خارگ به تمام شهرهای استان گاز رسانی انجام شده است.
استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت استفاده از نظر مردم در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها گفت: در این ارتباط نشست های هم اندیشی در روستاها، شهرستان ها و بخش ها برای استفاده از نظر مردم و رسیدن به توازن منطقه ای تشکیل و نظر مردم در قالب کتابچه ای با عنوان توسعه از منظر مردم جمع بندی شده است.
وی اظهار کرد: از مجموع مطالبی که عنوان شد ۸۰ درصد درخواست های مردم انجام شده یا در مراحل نهایی و دردست پیگیری است.
سالاری بیان کرد: نشست های هم اندیشی اولویت های مردم دراستان را برای مسئولان مشخص می کند و تلاش می شود در نیمه دوم شهریورماه گزارشی از وضعیت اجرای مصوبه های این نشست به مردم ارائه شود.
وی در باره تامین معیشت مرزنشینان گفت: در گذشته وضعیت کالای همراه ملوان ( ته لنجی) به دلیل استفاده از معافیت نانوشته عرفی که درقانون پیش بینی نشده بود با بخشنامه ای متوقف و با چانه زنی هایی دوباره برقرار می شد.
سالاری افزود: این ناپایداری به بازارساحلی، ملوانان، لنجداران وبازرگانان سنتی استان لطمه وارد می کرد به همین دلیل ساماندهی این وضعیت از جمله ضرورت های استان به شمار می رفت.
وی گفت: در این شرایط تنها تاجرانی که هیچ وقت دریا و سختی های آن را ندیده بودند از معافیت های موجود سودهای کلان می کردند و سختی کار برای ملوانان استان باقی می ماند.
استاندار بوشهر بیان کرد: در شرایط جدید تلاش شد این معافیت را به حدی افزایش دهیم که زندگی ملوانان، لنجداران و بازرگانان سنتی را تامین کند.
وی بیان کرد: برهمین اساس معافیت کالا برای هرملوان ۱۰۰ میلیون ریال در هر سفر و معادل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال کالا در سال اعلام شد.
سالاری گفت: به این معافیت برخلاف گذشته پته ( مجوز و برگ سبز) گمرکی تعلق می گیرد و گردش کالا با این مجوز در سراسر استان بوشهر آزاد است.
وی تاکید کرد: ساماندهی کالای همراه ملوان باعث ایجاد رونق بازار در استان و برخلاف گذشته که تنها ۴۲قلم کالا مشمول معافیت بود همه کالاهای مجاز مشمول این معافیت می شوند.
وی با اشاره به اینکه اجرای این قانون باعث ایجاد شغل پایدار برای ملوانان می شود یادآورشد:براین اساس لنجداران باید با ملوانان قرارداد ببندند و این افراد مشمول بیمه تامین اجتماعی، حقوق ماهانه، درمان رایگان، ازکارافتادگی و بازنشستگی می شوند.
وی یادآورشد:اجرای قانون ساماندهی کالای همراه ملوان در استان بوشهر منجر به ایجاد تحول اساسی در بازرگانی سنتی می شوند.
سالاری اظهار کرد: شرایط جدید امکان افزایش تعداد ملوانان از ۶ هزار به ۱۵ هزار نفر را فراهم و با توجه به خدمات ارائه شده دیگر این حرفه سختی گذشته را نخواهد داشت.
وی اظهار کرد:همچنین کالایی که مشمول معافیت نیست صاحب کالا باید عوارض گمرکی وسود بازرگانی آن را پرداخت کند که براساس آئین نامه موجود باید نصف آن در بودجه سنواتی پیش بینی شود و به استان برگردد که این اعتباربرای نوسازی شناورهای سنتی، توسعه اسکله ها و مشاغلی که برای ملوانان ایجاد می شود هزینه خواهد شد.
وی اجرای بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس، طرح تحول کشاورزی دشتستان، توسعه طرحهای پرورش میگو و تعیین تکلیف روستاهای هلیله و بندرگاه و منطقه را از جمله اقدام های ساختاری استان بوشهر عنوان کرد.
وی در مورد منطقه آزاد تجاری بوشهر گفت: لایحه آن برای بار دوم تصویب و در نوبت رسیدگی و تصویب قرار گرفته و پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده در صحن علنی مجلس دوباره مطرح شود که با تصویب آن ظرفیت جدیدی در استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به تصویب منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در۱۰ سال گذشته گفت: این منطقه به لحاظ مجاورت با دریا، بزرگراه، فرودگاه و خطوط گازرسانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
سالاری اضافه کرد: راه اندازی این منطقه در بر طرف کردن معضل بیکاری در گناوه و دیلم نقشی مهم ایفا می کند.
۶۰۴۷/۶۰۴۳**خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

انتهای پیام /*


اجتماعی


دولت۹۶


کارنامه دولت


بوشهر