اخبار گردشگری

۴ شهر خسته از گردشگر!

 

بازگشت ونیز به عقب

این گزارش با بررسی ونیز ذکر می‌کند: «تحلیلگران می‌گویند رونق گردشگری و افزایش هزینه‌ها باعث شده جمعیت این شهر ایتالیا کاهش پیدا کند؛ به‌طوری که در ۵۰ سال گذشته تقریبا به دوسوم آن کم شده است.» کمیته میراث‌جهانی یونسکو حتی در مورد تاثیر گردشگران بر سایت‌های تاریخی ونیز ابراز نگرانی شدید کرده است. در عین حال، مردم محلی از آلودگی کشتی‌های کروز و افزایش هزینه‌های زندگی اعتراض دارند. به‌دلیل همین نارضایتی‌ها، این شهر اکنون به عقب برگشته است. تعداد پلیس‌های توریستی در نقاط تاریخی افزایش پیدا کرده است. فروشگاه‌های غذای آماده ممنوع شده‌اند و همچنین گام‌هایی برای محدود کردن تعداد اتاق هتل‌های جدید در نظر گرفته شده است.

 

سیاست مالیاتی در بارسلون

در ادامه سی‌ان‌ان به مطرح شدن مالیات گردشگری در بارسلون که سال گذشته ۸ میلیون توریست داشت، اشاره کرده و می‌نویسد: «بعضی از مردم محلی می‌گویند این تعداد گردشگر، زیاد است. آنها حتی در هفته‌های اخیر برای اعتراض به خیابان‌ها هجوم آورده‌اند.» از سوی دیگر، شورای شهر بارسلون قوانین جدیدی برای جلوگیری از ساخت‌وساز هتل در مرکز شهر و کرایه‌دادن خانه‌های خصوصی تصویب کرده است. مقامات هم تصمیم گرفته‌اند درآمد حاصل از مالیات توریستی را برای خدمات شهروندی هزینه کنند، نه ارتقای گردشگری. به گزارش یورومانیتور، تعداد بازدیدکنندگان سالانه به اسپانیا ۲۰ میلیون نفر افزایش یافته و در طول پنج سال گذشته به ۷۷ میلیون نفر رسیده است. این میزان ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال ۲۰۱۶ را پوشش داده است. براساس گزارش سی‌ان‌ان مانی، با این وجود مقامات همچنین نگرانند که حمله تروریستی اخیر بارسلونا بازدیدکنندگان را ترسانده باشد.

 

نفرین تاج و تخت برای دوبرونیک!

این نشریه از گزارش مرکز آمار کرواسی در مورد افزایش ۱۰درصدی بازدیدکنندگان شهر دوبرونیک در سال ۲۰۱۶ خبر داده که این روند به‌دلیل این است که بخشی از نقش برجسته شهر، به عنوان پس زمینه بازی سریال بازی تاج و تخت استفاده شده است. سی‌ان‌ان مانی می‌نویسد: «این شهر احساس فشار می‌کند. اخیرا ۷ کشتی کروز با ظرفیت بیش از ۹۳۰۰ مسافر در یک روز به شهر دوبرونیک وارد شده‌اند. همچنین ۲۵ هزار بازدیدکننده دیگر در حال‌حاضر در داخل و اطراف شهر اقامت دارند. مقامات محلی به دنبال کاهش تعداد کشتی‌های کروز هستند و یک شبکه دوربین‌های امنیتی برای مدیریت جریان گردشگران نصب کرده‌اند.»

 

تشکیل تیم ویژه در پراگ

این نوشته در ادامه با گزارش مسترکارت در مورد پراگ و جذب ۸/ ۵ میلیون گردشگر در سال گذشته ادامه پیدا می‌کند. هرچند تظاهراتی در این شهر صورت نگرفته است، اما مقامات پراگ در ماه مه، یک تیم ویژه «ضد درگیری» استخدام کرده‌اند که در شلوغ‌ترین ساعات روز در مناطق گشت بزنند و از گردشگران بخواهند که به «شب آرام» که از ۱۰ شب آغاز می‌شود، احترام بگذارند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، کارشناسان معتقدند هر مقصد گردشگری یک توان و ظرفیت مشخصی برای جذب گردشگر دارد. عبور از مرز این توان، نه‌تنها به توسعه ناپایدار گردشگری دامن خواهد زد، بلکه ممکن است در بلندمدت به عامل ضدتوسعه بدل شود.