اخبار گردشگری

طالقان، نگین درخشان البرز

به گزارش ایرنا، این شهرستان در دره بزرگی در میان کوه های البرز قرار دارد، طالقان منطقه ای متشکل از حدود ۸۰ روستای کوهستانی است و شهر طالقان از به هم پیوستن چهار محله به نام های شهرک، گلینک، کولج و پردسر تشکیل شده است.
شهر طالقان در منطقه ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران قرار گرفته است.
این شهرستان دارای جاذبه های بسیاری است که وجود چشمه های آب گرم گنداب در روستای دهدر، چشمه آب گرم گراب ، چشمه آب گرم شمال روستای هرنج ، چشمه آب گرم خچیره و آبشارهایی چون آبشار سفید آب،آبشار خرس چر، آسکان، آبشار فصلی میلین و آبشار نرنو از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهرستان وجود غارهایی چون غار زالن گاه،بزج،مرغ بند و غارها و دست کن های بادامستان است.
یکی از مهم ترین جاذبه هایی که در شهرستان طالقان وجود دارد و می تواند آن را تبدیل به قطب گردشگری سلامت کند، گیاهان دارویی است که با توجه به پتانسیل بالای طالقان که زیستگاه حیات وحش و گونه های متنوع گیاهی است که می تواند موجب جلب توجه گردشگران بسیاری شود.
ریواس،والک،اسطوخودوس،شیشنک،بابا آدم، بنگدانه، باریجه و دارواش از جمله داروهای گیاهی هستند که در این منطقه وجود دارد ، بسیاری از این گیاهان در فصل بهار در کوهها و دشت های طالقان به صورت خودرو رشد می کنند که خاصیت های بسیار زیادی دارند.
از دیگر آثار طبیعی و ارزشمند طالقان، کوه های بلند و صخره ای و یخچال های طبیعی در علم کوه است که هر ساله کوهنوردان بسیاری برای صعود به ارتفاعات به آن به این نواحی رهسپار می شوند، ناحیه طالقان زیستگاه حیات وحش و گونه های متنوع گیاهی است و از جمله جانوران این منطقه می توان به خرگوش،کفتار،گراز،شغال، خرس ، گرگ و پرندگانی چون عقاب،دم جنبانک،کبک دری،قوش و زاغچه نام برد.
فرماندار شهرستان طالقان با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این شهرستان در گفت وگو با ایرنا گفت: یکی از ویژگی های این شهرستان برف گیر بودن آن و ماندگاری آن شبیه پیست دیزین است به همین منظور طالقان استعداد یک پیست دیگر را دارد.
مصطفی علی آبادی فراهانی افزود:متاسفانه به این دلیل که طالقان در مسیر دسترسی نمی باشد آنچنان که باید و شاید به ظرفیت های بالای آن پرداخته نشده و با برطرف کردن یکی از مهم ترین مشکلات این شهرستان که راه دسترسی و استاندارد به مرکز استان است می تواند به یک منطقه گردشگری تبدیل و یکی از بهترین پیست های اسکی نیز در آن احداث شود.
وی اضافه کرد: پس از احداث سد در سال ۸۴، علاوه بر اینکه طالقان بیشتر شناخته شد، گردشگران زیادی نیز برای بازدید دریاچه سد آمده اند که یکی از نقاط جذاب برای گردشگران اطراف دریاچه سد است که با هدف ساماندهی و مدیریت آن ۳۰ هکتار را به صورت اجاره و با مدیریت شهرداری در اختیار گرفته و تاسیساتی ایجاد کرده ایم.
فرماندار شهرستان طالقان ادامه داد: به همین منظوری قراردادی بین شهرداری و سازمان آب بسته شده، مشاوران سازمان آب معرفی و فضاها نیز طراحی شده است.
فراهانی افزود: اما با توجه به اینکه این قرارداد ۵ ساله است و هزینه برای ایجاد این تاسیسات حدود ۶ میلیارد تومان می باشد توجیه اقتصادی نداشته به همین دلیل پیگیری های لازم انجام شده تا این زمان به ۱۰ سال برسد.
وی گفت: امیدواریم این طرح طی چند ماه تحت عنوان پارک طبیعی دریاچه طالقان آغاز که امکانات مناسب برای آن نیز پیش بینی شده است.
فرماندار شهرستان طالقان ادامه داد:با توجه به اینکه از دو سال پیش تا کنون مدیریت این سد با آب منطقه ای تهران است امیدواریم که این همکاری خود را با شهرستان، شهرداری و سایر دستگاهها ادامه دهد تا بتوانیم حضور گردشگران را هر چه بیشتر ساماندهی کنیم.
فراهانی افزود: همچنین شهرستان طالقان پتانسیل های دیگری نیز چون بقاع متبرکه، پارک و آبشار دارد و جاهایی نیز هستند که می تواند گردشگر مذهبی و سلامت را جذب کند که یکی از برنامه ها استفاده از دیگر پتانسیل های طالقان با هدف رونق گردشگری در منطقه است.
وی ادامه داد: تلفیقی از محیط زیست و حضور مردم در طبیعت باید ایجاد کنیم تا علاوه بر ایجاد جاذبه های گردشگری ،آسیبی به محیط زیست نیز وارد نشود.
فرماندار طالقان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت پروژه های راه شهرستان اشاره و گفت: محور طالقان به هشتگرد دارای سه قطعه است که قطعه یک آن از شهرک طالقان تا تونل به همراه کنار گذر به طول ۱۷٫۸ کیلومتر است که تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فراهانی افزود:قطعه دوم نیز، تونل به طوی یک کیلومتر است که پیشرفت فیزیکی آن حدود ۵ درصد از سمت شهرستان طالقان است.
وی ادامه داد: قطعه سوم از سمت هشتگرد تا تونل به همراه کنار گذر به طول حدود ۱۹ کیلومتر است که ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با بهره برداری از این سه قطعه مسیر حدود ۳۵ کیلومتر کاهش می یابد.
فراهانی با بیان اینکه مشکل عمده برای راه شهرستان طالقان عدم تامین اعتبار مورد نیاز است بیان داشت: برای اتمام این سه قطعه در مجموع ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با توجه به اینکه جزء پروژه های سفر رئیس جمهوری است در صورت تامین اعتبار لازم در کوتاهترین زمان ممکن به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه زمان سفر از طالقان به مرکز استان به یک ساعت کاهش می یابد افزود: کاهش مدت زمان سفر، رفع شیب های خطرناک و دسترسی از طریق خود استان و اینکه دیگر نیازی نیست از طریق قزوین وارد البرز شویم از دیگر مزایای راه اندازی این راه برای شهرستان طالقان است.
فراهانی ادامه داد: محور راه تنکابن نیز از جمله محورهایی است که در ردیف پروژه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته اما در اولویت نیست.
وی گفت: با احداث این راه دیگر نیاز نیست ارتفاعات را برای رسیدن به تنکابن طی کنیم و علاوه بر آن یک راه موازی جاده چالوس است که بسیار ایمن تر می باشد ، جاده تنکابن تنها در حد مطالعات است و بخش خصوصی نیز کاملا علاقمند به سرمایه گذاری برای احداث این مسیر است.
فراهانی افزود: در بحث راه روستایی نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۱۱۵ کیلومتر راه خاکی نیازمند به احداث، بهسازی و آسفالت در شهرستان وجود دارد که در راه خاکی برای احداث آن حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت: مردم طالقان در راه روستایی بسیار در مضیغه هستند و در طول سال برای تردد مشکل دارند ، در راههایی نیز که آسفالته هستند عمدتا این آسفالت ها نیازمند بهسازی و روکش آسفالت مجدد هستند که برای بهسازی و روکش آسفالت راههای مو جود حداقل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
فرماندار طالقان در ادامه به وضعیت کشاورزی شهرستان اشاره و اظهار داشت: طالقان به دلیل کوهستانی بودن و نوع پوشش گیاهی آن بسیار سیل خیز است و هر ساله صدمات و خسارت های زیادی بر اثر سیل به آن وارد می شود .
فراهانی افزود: شهرستان از نظر بارندگی سال زراعی وضعیت مناسبی دارد اما پراکنش بارندگی خوب نیست و سبب می شود که کشاورزی آنچنان که باید راندمان خوبی نداشته باشد.
وی ادامه داد: سرمازدگی از دیگر مشکلات شهرستان طالقان به خصوص در بالا طالقان است که از آبان ماه آغاز و تا فروردین ادامه دارد، بر اثر سرمازدگی امسال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در برخی مناطق خسارت سرمازدگی داشته ایم و به محصولات باغی بیش از ۱۵ درصد خسارت وارد شد.
فرماندار شهرستان طالقان گفت: همچنین کوهستانی بودن منطقه سبب شده که خدمات مکانیزه نیز آنچنان که باید و شاید را نتوانیم انجام داده و با نیروی انسانی این کارها باید انجام شود.
فراهانی افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که هم اکنون طالقان با آن درگیر است، این است که اخذ مجوز در آن به مراتب از سایر مناطق استان سخت تر است و سرمایه گذاری که بخواهد در آن سرمایه گذاری کند در طی مسیر اداری با چالش های زیادی روبرو می شود.
وی همچنین به وضعیت عشایر شهرستان اشاره و تاکید کرد: ۱۵۰ خانوار عشایری از ساوجبلاغ، نظرآباد، کرج ، سمنان و سایر استان های کشور به طالقان کوچ می کنند که بیشتر این کوچ در تابستان است ، در مسیرهایی که جاده دسترسی داریم این عشایر به راحتی تردد و ما نیز می توانیم به راحتی به آنها خدمات رسانی کنیم.
فرماندار طالقان افزود: اما برخی مسیرهای تردد عشایر کوهستانی هستند و به همین دلیل به ندرت می توانیم به آنها سرکشی و خدمات رسانی کنیم.
فراهانی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کیلومتر راه عشایری داریم که همگی خاکی هستند، در صورتی که این جاده ها بازگشایی شوند علاوه بر خدمات رسانی بیشتر به عشایر ، زنبورداران ما نیز از این راهها استفاده و می توانند کندوها خود را در نقطه به نقطه این راهها مستقر کنند.
وی گفت: سال گذشته ۲۸ هزار کلونی زنبور عسل در منطقه سرشماری شد که در صورت بازگشایی این راههای عشایری زنبورداران بیشتری به منطقه می آیند و می توانند کندوهای خود را به دوردست ها ، دره و کوهستان ها ببرند.
فرماندار طالقان نبود کشتارگاه مکانیزه صنعتی را یکی دیگر از مشکلات شهرستان عنوان و افزود: ۴۰ هزار راس دام گوسفند و بز مولد داریم که این تعداد در زمان کوچ به بالای ۱۰۰ هزار راس می رسد و با توجه به این ظرفیت ها طالقان از داشتن یک کشتارگاه مکانیزه صنعتی و مناسب محروم و نیازمند یک سرمایه گذار بخش خصوصی است.
فراهانی بیان داشت: طالقان یکی از مستعد ترین شهرستان های استان است که با توجه بیشتر و اجرای زیر ساخت های مناسب می توان آینده بسیار خوبی برای آن در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری رقم زد.
۷۴۱۴/۱۵۳۵خبرنگار:وحیده عسکری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

انتهای پیام /*


فرهنگی


طالقان


گردشگری


جاذبه