اخبار گردشگری

بازدید معاون رئیس جمهوری از بافت تاریخی و موزه در حال ساخت شهر جهانی یزد

به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان در بازدید از بافت تاریخی شهر یزد که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، بر صیانت و حفاظت از آثار فرهنگی‌ و تاریخی در کشور تاکید کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از آب انبار چهارسوق، مسجد جامع کبیر، مهد قرآن رضویه، محله فهادان و خانه‌ های تاریخی شهر یزد بازدید به عمل آورد.
بافت تاریخی یزد که امسال در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت ۱۹۵ هکتار عرصه و ۷۵۰ هکتار حریم دارد و تنها بافت زنده و پویا در کشور است که کالبد خشتی این بافت حفظ شده و زندگی اجتماعی در آن جریان دارد.
مونسان همچنین با حضور در خانه تاریخی شکوهی، برای بررسی روند حفاظت شهر جهانی یزد از بخش ‌های مختلف پایگاه پژوهشی میراث‌ فرهنگی شهر تاریخی یزد بازدید کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی در این بازدید و پس از ارایه گزارشی از پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد توسط کارشناسان این پایگاه، از کارشناسان و دست اندرکاران تهیه و تدوین این پرونده قدردانی کرد.
مونسان ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را ثمره خردمندی و دانایی و هنرمندی مردمان این دیار عنوان کرد و افزود: ثبت ‌جهانی شهر یزد، نگین کویر و شهر بناهای خشتی و بادگیرها، در کمیته میراث ‌فرهنگی یونسکو افتخار دیگری برای کشورمان به ‌ارمغان آورد.
معاون رئیس چمهوری سپس با حضور در خانه صدرالعلما محل احداث موزه منطقه ای یزد، از بخش های مختلف این موزه در حال ساخت بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت این طرح قرار گرفت.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز (دوشنبه) با استقبال استاندار و دیگر مسئولان استان وارد یزد شد و در بدو ورود با حضور در مسجد روضه محمدیه (حظیره) به مقام شامخ سومین شهید محراب آیت الله محمد صدوقی ادای احترام کرد و سپس در نشست شورای اداری استان حضور یافت.
بهره برداری از اقامتگاه بوم گردی نقره، بازدید از بازدید از هتل باغ مشیرالممالک از دیگر برنامه های سفر یک روزه مونسان به استان یزد بود.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ماه امسالدر چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید.
استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
اکنون استانهای فارس، یزد و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است.
۷۵۳۲ / ۶۱۹۷ خبرنگار: سعید صادقی مقدم**انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


معاون رئیس جمهوری


بافت تاریخی یزد