اخبار گردشگری

بودجه یک‌میلیاردی برای تبلیغات گردشگری در خارج

 

وی در این باره ادامه داد: «این نمایندگی‌ها، کارمندان سازمان و دولت نیستند؛ بلکه در کنار فعالیت‌های اقتصادی خود در کشورهای هدف، ماموریت‌های محوله را اجرا می‌کنند.» معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور برای جذب گردشگران، شناسایی موانع و مشکلات گردشگرانی که به ایران سفر داشته‌اند، تلاش برای جذب علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران و ایجاد بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی در کشورهای مختلف از جمله ماموریت‌های نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری عنوان شد. حاجی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره اینکه خروجی اقدامات این نمایندگان در امر جذب سرمایه‌های خارجی چه بوده، توضیح داد: «تاکنون از مسیر نمایندگان اطلاع‌رسانی حدود هفت، هشت مورد معرفی سرمایه‌گذار خارجی داشته‌ایم اما هنوز هیچ‌کدام منتج به نتیجه و انعقاد قرارداد نشده است.» به گفته این مقام مسوول، تاکنون مذاکرات مستقیمی هم صورت گرفته و درحال حاضر دو، سه مذاکره در حال پیگیری است.

وی درمورد افزایش تعداد نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی تصریح کرد: «افزایش تعداد نمایندگی‌ها یکی از موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد، اما با توجه به نواقص موجود، روند کار کند شده است تا بررسی و شناسایی نمایندگی‌ها با دقت بیشتری انجام شود.» مدیرعامل کانون ادامه داد: «در حال حاضر ۴نمایندگی جدید تعیین تکلیف شده است که این نمایندگی‌ها برای آغاز فعالیت خود در انتظار رای کمیته هستند. ارزیابی فعالیت نمایندگی‌ها هم در دستور کار کانون است و اگر نمایندگی کارکرد خوبی نداشته باشد، قرارداد همکاری لغو و فرد دیگری برای نمایندگی انتخاب می‌شود.» طبق وظایف تعریف شده برای کانون و همچنین نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری، کانون وظیفه تامین بودجه اقلام تبلیغاتی در کشورهای مختلف را دارد و نمایندگان باید توزیع و تکثیر این اقلام را در کشورهای هدف پیگیری کنند. برهمین اساس و به گفته حاجی، برای سال جاری بودجه‌ای یک‌میلیارد تومانی برای اقدام تبلیغاتی در ۱۹ نمایندگی ایران درنظر گرفته شده و البته معاونت گردشگری نیز وظیفه دارد معادل همین بودجه را به تبلیغات در این کشورها اختصاص دهد. وی خاطرنشان کرد: «تبلیغات در این حوزه بسیار پرهزینه است و ما در حد امکان با توجه به منابع موجود، هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما بی‌شک هزینه این نمایندگی‌ها برای تبلیغات چند برابر بودجه‌ای است که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم.»

 

لزوم انعقاد قراردادهای بلندمدت برای اجرای نمایشگاه‌ها

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره چالش اجرای نمایشگاه‌های خارجی نیز با بیان اینکه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در مورد نمایشگاه‌ها تصمیم‌گیر نیست، گفت: «در این خصوص، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصمیم‌گیری می‌کند. ما بارها تاکید کرده‌ایم اجرای نمایشگاه‌های خارجی امری تخصصی است و این درست نیست که در هر نمایشگاه ما شاهد یک مجری جدید باشیم که در این زمینه تجربه‌ای ندارد.» حاجی ادامه داد: «بهتر آن است اجرای نمایشگاه‌ها طی قراردادی بلندمدت به هر نهاد یا شرکت متقاضی سپرده شود تا شاهد کارکرد بهتر در این زمینه باشیم.»

 

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست با تاکید بر پتانسیل‌های گردشگری استان کرمان و با اشاره به پنج اثر به ثبت رسیده این استان در فهرست میراث جهانی یونسکو تصریح کرد: «از هر زاویه به کرمان نگاه کنیم، جاذبه‌های خاصی دارد، این استان در مسیر توسعه قرار گرفته و علاوه‌بر دارا بودن جاذبه‌های تاریخی زیرساخت‌های بسیار خوبی هم در راستای توسعه صنعت گردشگری در کرمان ایجاد شده است.» سیدمهدی طبیب‌‌زاده افزود: «استان کرمان دارای ۵ فرودگاه فعال است. در همین حال، اراده‌ای جدی در مسوولان استان کرمان برای توسعه صنعت گردشگری وجود دارد و ما به دنبال ایجاد ظرفیت‌ها و استفاد از پتانسیل‌ها برای رشد در این حوزه هستیم.» وی با یادآوری اینکه ما با درک این موضوع که گردشگری پیشران توسعه کشور است وارد این حوزه شدیم، از اراده مسوولان کرمان برای توسعه گردشگری خبر داد. براساس این گزارش، دومین گردهمایی نمایندگان ایران در خارج از کشور به‌میزبانی استان کرمان از ۱۲ تا ۱۶ شهریور سال جاری برگزار می‌شود. مدیران و مسوولان ارشد حوزه گردشگری در این گردهمایی برای پاسخ به سوالات و بررسی موانع و مشکلات حضور خواهند داشت.