اخبار گردشگری

تدوین سند بالادستی چهار ساله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

استان ها ۲۰ روز پس از ابلاغ برنامه بالادستی چهار ساله سازمان میراث فرهنگی، مهلت دارند اقدامات اجرایی خود را براساس این سند بالادستی تدوین کنند.

“معاون رییس جمهور”

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان در مراسم تودیع و معارفه معاونان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که عصر امروز (شنبه، چهارم شهریورماه) با حضور جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های گردشگری و رشدی که برای آن پیش بینی شده است، اظهار کرد: کارشناسان جهانی برآورد کرده اند، با تحولات فناوری، رشد سایر بخش های اقتصادی جابه جا شود. حتی آینده روشنی را برای بانک و بیمه با این همه رونق، متصور نیستند و تنها بخشی که آن را با رشد مضاعف همراه می دانند، گردشگری است. با این حال و با وجود این همه ظرفیت در کشور، گردشگری در ایران هنوز رتبه جهانی خوبی ندارد.

او یادآوری کرد: باید بتوانیم با دو بال میراث فرهنگی و صنایع دستی، گردشگری را به پرواز درآوریم. برای همین هم افزایی، بویژه در سه معاونت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را با پشتوانه پژوهشگاه در دستور و اولویت کار قرار داده ایم.

مونسان با بیان این که سعی می کنیم اقتصاد گردشگری را خودمان ایجاد کنیم و پیش ببریم، گفت: در صحبت های رییس جمهور در روز رأی اعتماد وزرا، اعلام شد که بودجه امسال دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن صرف صندوق بازنشستگی، توسعه ملی و هدفمندی یارانه ها می شود و دولت با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان قرار است کارها را جلو ببرد. بنابراین هر بخشی که خود را به بودجه دولتی گره بزند، راه به جایی نمی برد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: هرچند گردشگری با نفت مقایسه می شود و ممکن است این قیاس، برخی مواقع درست نباشد، اما هرچه نقش آن در اقتصاد جدی گرفته شود، جایگاه آن بالا رفته است. کما این که بسیاری از مدیران شاکی هستند که در شورای عالی اداری، میز مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همیشه در انتها قرار دارد و به آن ها در رونق اقتصادی و اشتغالزایی اهمیتی نمی دهند، اگر ما این جایگاه را بویژه در شهرهای کوچک که بروز آن سریع تر است، ارتقا دهیم، می توانیم در صدر سیاستگذاری ها قرار گیریم. برای همین به سمت همه فعالان دولتی و غیردولتی دست نیاز دراز می کنم تا در مسیر پیشرفت قرار گیریم.