اخبار گردشگری

قلعه نشست‌آباد دلیجان

دلیجان، شهری در استان مرکزی که نام پیشینش دلیرگان بوده است. منطقه‌ای با آب‌وهوای نیمه‌خشک که جاذبه‌های گردشگری زیادی در آن به چشم می‌خورد. اما یکی از این آثار مدتی مهجور مانده بود و در اثر غفلت و بی‌توجهی رو به تخریب بیشتر می‌رفت. اما خوشبختانه در ۱۰ دی سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده و قرار است بزودی مورد بازسازی قرار بگیرد. قلعه‌ای بسیار قدیمی که روزگاری بسیار زیبا و باشکوه بوده است. در این مقاله برآنیم تا این قلعه بسیار معروف در دل شهرستان دلیجان را به شما معرفی کنیم تا با این اثر عظیم آشنا شوید.
قلعه مشهور نشست‌آباد قلعه‌ای با قدمت ۱۷۰۰ سال و مربوط به دوران ساسانی، در ۳ کیلومتری شهر زیبای دلیجان خودنمایی می‌کند. این قلعه در ۳۰۰ متری جاده آسفالته و در میان دشتی به همین نام واقع شده است. خوشبختانه، هر ۴ دیوار این ساختمان سالم باقی‌مانده و هر کدام دارای ارتفاعی بین ۸ تا ۱۰ متر و ضخامتی برابر با ۲ تا ۵/۲ متر می‌باشند. البته ضخامت این دیوارها در گذشته بیشتر بوده اما در اثر بارش‌های مکرر فصلی ضخامت آن‌ها به طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است.
قلعه نشست‌آباد دارای ۲ ورودی یکی در سمت شمالی و دیگری در قسمت غربی می‌باشد. ورودی بخش شمالی، در سال‌های گذشته به‌وسیله خشت بسته شده است. اتاقی در کنار در ورودی غربی واقع شده که در زمان‌های دور جهت نگهبانی و نظارت بر رفت‌وآمد مردم به داخل قلعه استفاده می‌شده است. در روزگاران پیشین، ساختمان‌های زیادی در دل این قلعه عظیم ساخته شده بودند. همه این بناها، از جنس خشت و گل بوده و طاقچه ها و طاق نماهایی هم در آنها وجود داشتند. بسیاری از کهنسالان و اهالی قدیمی دلیجان از جمله مادر‌بزرگ اینجانب، دوران کودکی خود را در این اتاق‌ها گذرانده‌اند. متأسفانه، این ساختمان‌ها در حال حاضر به طور کامل از بین رفته‌اند.
در حوالی قلعه، به خصوص در قسمت جنوبی و شرقی آثار به جا مانده از یک خندق را پیدا می‌کنید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که درخت چنار بزرگی سالیان سال در دل این دشت، سایه‌بان گذشتگان و به خصوص کشاورزان فعال در این منطقه بوده است. اگر گذرتان به شهر دلیجان افتاد حتماٌ سری هم به این بنای تاریخی بزنید.

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجان

قلعه نشست‌آباد دلیجانقلعه نشست‌آباد دلیجان