اخبار گردشگری

گردشگری محور توسعه استان اردبیل

کریم حاجی زاده روز یکشنبه در آئین افتتاح فاز اول مجتمع گردشگری خدمات بین راهی آروین افزود: در سال های اخیر اقدامات و طرح های متعددی در استان اجرا شده و هفته دولت فرصت مناسبی برای ارائه این اقدامات مهم است.
وی گفت: استان اردبیل یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور است و اجرای طرح های گردشگری و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه می تواند موجب توسعه بیشتر اقتصادی در استان باشد.
حاجی زاده افزود: فاز نخست مجتمع گردشگری خدمات بین راهی آروین با هدف ارائه خدمات مطلوب به همشهریان و مسافران و گردشگران در ۱۷ هکتار زمین با مشارکت سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای تکمیل این پروژه گردشگری ۳۳۰ میلیارد ریال نیاز است و این مجتمع در مجموع در ۲۲ هکتار به مرحله بهره ‌برداری می‌ رسد.
استان اردبیل با یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در یک هزار و ۵۵۵ روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.
پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در ۱۲ کیلومتری سرعین و شهر چشمه های بهشتی از جاذبه های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
همچنین موزه مفاخر دینی ، موزه تخصصی باستان شناسی ، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی ، موزه مردم شناسی ، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


سازمان میراث فرهنگی


اردبیل