اخبار گردشگری

آبشار لونک ، زلال جاری کوهساران شرق گیلان

به گزارش ایرنا، لونک متشکل از دو آبشار متوسط است که همچون فرزندان دوقلو در آغوش طبیعت قرار گرفته اند . آب پس از سقوط از این آبشار ۶ متری به رودخانه ی شمرود می ریزد که کمی آنطرف تر از آبشار جاری است و به عنوان یکی از زیباترین رودخانه های منطقه از آن یاد می شود . به علت قرار گرفتن رودخانه در دره ، گاه اختلاف سطح آن با مسیر به ۱۰۰ متر میرسد و یکی از زیباترین تصاویر طبیعت را پیش روی بیننده ی خود قرار می دهد
آبشار لونک در دل جنگلی پوشیده از درختان راش و ممرز آ افرا و توسکا سقوط را به گونه ای دیگر و متفاوت با افول معنا می کند و به زیباترین شکل ممکن نشان می دهد .
این آبشار در میان منطقه ی جنگلی لونک قرار دارد و نغمه خوش آهنگ پرندگان و رنگهای چشم نواز گلها و عطر خوش گیاهان محلی آن را چون شولایی رویاگون در برگرفته است.
در منطقه ی جنگلی لونک و بالای آبشار تعدادی کمتر از ۱۰ خانوار زندگی می کنند که به دامداری اشتغال دارند و مسیر ارتباطی آنها هم راه جنگلی کنار و بالای آبشار است.
در کنار آبشار رستوران ، سرویس بهداشتی و آلاچیق و فروشگاه صنایع دستی وجود دارد.
زیبایی آبشار هر بیننده ای را به هوس ثبت تصویری از خود در کنار این تابلوی طبیعت وا می دارد . برخی نیز با به تن کردن لباسهای محلی الوان غرفه عکاسی عکسی برمی دارند .
به گفته ی اهالی بومی به هنگام افزایش آب ، دو آبشار به هم پیوند می خورند .
نوعروسان و تازه دامادهای منطقه در روز ازدوجشان به کنار این آبشار زیبا می آیند تا در کنار این جاری زلال تصویری از نخستین روز پیوندشان را برای تمام عمر ثبت کنند .
به هنگام بهار و زمستان آب ، آبشار به حداکثر می رسد و در تابستان از میزان آن کاسته می شود اما همچنان جریانش دائمی است .
علاوه برجنگل وجود گونه های گیاهان و پرندگان پیرامون آبشار ، آبشار لونک را به یکی از جاذبه های گردشگری استان و حتی ایران تبدیل کرده است.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سیاهکل در مورد آبشار لونک گفت: تا چند دهه ی قبل که راه ارتباطی سیاهکل به دیلمان کامل نشده بود منطقه ی لونک یک ایستگاه محسوب می شد که مسافران را از سیاهکل به سمت لونک می برد تا از آنجا با اسب و قاطر به دیلمان و بالادست بروند به همین دلیل کم کم آن منطقه مورد توجه قرار گرفت و بعد از کامل شدن شبکه ی جاده ای هر ساله جمعیت زیادی در قالب گردشگر از این مکان دیدن می کنند.
باقری ادامه داد آب آبشار ،از سرریز آب شدن برف کوههای اطراف و چشمه های مناطق بالادست آبشار است و یک روستا به همین نام با جمعیت اندک که اغلب نیز مهاجرت کرده اند در این منطقه وجود دارد و نام آبشار از آنجا گرفته شده است .
وی درمورد امکانات رفاهی موجود در اطراف آبشار افزود علاوه بر یکسری آلاچیق ها که بر بالای آبشار توسط سازمان گردشگری ساخته شده است ، توسط بخش خصوصی رستوران ، آلاچیق و سرویس بهداشتی و استراحتگاه وجود دارد.
باقری مهمترین معضل و مشکل منطقه ی لونک را نداشتن برق عنوان کرد که البته این منطقه فاقد لوله کشی آب و گاز هم هست که آب آن از چشمه های اطراف تامین می شود.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری سیاهکل در ادامه گفت در ایام تعطیل سال و آخر هفته ها جمعیت زیادی از این منطقه و آبشار دیدن می کنند اما آمار دقیقی از اینکه چند نفر سالانه از منطقه دیدن می کنند وجود ندارد.
وی درمورد برنامه های سازمان گردشگری درمورد بهسازی منطقه ی لونک و آبشار لونک گفت سازمان در حال حاضر یکسری برنامه ها برای بهسازی منطقه دارد و امسال یک پیشنهاد در این زمینه به فرمانداری داده و مبلغی هم برای آن در نظر گرفته شده است .
آبشار لونک زیبا اما شکننده است . مبادا گردشگران با بی مبالاتی و ریخت و پاش زباله ، زلالی این آبشار را به پلیدی بیالایند .
برنامه ریزی مناسب برای گردشگری سبز و بدون آسیب می تواند زمینه ساز توسعه ی این منطقه و فراهم اوردن شرایط برای بهره مندی بهینه مردم از طبیعت و زیبایی هایش باشد .
شهرستان سیاهکل با بیش از یکهزار کیلومتر مربع وسعت در شرق گیلان از جاذبه های طبیعی بسیاری برخوردار است . این شهرستان ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: لیدا حاجی پور ** انتشار دهنده : بابایی
۷۲۹۷ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


اجتماعی


گیلان


لونک


آبشار