اخبار گردشگری

خورشت به‌آلو یزد

استان یزد یکی از استان‌های مرکزی ایران است. استانی با آب‌وهوای گرم و خشک که هر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به سمت خود جذب می‌کند. یزد دارای جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری است. اما در کنار همه این‌ها، غذاهای محلی این شهر هم طرفداران خاص خودش را دارد. بسیاری از گردشگران خارجی مایلند طعم این غذاها را امتحان کنند. از قضا در اکثر موارد واقعاٌ به مذاق آن‌ها خوش می‌آید. یکی از این غذاهای فوق‌العاده خوشمزه «خورشت به آلو» می‌باشد. این غذای اصیل یزدی، با ترکیبی از میوه‌های آلو و به طعمی ‌ترش و شیرین و به عبارتی ملس پیدا می‌کند. همین عطر و طعم باعث محبوبیت آن در میان مردم شده است. یزدی‌ها بیشتر در فصل پاییز این غذا را طبخ می‌کنند. می‌توانید با سفر به این شهر این خورشت وسوسه‌انگیز را امتحان کنید.
در این مقاله نحوه این پخت این خورشت خوشمزه را نیز توضیح می‌دهیم.
مواد اولیه:
به ۳۵۰ گرم.
گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم.
آلو خورشتی ۲۰۰ گرم.
پیاز ۲ عدد.
لپه ۱۰۰ گرم.
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری.
زعفران ساییده نصف قاشق غذاخوری.
نمک به میزان لازم.
فلفل به میزان لازم.
زردچوبه به میزان لازم.
شکر به میزان لازم.
روغن به میزان لازم.
دستورالعمل:
برای شروع کار، ابتدا در قابلمه کمی روغن ریخته و اجازه می‌دهیم تا داغ شود. سپس، پیازهای خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از طلایی شدن رنگ پیازها، گوشت را داخل قابلمه ریخته و کاملاٌ سرخش می‌کنیم. در این زمان می‌توانید کمی شعله اجاق را زیاد کنید تا گوشت سریع‌تر سرخ شود. سپس، لپه را که از قبل شسته و آبش کشیده شده را به بقیه مواد اضافه می‌کنیم. در این مرحله، لپه را کمی تفت می‌دهیم تا خامی آن گرفته شود. بعد از گذشت چند دقیقه، نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را به مواد زده و کاملاٌ با یکدیگر مخلوط می‌کنیم. در انتها کمی آب داخل خورشت ریخته و می‌گذاریم تا تا نیم‌پز شود. بعد از مدت کوتاهی، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌ایم را به همراه آب آن داخل خورشت می‌ریزیم. و اما در مورد به، آن‌ها را پوست گرفته و بعد از جدا کردن هسته‌ها در اندازه‌های متوسط خردشان کرده کمی در روغن تف می‌دهیم. سپس به همراه زعفران و شکر به خورشتمان اضافه می‌کنیم.
نکات:
. در صورت تمایل می‌توانید از لیمو عمانی نیز در خورشت استفاده کنید. حتماٌ برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت، هسته‌های آن را جدا کنید.
. یادتان باشد که لپه را برای گرفتن نفخش از شب قبل خیس کنید. در صورت فراموشی می‌توانید آن را در کمی آب جوشانده و سپس آبش را دور بریزید.
. سرو این خورشت خوشمزه با زرشک پلو واقعاٌ وسوسه‌انگیز است.
. برای طعم‌دار کردن این غذا می‌توانید کمی آبلیمو به آن اضافه کنید.

خورشت به‌آلو یزد

خورشت به‌آلو یزد

خورشت به‌آلو یزد

خورشت به‌آلو یزدخورشت به‌آلو یزد