اخبار گردشگری

خانه تاریخی بچاری در آبادان تخریب شد

بالاخره با تصمیم مالک، کار تخریب خانه تاریخی «بچاری» در #آبادان از صبح دیروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بنای تاریخی به رغم قرار داشتن در فهرست آثار ملی، چون جزو املاک میراث فرهنگی نبود و ملک شخصی به شمار می رفت، مالک آن حکمی را از سوی دیوان عدالت اداری برای خروج ملکش از فهرست آثار ملی گرفت ضمن آنکه حکم تخریب را نیز از شهرداری دریافت کرد.

سرپرست ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن ابراز تاسف از این موضوع، مالکیت شخصی بنای یاد شده را دلیل عدم توانمندی این اداره در ممانعت از تخریب این بنا خواند و گفت: پیشنهاد این اداره در تعویض ملک مذکور با زمینی معادل ارزش آن در منطقه ای دیگر از شهر به مالک، از سوی وی که مبلغ بیشتری را مطالبه داشت، مورد موافقت قرار نگرفت.

سجاد پاک گهر افزود: نرخ درخواستی مالک غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن بود که براساس اصل ۴۴ قانون، دولت نمی تواند برای خرید این ملک با نرخ مورد نظر مالک عمل کند.

به گفته وی مبلغ درخواستی مالک خانه بچاری از کل اعتبارات یک ساله استان خوزستان بیشتر است.

سرپرست ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: متاسفانه موضوع تخریب بناهای تاریخی که مالک خصوصی دارند یک مشکل اساسی در کل کشور است که نیاز به توجه ویژه و اتخاذ تصمیمات کلی در سطح کلان دارد.

پاک گهر افزود: در زمان حاضر تنها پیشنهاد عملی برای جلوگیری از ادامه تخریب این بنای تاریخی توسط مالک، ورود بخش خصوصی به این موضوع است.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی می تواند در تعامل با مالک این بنا، ضمن خرید آن و کمک به جلوگیری از تخریبش، با همراهی و نظر کارشناسان میراث فرهنگی این مکان را به مهمان سرا، هتل و یا رستوران سنتی تبدیل کند.

گفتنی است، خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه و حاکمیت شیخ خزعل در خوزستان است و در آبادان خیابان دبستان روبروی سینما نفت واقع شده است، این اثر در ۲۳ شهریور ماه ۱۳۸۳ به شماره ثبت ۹۹۶۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.