اخبار گردشگری

روستاهای ایران گنج های پنهان آیین ها و بازی های بومی محلی است

به گزارش ایرنا، کامران کلانی عصر پنجشنبه در نخستین جشنواره ملی فرهنگی، ورزشی روستا در شاهین شهر افزود: این بازی های در ابعاد فرهنگی به حفظ هویت ملی و در ابعاد اقتصادی در رونق مشاغل متنوع و ترویج اقتصاد جوامع محلی نقش مهم و موثری دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ابعاد جهانی نیز این بازی ها به تقویت خودباوری و ارتقای منزلت ایران در جوامع بین المللی و در نهایت به شکوفایی استعدادها و پرورش آنها در میان جوانان و نوجوانان روستایی منجر خواهد شد.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: بر این اساس وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی در یک ماه گذشته با تشکیل کمیته های ملی، استانی و شهرستانی با همکاری ادار کل ورزش و جوانان استان اصفهان، میراث فرهنگی و دیگر دستگاه ها اقدام به برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در شاهین شهر کرده است.
وی با بیان اهمیت بازی های بومی و محلی در توسعه گردشگری، یادآور شد: توان افزایی اقتصادی، توانمند سازی جوامع محلی و میراث معنوی روستاها علاوه بر اینکه در اولویت برنامه دولت یازدهم قرار داشت در دولت دوازدهم نیز مورد توجه ویژه قرار دارد.
افتتاح رسمی این جشنواره هم اکنون با حضور مقامات کشوری، استانی و شهرستان همراه با بخش های متنوع شامل موسیقی، رقص های محلی و برافراشتن پرچم ایران و رژه ورزشکاران در ورزشگاه ملت شاهین شهر در حال اجراست.
نخستین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا ‘ جام ریاست جمهوری’ با حضور ۹۶۰ ورزشکار زن و مرد از سراسر کشور امروز (پنجشنبه) آغاز شد.
این جشنواره با حضور ورزشکارانی از تمام استان های کشور با هدف توجه بیشتر به مناطق روستایی و معرفی فرهنگ و سنن و رشته های ورزشی بومی محلی و حفظ میراث معنوی و ناملموس به پیشنهاد معاونت توسعه روستا و مناطق محروم کشور نهاد ریاست جمهوری و با اجرای فدراسیون و هیات استانی ورزش روستایی و بازی های بومی، به مدت ۲ روز برگزار می شود.
ورزشکاران حاضر در این جشنواره در بازی های بومی محلی هفت سنگ، دال پلان، چوب کشی، تیر و کمان دستی، لی لی، دوزبازی، گانیه، الختر و کشتی محلی به رقابت می پردازند.
در این جشنواره همچنین نمایشگاه صنایع دستی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مشتمل بر ۳۵ غرفه، آثار صنایع دستی بیش از ۵۰ هنرمند این عرصه را به نمایش گذاشته است.
اجرای موسیقی محلی توسط ۱۲ گروه هنری از اقوام مختلف ایران و حضور چهره های هنری و سخنرانی مقامات ملی و استانی از جمله برنامه های اعلام شده در این جشنواره است.
ورود و پذیرش هیات های ورزشی از سراسر کشور به شاهین شهر دیروز چهارشنبه انجام شد.
افتتاحیه رسمی این رویداد امشب برگزار می شود.
شهرستان شاهین شهر با وسعتی حدود ۶ هزار کیلومتر مربع ؛در ۲۵ کیلومتری شمال شهر اصفهان واقع است.
ت / ۶۰۲۰
خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** دریافت کننده:آرزو فلاح** انتشار: سلطانمرادی

انتهای پیام /*


ورزش


بازی های بومی محلی


جشنواره