اخبار گردشگری

رشد ۳۰ برابری اقامتگاه های بوم گردی کشور در دولت یازدهم

محسن رنجبر چهارشنبه شب در حاشیه افتتاح دومین جشنواره غذای ایرانی فرهنگ گردشگری ، در گفت و گو با ایرنا، افزود: در سال ۹۴ فقط ۲۰ اقامتگاه بوم گردی در ایران فعال بود و توجه دولت تدبیر و امید به این بخش سبب چنین رشد چشمگیری شده است.
وی ادامه داد: گردشگران خارجی بیشتر برای تجربه حضور در مکان های سنتی مردم هر منطقه به آن جا سفر می کنند و به همین دلیل باید از توسعه اقامتگاه های بوم گردی که بیانگر سبک زندگی اصیل ایرانی است، حمایت کرد.
رنجبر با بیان اینکه کشور ما هنوز با رسیدن به جایگاهی شایسته در میان کشورهای دنیا از نظر شاخص گردشگری فاصله دارد، اضافه کرد: با این حال با توجه به روندی که در حال طی شدن است و با در نظر گرفتن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، می توان تا سال ۱۴۰۴، شاهد پنج برابر شدن آمار گردشگران بود.
وی یادآور شد: برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید، ایران به رتبه زیر ۵۰ به عنوان مقصدی برای گردشگران دنیا دست یافت.
مدیر کل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر اینکه دولت دوازدهم بر کدام یک از بخش های سه گانه این سازمان تمرکز بیشتری خواهد داشت، بیان کرد: میراث فرهنگی و صنایع دستی، دو پایه اصلی گردشگری هستند به گونه ای که گردشگران علاوه بر دیدن جاذبه های طبیعی، علاقمند بازدید از مکان های تاریخی و خرید صنایع دستی و سوغات هر منطقه نیز هستند.
رنجبر همچنین با تاکید بر اینکه توانمندسازی نیروی انسانی در اولویت کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد، افزود: امسال اعتبار خوبی برای اجرایی کردن حدود ۵۳۰ دوره آموزشی گوناگون در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این دوره ها علاوه بر شاغلان فعال در حوزه گردشگری برای سایر بخش هایی که نیروهایشان به نوعی با بخش گردشگری ارتباط دارند، پیش بینی شده است.
رنجبر به برگزاری جشنواره غذا در سراسر کشور برای کمک به توسعه گردشگری نیز اشاره داشت و گفت:این جشنواره ها از پارسال اجرایی شد و دلیل اصلی آن مغفول ماندن ظرفیت بزرگ سفره ایرانی برای جذب گردشگران است.
وی با بیان اینکه در ایران ۲ هزار و ۵۲۰ نوع غذا وجود دارد، اضافه کرد: متاسفانه غذاهای سنتی متنوع ایرانی جایی در فهرست غذاهای رستوران ها ندارند و در آینده، یکی از شاخص های رتبه بندی رستوران ها، عرضه متنوع غذاهای سنتی خواهد بود.
رنجبر ادامه داد: هر سال از ۶۵ میلیون گردشگر ، ۶ میلیون نفر فقط به خاطر چشیدن غذاهای سنتی اسپانیا به این کشور سفر می کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، یادآور شد: استان های کشور از سال گذشته برای برگزاری جشنواره های سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در هشت منطقه تقسیم شدند و امسال هم میزبانان هر منطقه، برای شناساندن بهتر ظرفیت شهرهای دیگر، تغییر کرده اند.
رنجبر یکی از هدف های برگزاری جشنواره را تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری، عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال، افزایش درآمد جوامع محلی و کوتاه شدن فاصله مزرعه تا آشپزخانه از جمله مزایای این برنامه است.
دومین جشنواره غذای ایرانی فرهنگ گردشگری ، چهارشنبه شب با حضور هنرمندانی از چهار استان کشور در شاهرود آغاز بکار کرد.
این جشنواره از یکم تا سوم شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در هتل پارامیدا شاهرود برگزار می شود.
نمایشگاه عرضه خوراک های بومی و محلی، برگزاری مسابقه های آشپزی و انتخاب بهترین سرآشپز، عرضه صنایع دستی و اجرای مراسم آیینی و سنتی از برنامه های این جشنواره است.
۷۳۵۹/۶۱۶۷ خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشار دهنده: محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس ? @irnashahroud مراجعه فرمایید)

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اقامتگاه های بوم گردی


رنجبر