اخبار گردشگری

جشن سازها بر بام های کهن ماسوله

شهرک تاریخی ماسوله ترجمان شکوه گردشگری گیلان امروز ، در هراس است؛ مبادا پرونده جهانی شدنش در پستوی یونسکو نهان بنشیند و کارشناسان و متخصصان بر این اعتقادند که مقوله جهانی شدن ماسوله که سال هاست در کش و قوس می لولد تنها به اهتمام مسئولان ، و البته در لفافه تاکید کردند به قدرت و جسارت مسئولان استانی شتابناک خواهد شد.
ماسوله با معماری پلکانی عسلی رنگ گلین تا ارتفاع های بلند ،سبز با گلدان های شمعدانی که قرن ها رازدار پنجره های چوبی بوده اند هلهله آبشاری را به تماشا نشسته اند که رودخانه اش آئینه لبخند عروسک های بافتنی همیشه شاد ماسوله است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری در مقاله ای با عنوان ‘ ماسوله شهری استثنایی در البرز کوه ‘ نوشته است، معمولا ماسوله را یک روستای بزرگ یا قصبه معرفی می کنند و در این باب دلایل قابل تاملی دارند ؛ از جمله اینکه ظاهر ماسوله با زیستگاههای دیگر البرز که همگی روستا و قریه هستند تفاوت زیادی نمی کند و شاخصه چشمگیری نسبت به بقیه ندارد دیگر اینکه با معیارها و تلقی رایج درباره تعریف شهر ،ماسوله در آن زمره قرار نمی گیرد اما اگر ملاک را مدنیت قرار دهیم قطعا ماسوله شهر محسوب می شود.
در این مقاله آمده است: ماسوله به سان کوه یخی است که تنها بخش کوچکی از آن آشکار است ؛همین وضعیت خاص است که ماسوله را زیبا و چشم نواز و یگانه می کند، زنجیره ای از دانه خانه های قطار شده بر یال شیب که پله پله سقف و ایوان را یک کاسه نموده است.
مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : موضوعی هست که می باید روشن شود ؛ این درست است که ماسوله در انتظار جهانی شدن است اما برخی به اشتباه از سی ام مردادماه به ‘روز ملی ماسوله’ یاد می کنند که این کاملا اشتباه است بلکه در این روز و در سال ۱۳۵۴خورشیدی ماسوله در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مصطفی پورعلی اظهار داشت : امروز نیز به مناسبت فوق و به کوشش بخش خصوصی ساز های محلی بر بام های کهن ماسوله طرب افزای گردشگران است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت سالانه معرفی آثار از سوی کشورها به یونسکو، رقابت جدی بین استان های کشور برای ارسال پرونده های آثار وجود دارد و طبیعی است که همه باید کمک کنند ماسوله به عنوان اولین اثر میراث جهانی گیلان، در این فهرست قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بین استان های شمالی تنها گیلان است که هنوز هیچ اثری در فهرست میراث جهانی ندارد.
پورعلی تاکید کرد: ماسوله بعنوان یکی از بزرگترین قطب های گردشگری ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری و استانی است تا از طریق احیای آن، درآمدزایی حاصل از ورود گردشگر در این منطقه محقق شود.
شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
گزارشگر: مرضیه ضامن **انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱/ ۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


ماسوله