اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی: بافت قدیمی ارومیه احیا می شود

جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از اقدامات انجام یافته در جهت اعطای هویت به کالبد بافت تاریخی ارومیه می توان به جداره سازی و مرمت مدسه ۲۲ بهمن، ساماندهی و مرمت جداره مدرسه تاریخی چمران و مرمت سردر راسته نصیرزاده اشاره کرد.
وی ادامه داد: مرمت بازار تاریخی، ساماندهی و احیای مسجد جامع، احیای سردر راسته حلاجان (یونچی بازار)، ساماندهی جداره بنای تاریخی متعلق به تامین اجتماعی، مرمت و کاشیکاری سردر مسجد سردار، اعمال نظارت بر طراحی و اجرای جداره بانک صادرات شعبه میدان ولایت فقیه و تصویب طرح جداره سازی بانک کوثر واقع در خیابان امام راحل و تعیین حریم بازار تاریخی ارومیه، میدان انقلاب و آثار تاریخی پیرامون آنها از دیگر اقدامات در جهت احیا بافت قدیمی ارومیه است.
جباری افزود: حمام آخوند نیز که یکی از عناصر ارزشمند بازار تاریخی ارومیه است در آینده با مرمت و احیا به محلی برای ساماندهی فعالیت های بافت تاریخی تبدیل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به حضور اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی در ارومیه اشاره کرد و گفت: بنا به تاکید ایشان مقرر شده است تا تعدادی از گذرها و محورهای اصلی بافت تاریخی ارومیه با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان ساماندهی و احیا شود.
به گزارش ایرنا ۲۷۷ هکتار از بافت تاریخی ارومیه و همچنین بافت تاریخی شهرهای ماکو، خوی و تکاب در سال ۱۳۸۸ جزو ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی کشور مصوب و به وزارت کشور ابلاغ شده است.
علاوه بر بناهای شاخص بافت قدیمی ارومیه که در سال های گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، طی سه سال اخیر بناهای تاریخی مسجد قره آغاج، خانه حدیدی، خانه موید زاده، میدان انقلاب (ایالت)، سرای کشمش چیلر و دوشابچی بازار نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و پرونده ثبتی تعداد دیگری از بناهای واجد ارزش از جمله مسجد وکیل باشی، مسجد امام جمعه، خانه اتحادیه، خانه چارلیس اصلان، ساختمان متعلق به تامین اجتماعی در خیابان امام و دیگر ابنیه جهت ثبت ملی در دست بررسی است.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بافت قدیمی ارومیه


مسجد جامع