اخبار گردشگری

تخریب ۷۰ درصد خانه های تاریخی دیاله از زمان اشغال عراق وجنگ داعش

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری السومریه نیوز، الداینی افزود: همه شهرهای استان دیاله از جمله بعقوبه دارای خانه های میراث فرهنگی است که بیانگر تمدن باستانی و تاریخی این منطقه است اما در اثر عملیات تخریبی، بیش از۷۰ درصد آن در این مدت از بین رفته است.
وی بر ضرورت حفظ خانه های کهن و تاریخی و اقدام برای حفاظت وتبدیل آنها به موزه بعنوان نمادهای مراحل مهم تاریخی دیاله تاکید کرد.
گفتنی است: عراق از سال ۹۳ تاکنون با بحران ناشی از اشغال مناطق زیادی از شهرهای شمال و غرب خود توسط گروهک تروریستی داعش مواجه بوده است و مناطق باستانی زیادی نیز بر اثر حملات داعش از بین رفته است.
در چند ماه اخیر نیروهای مردمی و ارتش عراق موفق شده اند یشتر شهرهای اشغال شده این کشور از جمله الرمادی و تکریت و موصل را از دست تروریست های تکفیری داعش آزاد کنند.
وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق از قرار گرفتن بیش از چهار هزار اثر باستانی در ۵ استان این کشور درمعرض اقدامات خرابکارانه و قاچاق در نتیجه حملات داعش خبر داد.
به گزارش این وزارتخانه، بیش از ۴۳۷۰ اثر باستانی در استان های موصل، دیاله، کرکوک، الانبار و صلاح الدین از سوی باندهای قاچاق آثار باستانی داخلی، منطقه ای و بین المللی درمعرض اقدامات خرابکارانه و قاچاق قرار گرفته؛ و درنتیجه درگیریها خسارت هایی به این آثار باستانی وارد شده است.
این وزارت خانه با اعلام اینکه تروریست ها مفهوم فرهنگ و تمدن و روح انسانی آنرا درک نمی کنند، از همه نهادهای خیر و نیز سازمان (علمی ، فرهنگی ، آموزشی ملل متحد) یونسکو خواست که از آثار باستانی شهر ‘آشور’ و ‘الحضر’ و ‘النمرود’ که درمعرض حملات سازماندهی شده عناصر خرابکار قرار دارند، حفاظت کنند.
بنا به اعلام وزارت گردشگری عراق، بعد از قاچاق آثار باستانی پس از سال ۲۰۰۳ ، این وزارت خانه توانسته است ۵ هزار آثار باستانی را که دارای کد شناسایی بوده اند، به موزه ملی کشور بازگرداند.
این وزارت خانه اعلام کرد که تلاش ها برای پی گیری و بازگرداندن دیگر آثار باستانی قاچاق شده از کشورهای مختلف که در بازار سیاه است و یا به دست مافیای آثار باستانی جهانی افتاده است، ادامه دارد.
آثار باستانی عراق در سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق از سوی آمریکا، به طور گسترده در معرض غارت قرار گرفت و هزاران اثر باستانی بسیار باارزش از موزه ملی عراق در بغداد و دیگر مناطق کشور ناپدید شد؛ عراق در اوایل سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰۴۶ قطعه آثار باستانی را که به همراه بسیاری دیگر از آثار باستانی در زمان های مختلف و به طور غیرقانونی از کشور خارج شده بود، از آمریکا بازگرداند.
قدمت برخی از آثار به سرقت رفته در زمان جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به ۳۱۵۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) بازمی گشت، که در یک حراجی درایالت نیویورک آمریکا به فروش رفت.
خاورم** ۱۴۵۳ ** ۱۰۶۴**۳۸۰
مترجم: آمنه دهقان**

انتهای پیام /*


سیاسی


دیاله


خانه


عراق