اخبار گردشگری

خواسته معاون صنایع دستی از معاون اول رئیس جمهور

معاون صنایع دستی از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد، نهادها و وزارتخانه ها را ترغیب به تغییر تصویر و همکاری ویژه با سازمان میراث فرهنگی کند.

به گزارش ایسنا، «بهمن نامورمطلق» در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از دیگر معاونت های سازمان، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود اظهار کرد: این مراسم تودیع و معارفه یک رئیس نیست، بلکه تودیع و معارفه دو دولت تلقی می شود. در دوران دولت یازدهم سه رئیس در این سازمان تغییر کرد که این قابل تأمل است. البته تفاوت های ماهوی در این دولت به نسبت سایر دولت ها وجود داشته، چرا که مَنش متفاوت هر سه رئیس، پیگیری یک نگرش و پارادایم بوده است. این تغییرها همراه با پیوستگی بوده و نه گسست، برای همین سازمان موفق بوده است.

وی قانونمندی، قانون گذاری، ترویج تفکر اقتصادی و تجاری سازی، اشتغالزایی، انضباط، اخلاق مداری، به روز کردن و نوآوری، فرهنگ سازی و گفتمان سازی را از جمله اقدامات موفقیت آمیز این سازمان در دوران دولت یازدهم برشمرد و افزود: در این ۱۴ سال سه بار شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد که همه آنها در دولت یازدهم اتفاق افتاد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: از آنجا که در روزگار ما تخریب به یک صنعت سودآور تبدیل شده، این فعالیت های موفقیت آمیز دیده نمی شود و برای همین قرار شده فعالیت های همه معاونت ها به متن و کتاب تبدیل شود.

او ادامه داد: در گردشگری ساخت و سازها به خصوص در هتل ها و اقامتگاه ها از رشد بی نظیری بهره مند بود و کشور به یکی از قطب های نوظهور گردشگری تبدیل شده است.

نامورمطلق سپس به شماری از فعالیت های سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و افزود: در معاونت میراث فرهنگی، هیچ گاه تا این حد نقش تاریخی آثار فرهنگی به نمایش گذاشته نشد و هیچ گاه استرداد اموال تاریخی را در یک دوره تا این اندازه نداشتیم. در بخش صنایع دستی شاهد رشد صادرات به بیش از ۲٫۵ برابر و ثبت جهانی شهرهای صنایع دستی و همچنین افزایش اشتغالزایی سالانه تا ۲۰ درصد بودیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: همه این سعی ها به معنی خوب و عالی بودن همه چیز نیست، ولی به هر حال سازمان با وجود کمبودها در مسیر توسعه حرکت کرده و به قول آقای بهشتی، از حالت نباتی و اورژانسی درآمده است. ریل گذاری ها صورت گرفته و قطار سازمان روی ریل قرار گرفته است. همچنین جایگاه اجتماعی این سازمان ارتقاء یافته است، به طوریکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جشنواره شهید رجایی دستگاه برگزیده شد.

وی تأکید کرد: این سازمان برای قدم نهادن در مسیر توسعه به حمایت بیشتری نیاز دارد، به سرمایه های انسانی؛ چرا که در دولت های گذشته نیروی انسانی در این سازمان بسیار آسیب دید و وضعیت حقوقی کارکنان آن به نسبت سایر نهادها و سازمان ها پایین است. مدیران استانی با این مشکل بیشتر مواجه هستند.

نامورمطلق اضافه کرد: هنوز نهادهای تصمیم گیرنده نتوانسته اند امکانات و ساختار را با وضعیت جدید هماهنگ کنند و تصمیم ها دیرتر از واقعیت ها به سرانجام می رسد. از آقای جهانگیری می خواهیم نهادها را به تغییر تصویر و همکاری ویژه ترغیب کنند.

وی همچنین سهم “احمدی پور” را در ارتقای موقعیت این سازمان قابل توجه دانست و گفت: او فردی متعهد و دلسوز است که در این فرصت اندک توانست کارهای خوبی انجام دهد. ایشان در شرایط سخت زمانی این سازمان را تحویل گرفت. همه می دانند در ماه های پایانی دولت کار چقدر سخت می تواند باشد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین اظهار کرد: معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوچکترین معاونت ریاست جمهوری به حساب می آید، برای همین مدیریت معمارانه ای را می طلبد؛ چرا که ریاست آن با معادلات چند مجهوری مواجه است.

نامورمطلق همچنین گفت: به دنبال گفت وگوهایی که با معاونان این سازمان داشتیم، آقای مونسان را مدیری پرانرژی، اهل تعامل و توسعه گرا دیدیم. مدیریت متعادل در سه حوزه و متوازن در دو سطح ستاد و صف است.