اخبار گردشگری

ساماندهی عرصه مسجد جامع عتیق قزوین آغاز شد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمد علی حضرتی در بازدید از طرح مرمت مسجد جامع عتیق قزوین افزود: این مسجد از کهن‌ترین و کم‌نظیرترین مساجد تاریخی ایران است که شکوه معماری و هنرمندی ادوار مختلف در آن به چشم می‌خورد و به دلیل جایگاه ویژه‌ای که این بنا همواره در نزد مردم و گردشگران داخلی و خارجی دارد، حفاظت و نگهداری از این اثرارشمند تاریخی از اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بافت های تاریخی است.
وی با اشاره به روند مرمت این اثر فاخر و غنی تاریخی،گفت: به دنبال اجرای پروژه‌های مرمت و احیای مسجد جامع عتیق قزوین شامل اجرای اقدامات رفع خطر و حفاظتی ایوان‌های جنوبی و شمالی که از تیرماه سال جاری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و هم اکنون در حال اجرا می‌باشد، طرح ساماندهی و مرمت عرصه این بنای باشکوه تاریخی شامل تخریب الحاقات پیرامونی مسجد و اجرای مجدد دیواره، دیوار کشی و کف‌سازی با ۲میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی و آغاز و هم اکنون در حال انجام است.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی و احیای ظرفیت‌های تاریخی مذهبی قزوین، خاطر نشان کرد: استان قزوین با داشتن تعداد زیادی از مساجد تاریخی و بقاع متبرکه‌ای که هر یک با معماری خاصی از دوره‌های مختلف بنا شده، دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در این حوزه است و اجرای طرح های مرمتی علاوه بر حفاظت و جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های جدی به این اثر ارزشمند در توسعه و رونق گردشگری مذهبی قزوین نقش موثری خواهد داشت.
مسجد جامع عتیق یکی از قدیم‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که شیوه‌های معماری و هنر ادوار مختلف را می‌توان در آن به تماشا نشست.
مقصوره کهن یا طاق هارونی قدیمی‌ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین می باشد که به دهلیز ورودی شرقی آن متصصل بوده و به دستور هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری بنا شده است.
در چهار جهت حیاط این مسجد که افزون بر چهار هزار متر مربع مساحت دارد، چهار ایوان رفیع قراردارد که در دو سوی هر یک رواقی طولانی ساخته‌اند.
گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سالهای ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچبری شده به خطوط ثلث، نسخ و کوفی است که از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می‌شود و با وجود حمله خانمان سوز مغول و وارد شدن آسیب‌های جدی به جامع عتیق قزوین همچنان استوار و پرشکوه باقی مانده است.
در روزگار شاه طهماسب صفوی ایوان شمالی و مناره های کاشی کاری شده شده است.
از ویژگی‌های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت