اخبار گردشگری

مهم ترین ماموریت و پروژه "مونسان" اعلام شد

رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و #گردشگری مهم ترین مأموریتش را در این سازمان، احیای نقش گردشگری در روند #توسعه ملی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان در مراسم معارفه اش که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور روز دوشنبه (۳۰ مردادماه) برگزار شد، پیش از آن که سخنانش را آغاز کند، در ادامه مزاح معاون رییس جمهور درباره ی تودیع و معارفه های مکرر در این سازمان گفت: امیدوارم برای تودیع و معارفه در ۴ سال آینده مزاحم شما نشویم.

مهم ترین پروژه مونسان چیست؟

او سپس گزارشی از اهم برنامه هایی که برای سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته ارائه کرد و گفت: باید حسب الامر مقام معظم رهبری، گردشگری را به عنوان اقتصاد مکمل و حتی کلان به شهرها و شهرستان های مستعد کشاند و با استفاده از ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و اقلیم آن ها، مفهومی از توسعه گردشگری را به نام «شهر گردشگری» ایجاد کنیم.

به گفته او، توسعه مفهوم «شهر گردشگر» به عنوان مکملی برای «شهر ایده آل» به عنوان شهری که علاوه بر برخورداری از ویژگی های شهر ایده آل برای شهروندان خود دارای تسهیلات، زیرساخت ها و استانداردهایی برای گردشگرانی است که به این شهرها وارد می شوند، از برنامه های اصلی سازمان در شهرهای منتخب خواهد بود.

وی اضافه کرد: در شهر گردشگر محور توسعه اقتصادی و اشتغال، ارائه خدمات گردشگری و توسعه مراکز خدماتی و تولید و فروش صنایع دستی مرتبط در اماکن میراثی و قطب های گردشگری خواهد بود.

مونسان تأکید کرد: در حوزه گردشگری از این پس همه اجزا و ارکان سازمان موظف خواهند بود مواردی از جمله ترمیم کیفیت حمل و نقل عمومی با تأکید بر حمل و نقل ریلی و دریایی، طراحی مناطق نمونه گردشگری برای جذب گردشگران خارجی، اصلاح نظام پرداخت در فضای گردشگری بین المللی یا طراحی سیستم کارآمد جایگزین، تمرکز بر انواع مختلف گردشگری از جمله مذهبی و تخصصی، ساماندهی و بهبود وضعیت مراکز اقامتی و مقاصد گردشگری، ایجاد اماکن اقامتی جدید با تأکید بر سرمایه گذاری خارجی در بخش هتل سازی و کمپ های استاندارد، ایجاد ظرفیت های جدید در هتلینگ، افزایش امنیت در فضای گردشگری و مهم تر از همه تثبیت جایگاه ایران به عنوان مقصد گردشگری و برندسازی در دستور کار قرار دهند.

برنامه های رییس جدید

به گزارش ایسنا، اشتغالزایی خصوصا در گردشگری و رونق اقتصادی صنایع دستی، بهره مندی از نیروهای جوان و خلاق کشور، خودکفایی اقتصادی و درآمدزایی، بهره مندی از خدمات و توانمندی های بخش خصوصی، حفظ، احیاء و نگهداری میراث فرهنگی به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های توسعه کشور، توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی، تاریخی و مذهبی از جمله رئوس برنامه های مونسان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شد.

او همچنین با اشاره به شکستن تحریم ها بیان کرد: زمان رخوت در گردشگری گذشته و از این پس همه ما باید برای ایجاد جهش ملموس در این حوزه بدویم و هیچ قصوری و تعذری پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: این سازمان باید دین خود را به اقتصاد کشور ادا کند. هم در اقتصاد گردشگری و هم در حوزه های وابسته از قبیل ایجاد اشتغال و رونق صنایع وابسته به صنعت گردشگری باید این جهش در جامعه دیده شود. این امر محقق نمی شود، مگر اینکه تک تک مدیران سازمان در هر حوزه ای برنامه های خود را در این راستا تقدیم، ارائه و اجرا کنند. شخصاً پیگیر این امر خواهم بود تا مدیران سازمان در سراسر کشور با شناخت دقیق از ظرفیت های استانی و منطقه ای برنامه های خود را برای توسعه گردشگری ارائه دهند. این برنامه ها شاخص پایش عملکرد مدیران خواهد بود.

مونسان تأکید کرد: باید استان ها که محل وجود آثار میراثی و تولید صنایع دستی هستند فعال شوند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که با جلب سرمایه های بخش خصوصی و همکاری نهادهای محلی زمینه را برای ایجاد زیرساخت ها و تسهیلات جذب گردشگر و توسعه اقتصادی زون های مرتبط و زمینه اشتغال و ایجاد درآمد را برای بومیان و فعالان در خدمات گردشگری و صنایع دستی فراهم شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: مطمئنا در دوره جدید با توجه به حجم کارها و برنامه های سازمان نیازمند تلاش و کوشش مضاعف خواهیم بود و لازم است همگی یک دوره تحول گرا را در این سازمان تجربه کنیم. با توجه به سوابق و تجربیات همکاران انتظار است این دوران به دوره شکوفایی و تحول بنیادی در سازمان تبدیل شود.

وعده هایی به بخش خصوصی و سرمایه گذاران

“مونسان” اشاره ای هم به همراهی بخش خصوصی در اجرای برنامه ها و اهداف این سازمان داشت و افزود: برای جلب همکاری آنها لازم است سیستم اداری با کاهش بروکراسی و کوتاه کردن فرآیند اجرایی به ویژه امور سرمایه گذاری، صدور مجوز و ایجاد سازوکارهای اقتصادی، تسهیل در اشتغال و کسب درآمد سرمایه گذاران را تضمین کنیم.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت و نقش میراث فرهنگی در توسعه اقتصادی بیان کرد: باید این نقش در اقتصاد کشور به خوبی دیده شود چرا که منشأ مهمی برای استفاده از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی است.

وی یادآور شد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بیانات مقام معظم رهبری برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه نیز به آن پرداخته شده؛ با این حال و متأسفانه با وجود اینکه میراث فرهنگی در رابطه عمیق و معناداری با بدنه اصلی جامعه است، اما هنوز جایگاه ارزشمند آن در بین مردم شناخته شده نیست. لازم است داشته های میراثی خود را در شهرها و استان های کشور شناسایی کرده و با ثبت جهانی آنها این قابلیت را به مردم کشورمان و جهان بشناسانیم.

ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آیندگان!

مونسان سپس به برنامه هایش در بخش میراث فرهنگی اشاره ای کرد و افزود: احیاء و ایجاد میراث فرهنگی جدید برای آیندگان، ایجاد حریم امن برای اماکن تاریخی و ارزشمند، بهره برداری از ظرفیت های مردمی نظیر توسعه موزه های خصوصی، فرهنگ سازی در حفاظت و بهره برداری از میراث فرهنگی غنی کشور، بازنگری در روش های حفاظت از بناهای فرهنگی و تاریخی، اصلاح نظام نامه تعهدآور برای تمامی ارگان های حکومتی، نظارتی و اجرایی کشور در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی، استفاده از ظرفیت های و حمایت از بخش خصوصی توانمند در حوزه خدمات، تولیدات و جذب سرمایه گذاران مرتبط در بهره برداری از بناهای تاریخی از این پس در دستور کار سازمان قرار می گیرد.

او صنایع دستی را یکی از جنبه های فرهنگی و اقتصادی به لحاظ اشتغالزایی و درآمدزایی که می تواند اثراتی پایدار بر اقتصاد شهرهای کوچک و کارگاه های ساخت صنایع دستی داشته باشد دانست و گفت: باید حمایت از صنعتگران در برنامه های سازمان قرار گیرد و با همکاری نهادهای مرتبط در ارتقای کیفی کالاهای سنتی و نحوه عرضه آنها با بسته بندی نوین سعی شود.

صنعتی سازی صنایع دستی!

وی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی به روز رسانی طراحی برای تولید صنایع دستی امروزی، بسته نبدی نوین، بازاریابی، عرضه درخور محصولات به جای فروش فله ای و حمایت از کارگاه های تولیدی و فعالان عرصه تأمین صنایع دستی از جمله اقدامات فوری است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مونسان ایجاد شهرهای جهانی صنایع دستی، به روز رسانی و تغییر رویه از طراحی سنتی به طراحی تلفیقی و امروزی، احیای هنرهای سنتی در حال زوال و ثبت در فهرست میراث جهانی، ارائه راهکارها و توسعه بستر فروش بین المللی، طراحی و ساخت محصولات ویژه صادراتی مبتنی بر نیازهای بین المللی و استانداردهای جهانی، صنعتی سازی صنایع دستی و تولید با کیفیت با حداقل هزینه های ساخت، سرمایه گذاری در رونق کارگاه های تولیدی محلی، هماهنگی با نیاز بازار و توسعه صادرات را از جمله برنامه های میان مدتش برای این حوزه اعلام کرد.

او با تمرکز بر موضوع گردشگری در این سازمان که آن را از جمله مهم ترین مأموریت های خود اعلام کرد، گفت: متأسفانه با وجود ذخایر عظیم جذابیت های گردشگری و تلاش های صورت گرفته، کماکان نتوانسته ایم جایگاهی در خور در جذب گردشگران جهانی به خود اختصاص دهیم.

وی افزود: ابزار معرفی میراث فرهنگی غنی کشور، توسعه گردشگری است. برای اینکه میراث و آثار ملموس و غیرملموس معرفی و حفاظت شوند باید تسهیلات گردشگری و اقتصادی را در زون های اطراف آنها توسعه دهیم. این کار با تکیه بر توانمندی های بخش خصوصی و همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای باعث ایجاد اشتغال و درآمد می شود که می توان بخشی از آن درآمدها را صرف نگهداری و حفاظت آثار کرد.

وی بیان کرد: بسیار متأسفم که باید بگویم هم اکنون کشورهایی در منطقه که قدمت آنها از سن بسیاری از ما کمتر است از جایگاه بالاتری در شاخص های مختلف گردشگری و جذب گردشگر دارند و کشور ما با وجود جاذبه های گردشگری وضعیت نه چندان خوشایندی دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم اینکه رتبه ۹۳ در جهان و رتبه ۹ در خاورمیانه را در شاخص رقابت پذیری سفر داریم. تلاش بنده و مجموعه همکارانم باید برای ارتقای این جایگاه و شناساندن جاذبه های متمدن ایران و تبدیل کشورمان به یکی از مقاصد عمده در جهان باشد.

مونسان اضافه کرد: ارتقای آگاهی عمومی و تقویت حس مسئولیت جامعه برای مشارکت در حفظ و احیای دارایی های معنوی و فرهنگ سازی به منظور حمایت از گردشگری مهمترین مسئولیت سازمان در اجرای برنامه های میان و بلندمدت است.

۱٫۵ میلیارد دلار صرفه جویی در استخراج نفت با جذب ۵ میلیون گردشگر

او با اشاره به ضعف مفرط زیرساخت های گردشگری افزود: باید در این بخش به نقش اولویت دار، چابک و توسعه گرا بدل شویم و نه تنها بر اساس وظایف ذاتی خود بهبود و توسعه زیرساخت های گردشگری را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم که با تعامل سایر دستگاه های ذیربط گام موثری باید برداریم. البته که این بخش نیازمند سرمایه گذاری است، ولی باید بدانیم با ورود هر گردشگر حدود ۱۲۰۰ دلار درآمد ارزی نصیب می شود که این رقم معادل فروش ۳۰ بشکه نفت است. هزینه استخراج هر بشکه نفت در حدود ۱۰ دلار است که با احتساب ۵ میلیون گردشگر ۱٫۵ میلیارد دلار در سال از این محل صرفه جویی خواهیم داشت که این مبلغ می تواند به صورت صندوقی برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت گردشگری به توسعه و بهبود کمک کند.

او ادامه داد: باید متذکر شوم که معرفی ایران به گردشگران جهانی و تبدیل آن به یک مقصد عمده نیازمند برنامه ریزی و فعالیت مضاعف ریشه ای در حوزه روابط عمومی و برندینگ است که در این حوزه هدف گذاری و تلاش جدی خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده از رویکردهای نوین و علمی برای اجرای فرآیندهای سازمانی به ویژه در امور بازاریابی و جذب گردشگر از طریق شبکه های مجازی بین المللی و تعریف کردن و قرار گرفتن در مسیر بین المللی گردشگران همچنین اهمیت بخشیدن به ثبت جهانی آثار ملموس و ناملموس و قرار گرفتن آنها را از جمله رئوس این سازمان برشمرد و گفت: لازمه توسعه گردشگری به عنوان مهمترین مأموریت این سازمان احیاء و معرفی میراث فرهنگی و کارآمدی تولیدکنندگان در صنایع دستی است. باید به این باور برسیم که گردشگری در جهان امروز یکی از پایه های توسعه اقتصادی محسوب می شود. علیرغم تفاوت های به وجود آمده در چهار سال گذشته اما هنوز بخش گردشگری نیازمند اصلاحات ساختاری در تمامی بخش های عمرانی، تأسیسات شهری، حمل و نقل، فرهنگی و اجتماعی است.

علی اصغر مونسان که هفته ی گذشته با حکم رییس جمهور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده گرفت، از امروز رسما این سازمان را تحویل گرفت و پس از مراسم معارفه به دفتر خود در این سازمان رفت.