اخبار گردشگری

۲۰ اثر صنایع دستی استان مرکزی برای دریافت نشان ملی معرفی شد

قاسم کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:نامزدهای دریافت نشان ملی استان مرکزی در حوزه قلمزنی روی فلزی، نگارگری، سازدستی، رودوزی سنتی، سفال و مشبک کاری است.
وی گفت: نشان ملی مهر اصالت ،تایید کیفیت و مرغوبیت کالا از نظر کمیت وکیفیت است که به صنایع دستی تعلق می گیرد و از ویژگی های بارز اصالت و همخوانی زیستی تولیدات دستی است.
وی اظهار کرد: نشست داوری برای نشان ملی صنایع دستی استان مرکزی ۱۵ شهریور ماه امسال با حضور ناظران صنایع دستی از تهران و داوران استان مرکزی در این استان برگزار می شود.
کاظمی، استفاده از طرح های بومی و محلی، داشتن بارفرهنگی، قیمت متعارف، به کارگیری مواد اولیه بومی، بازگشت پذیربودن به طبیعت، حفظ حقوق تولید کننده و داشتن قابلیت انبوه را از جمله ویژگی های آثار صنایع دستی برای اخذ نشان ملی عنوان کرد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: تاکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان مرکزی موفق به کسب مهر اصالت جهانی شده و ۴۱ اثر نیز نشان ملی اخذ کرده اند.
کاظمی افزود:هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی سال ۹۴ موفق شدند۳۱ نشان ملی مرغوبیت کالا از معاونت صنایع دستی کشور را اخذ کنند و پارسال نیز ۱۰ اثر موفق به گرفتن این نشان شدند.
وی اظهار کرد: تبلیغ آثار صنایع دستی در سایت یونسکو به شکل رایگان یکی از خدماتی است که به هنرمندانی تعلق می گیرد که مهر اصالت جهانی دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: ساماندهی تولیدات صنایع دستی به منظور کاربردی شدن دسترنج هنرمندان علاوه بر جنبه تزئینی از اولویت های این اداره کل در سال جاری است.
کاظمی گفت: صنایع دستی باید در نخستین قدم جنبه کاربردی داشته باشد که با حفظ این ویژگی مهم، تزئینی بودن صنایع دستی خود به خود همراه این هنر به وجود می آید.
وی اظهار کرد: قالی و زیراند از مهمترین صنایع دستی و از پرکاربردترین اقلام هنری در استان مرکزی است و زمانی که این زیرانداز پر قدمت از کف زمین به دیوارها رفت و نقش تابلو فرش گرفت یکی از مهمترین کارکردهای خود را از دست داد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه گفت: این استان به علت نداشتن خط مرزی مستقیم با کشورهای دیگر نسبت به سایر استان ها آمار صادراتی پایینی دارد و بیشتر صادرات به صورت چمدانی صورت می گیرد.
کاظمی افزود: اگر صادراتی در زمینه صنایع دستی از استان مرکزی انجام می شود توسط استان هایی دیگر است که در این زمینه فعالیت اثر بخشی داشته و ثبت صادراتی آن برای استان مرکزی نیست.
وی یادآورشد، استان مرکزی درصنایع چوبی و فلزی تولیدات برجسته ای دارد که به شکل انبوه به کرمانشاه و همدان ارسال و در بخش صادرات قرار می گیرد و همچنین تولیدات صنایع چوبی در استان مرکزی به استان های شمالی ارسال می شود.
۳۴۸ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ رشته در استان مرکزی فعال است.
۶۹۹۱/۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


ساماندهی


استان مرکزی