اخبار گردشگری

مرکز پژوهش مطالعات ایلخانی در گنبد سلطانیه ایجاد می شود

میر موسی انیران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گنبد سلطانیه به دوره ایلخانی باز می گردد و البته در کشورمان فضاهای بسیاری به این دوره اختصاص دارد، اما گنبد سلطانیه از جمله آثار فاخر در این بخش بشمار می ورد.
وی اظهار کرد: بر این اساس می توان گفت، هم اکنون پژوهشگاهی که متخصص بررسی آثار و ابنیه دوره ایلخانی در کشور باشد، وجود ندارد و در واقع مطالعات زیادی نیز انجام نگرفته است.
انیران خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز پژوهش مطالعات ایلخانی در گنبد سلطانیه به مطالعات معماری و شهرسازی، تزئینات باستان شناسی کمک زیادی می کند و هم اکنون مقدمات انجام این کار فراهم شده است.
وی بیان کرد: در جلسه ای که برگزار شد، چارچوب های ایجاد این مرکز پژوهشی ایلخانی و موافقت اولیه آن نیز از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور هم اخذ شده و همه معیارهای تحقق این امر نیز مهیا شده است.
رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه خاطر نشان کرد: تاسیس نهایی این مرکز به ارائه مقالات و مطالعات علاقمندان در سرتا سر جهان که در حوزه معماری ایلخانی فعالیت کرده اند، کمک می کند و تحقق آن دستیابی به اهداف تعیین شده را بیش از گذشته هموارتر خواهد کرد.
وی، تبادل اطلاعات و تعامل سازنده بین استان های مجاور و و انعقاد تفاهم نامه های مختلف با دیگر مراکز پژوهشی را در راستای اهداف پژوهشی این پایگاه بسیار تاثیر گذار عنوان و خاطر نشان کرد: تلاش می شود، در این محور فعالیت گسترده ای انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۱۴۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد الجایتو در قرن هفتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد خشتی جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با دو بخش و ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
۷۳۲۰/۸۰۶۸
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار : اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


فرهنگی


گنید سلطانیه


میراث فرهنگی


ایلخانی