اخبار گردشگری

مرمت بازار تاریخی اراک در سه جبهه این بنای تاریخی کلید خورد

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی افزود: در سفر سال گذشته دولت به استان مرکزی، ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور مرمت مجموعه تاریخی بازار اراک اختصاص یافت که این منابع مالی بر اساس تعیین اولویت برای بهسازی و مرمت سرای کاشانی، حاجباشی و راسته های اصلی بازار صرف می شود.
حسینی بیان کرد: استحکام بخشی دیواره و جرزها، ساماندهی مرمت طاق ها، پی بندی، مرمت ستون ها و ایوان ها از جمله عملیات مرمتی در این مجموعه تاریخی و سراهای ذکر شده است.
وی اظهار کرد: طرحی در سال ۹۳ با هدف ساماندهی بازار تاریخی اراک و با برآورد اعتبار مرمتی و رفع خطر ۲۲۰ میلیارد ریال تدوین شد که به اجرا نرسید.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: مکاتبات متعددی با سازمان میراث فرهنگی کشور و استانداری در راستای ازوم مرمت اضطراری و تخصیص اعتبارات برای مرمت بازار تاریخی اراک انجام شد و دولت دوازدهم با درک حساسیت های این بنای تاریخی با وجود تنگناهای مالی در سفر به استان مرکزی به این خواسته جامه عمل پوشاند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: نگهداری بهینه از مجموعه بازار تاریخی اراک تنها تکلیف میراث فرهنگی نیست بلکه اداره کل اوقاف استان مرکزی به عنوان بزرگترین مالک سراهای بازار و شهرداری به عنوان مردمی ترین نهاد باید با جدیت پای کار باشند.
صغری نیکپور تصریح کرد: وظایف مالکان واحدهای تجاری و سراهای بازار نیز بسیار سنگین است و در برخی موارد مشاهده شده که منشاء قسمتی از تخریب ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: مرمت و نگهداری بازار اراک به عنوان شالوده و عنصر هویت ساز شهری اراک از مهم ترین طرح های مرمتی استان است که در راستای مرمت کامل آن همراهی و همکاری دیگر مسئولان نیاز است.
بازار تاریخی اراک راسته ترین بازار ایران و آخرین نسل بازار سازی کشور در دوره قاجار است که نمونه ای بی بدیل در این حوزه و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی کشور است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۷۱۱۴/۶۰۱۳/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بازار تاریخی


اراک