اخبار گردشگری

اولین اقامتگاه بوم‌گردی پسته ایران در دامغان راه اندازی شد

معصومه داوودیان روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا، با اشاره به شهره بودن نام دامغان به خاطر تولید پسته در کشور، گفت: اولین اقامتگاه بوم گردی کشور در دامغان، در کنار درختان پسته قرار گرفته که به این خاطر به آن نام اقامتگاه بوم‌گردی پسته ایران داده اند.
داوودیان با بیان اینکه این خانه با قدمت بیش از ۱۰۰ سال با حفظ بافت سنتی خود در هشت کیلومتری شرق شهرستان دامغان در روستای حسین آباد علی نقی واقع است، خاطرنشان کرد: این اقامتگاه بوم‌گردی با معماری خاص تلفیق سنتی و مدرن در پیش روی مسافران جذابیت خاصی ایجاد کرده به طوری که در تمام تابستان دارای مسافر از قبل ثبت نام شده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان با اشاره به اینکه دومین مجوز اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان برای عمارت «خانه پدری» با قدمت بیش از ۱۰۰ سال در روستای حسین آباد علینقی صادر شده است، عنوان کرد: حضور گردشگران خارجی و داخلی و آشنایی با مراحل کاشت، داشت و برداشت پسته یکی از اهداف این اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.
وی، به هدف احداث این اقامتگاه های بوم گردی اشاره کرد و گفت: اقامتگاه های بوم گردی با هدف ایجاد اشتغال، جذب و اسکان گردشگر، مرمت آثار باستانی و معرفی آیین و سنت های بومی احداث می‌شود.
داوودیان به شرایط احداث خانه های بوم گردی اشاره و عنوان کرد: تعمیرات کامل بنا، مناسب سازی فضا، تامین بهداشت محیط، راه اندازی سامانه ثبت مسافر، مجهز کردن مکان به دوربین مداربسته از جمله حداقل‌های دریافت مجوز در خانه‌های بوم‌گردی است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: تا کنون ۵۰ درخواست در خصوص راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان ارایه شده است که با توجه به ظرفیت بالای دامغان، در حال بررسی این اماکن هستیم که در صورت تایید مجوز، اقامتگاه در آن ایجاد خواهد شد.
وی به لازمه توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی در شهرستان دامغان اشاره و تصریح کرد: میزان تقاضای گردشگران داخلی و خارجی برای اقامت در روستاها بسیار زیاد است که به همین علت، باید این اقامتگاه‌ها توسعه پیدا کند و هر روستا حداقل یک اقامتگاه داشته باشد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز گردشگران باشیم.
داوودیان صنعت گردشگری دامغان را در جایگاه خوبی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان دامغان دارای ۲ خانه بوم‌گردی دارای مجوز و یک خانه مسافر و یک خانه بوم‌گردی در حال دریافت مجوز است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد: با توجه به امضای تفاهم نامه بین میراث فرهنگی و بنیاد مسکن مقرر شد برای تعمیرات و آغاز به کار خانه های بوم‌گردی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی به صورت مرحله ای به مالکان بنای تاریخی ارایه می‌شود.
شهرستان دامغان دارای ۵۰۰ اثر شناسایی شده و ۱۲۶ اثر تاریخی، طبیعی، فرهنگی و معنوی ثبت شده در فهرست ملی است، در استان سمنان حدود ۸۰۰ اثر در این فهرست ثبت ملی شده است.
۹۸۵۶/۶۱۰۳ خبرنگار: میثم اسماعیلی ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


اقامتگاه بوم‌گردی