اخبار گردشگری

آغاز مرمت ۱۰ بنای تاریخی در دزفول

حجت اله آریایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:امسال مرمت ۴۰ اثر تاریخی در استان خوزستان آغاز شده که از این تعداد ۱۰ اثر در شهرستان دزفول مرمت می شوند.
وی با بیان اینکه دزفول با مرمت ۱۰ اثر تاریخی در بخش مرمت آثار وابنیه فعالترین شهرستان استان خوزستان محسوب می شود گفت:در حال حاضر مرمت پل ساسانی دزفول با اعتباری افزون بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده که این اعتبار برای استحکام بخشی قسمتی از جان پناه پل در حال انجام است.
وی افزود:در اصول مرمت آجر و مصالحی بکار می رود که با قسمت اصلی اثر تاریخی متفاوت و قابل تشخیص باشد .
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول ادامه داد: پل باستانی دزفول تاکنون در ادوار مختلف دیلمیان،صفویان،قاجاریه و پهلوی مرمت شده است و اکنون نیز در حال مرمت می باشد.
آریایی با بیان اینکه تا جایی که اعتبارات اجازه دهند مرمت پل باستانی دزفول ادامه می یابد گفت:فرماندار دزفول برای تامین اعتبار قابل ملاحظه ای برای مرمت پل باستانی از طریق اعتبارات ملی قول مساعد دادند که اگردر صورت جذب اعتبار موردنظر عملیات سبک سازی پل و برچیدن پیاده رو فلزی و همچنین آجرفرش هزینه خواهد شد.
وی اظهار کرد:علاوه بر پل باستانی،امسال یک میلیارد ریال برای مرمت خانه زرگر،یک میلیارد ریال برای مرمت خانه صنیعی،یک میلیارد ریال برای مرمت مرمت روستای نورآباد ،حدود ۷۰۰ میلیون ریال برای مرمت بقعه و طرح مطالعاتی محوطه یعقوب لیث اختصاص یافته که مرمت این آثار و ابنیه های تاریخی در حال انجام است.
وی گفت:علاوه بر این پروژه ها اعتباراتی نیز برای طرح مطالعاتی بافت قدیم دزفول در نظر گرفته شده است.
پل باستانی دزفول با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است که در سال ۲۶۳میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز ساخته شد.
به گزارش ایرنا پل ساسانی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و به عنوان نماد شهر دزفول که ۲ منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌سازد ،یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین و با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است از این رو به پل رومی نیز مشهور است.
این پل دارای ۱۴ دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.
افزون بر ۲۰۰ هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد ، دزفول را به شهر آجر معروف کرده است. بافت تاریخی دزفول با سرمایه گذاری هدفمند می تواند بیش از پیش در رونق گردشگری در این شهرستان موثر باشد.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت آثار تاریخی


دزفول