اخبار گردشگری

خانه تاریخی رحمتی سلسله نیازمند مرمت

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل و داشتن آثار تاریخی و باستانی فراوان و برخورداری از جاذبه‌های بی‌نظیر و بکر گردشگری همواره مورد توجه گردشگرانی از سراسر استان و حتی کشور است.
این شهرستان با قرار گرفتن در شمال استان و داشتن بیش از ۴۰۰ چشمه و سراب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی چشم نواز است و زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی بسیار آن سبب شده که گردشگران لقب بهشت لرستان را به این شهرستان بدهند.
یکی از جاذبه‎های طبیعی و بکر شهرستان سلسله، سراب هنام است، سرابی بی ‏‎نظیر که به دلیل موقعیت خاص و چشم‎ اندازی زیبا در پس درختان سر به‌ فلک ‌کشیده و باغات میوه و گردو در پایین دست سراب، هر ساله گردشگران بسیاری را برای بازدید به این منطقه می‎ کشاند.
این سراب در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر الشتر واقع‌ شده و آب آن از زیرآبادی برد بل و قسمتی از آن از روستای پرسک سرچشمه گرفته و در دو آب وارد رودخانه زز و رودخانه کهمان و چناره می‌شود که در قریه امرایی به رودخانه کاکارضا می‌ پیوندند.
رودخانه هنام نیز مانند رودخانه کاکارضا از مشرق به ‌طرف جنوب غربی جریان دارد، تمامی آب آن برای کشاورزی زمین‌های اطراف آن‌ که به جلگه هنام مشهور است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما آنچه سبب وجه تمایز این سراب با سایر سراب‎های منطقه شده، سرچشمه گرفتن آن از دل بنایی تاریخی به نام خانه رحمتی است، موقعیت منحصر به ‎فرد سراب هنام و خانه تاریخی رحمتی و قرار داشتن بر سر راه ارتباطی خرم‎آباد، نورآباد و کرمانشاه، می‎تواند در صورت برطرف کردن مشکلات، مرمت خانه رحمتی و شناساندن و معرفی به گردشگران سبب جذب گردشگران این مناطق و رونق صنعت توریسم در این شهرستان شود.
وجود یک بنای تاریخی در کنار یک جاذبه‎ طبیعی گردشگری شاید نه‌ تنها در استان بلکه حتی در کشور نیز منحصر به‎ فرد باشد و همین امر ضرورت توجه به آن را از سوی مسئولان مربوطه بیشتر می‎کند.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سلسله در این باره به ایرنا می گوید: خانه رحمتی در سال ۸۵ از طرف مالک آن به اداره میراث فرهنگی واگذارشده و به شماره ۱۶۰۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
علی جوانمرد با اشاره به اینکه این اثر در دوران پهلوی اول در سال ۱۳۲۰ توسط مردان رحمتی ساخته‌ شده و به همین دلیل این بنای تاریخی خانه رحمتی نام‌ گرفته است، عنوان کرد: مساحت این بنا در حدود ۳۰۰ متر مربع بوده و توسط دو معمار الشتری با مصالحی از سنگ و چوب ساخته شده است.
وی با اشاره به ساخته شدن خانه بر روی سراب هنام به عنوان وجه شاخص این بنا، افزود: روستای سراب هنام شهرستان سلسله از سوی ادره کل میراث فرهنگی استان سال گذشته به عنوان روستای هدف توسعه و ترویج صنایع دستی نیز انتخاب و به سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شده است.
وی افزود: در سرفصل بودجه امسال نیز ۵۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی و مرمت خانه رحمتی مصوب شده است که با جذب آن عملیات مرمت و بازسازی این اثر تاریخی از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان آغاز خواهد شد.
جوانمرد با اشاره به انجام گرفتن طرح هادی سراب هنام از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نقش چشمگیر آن در جذب گردشگران، خاطرنشان کرد: تلاش میراث فرهنگی بر این است که پس از انجام عملیات و مرمت، خانه رحمتی به عنوان اولین موزه روستایی در غرب کشور تجهیز شود.
شهرستان سلسله با ۷۵هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
۷۲۶۵/۶۰۶۰
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


گردشگری


خانه رحمتی