اخبار گردشگری

ایران، بازار پنجم توریسم گرجی‌ها

 

آمارهای ۷ ماهه

نگاهی به آمارهای ۷ ماهه سال ۲۰۱۷ گرجستان نشان می‌دهد این کشور تاکنون پذیرای حدود ۴میلیون گردشگر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸/ ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. از میان این تعداد، ۸۳/ ۱ میلیون نفر سفرهای بیش از ۲۴ ساعته به این کشور داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۲/ ۳۰ درصد رشد کرده است. همچنین بر اساس گزارش‌های رسمی مقامات گرجستان، درآمدهای ارزی خارجی از محل گردشگری برای این کشور در فصل اول سال ۲۰۱۷ به ۴۳۵ میلیون دلار می‌رسد و در همین سه ماهه ۸/ ۶درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از محل توریسم تامین می‌شد.

در مدت این هفت ماه رشد گردشگران جمهوری آذربایجان ۷/ ۸ درصد، ارمنستان ۳/ ۱۸درصد، روسیه ۹/ ۳۵ درصد، ترکیه ۹/ ۱۲- درصد و ایران ۵/ ۱۶۹ درصد بوده است. در این میان کشورهای دیگری نیز رشد بالایی از نظر فرستادن گردشگران به گرجستان داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به کشورهای اتریش با ۵۲ درصد، هلند با ۳۹ درصد، آلمان با ۳۲ درصد، بریتانیا با ۲۹ درصد و فرانسه با ۲۶ درصد اشاره کرد. اردن با ۳۹۸ درصد رشد، لبنان با ۳۱۸ درصد، عربستان سعودی با ۲۱۸ درصد، کویت با ۱۸۵ درصد، ایران با ۵/ ۱۶۹ درصد و ازبکستان با ۱۳۸ درصد بیشترین رشدها را از نظر افزایش تعداد گردشگران ورودی به گرجستان داشته‌اند.

جمهوری آذربایجان از نظر تعداد گردشگران در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ با ۹۲۸ هزار نفر در رتبه نخست مبادی ورودی به گرجستان قرار داشته و پس از آن نیز ارمنستان با ۸۵۲ هزار نفر، روسیه با ۷۲۶ هزار نفر، ترکیه با ۶۷۲ هزار نفر و ایران با ۱۶۶هزار نفر قرار گرفته‌اند. در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ تعداد گردشگران ورودی ایرانی به گرجستان برابر با ۱۰۴ هزار نفر بود. در همین حال و براساس گزارش‌های رسمی، تعداد سفرهای بیش از ۲۴ ساعته به گرجستان در ماه ژوئیه سال‌جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تقریبا ۳۳ درصدی داشته و از ۳۹۰ هزار و ۶۹۸ نفر به ۵۱۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسیده است؛ موضوعی که حاکی از افزایش تقریبا ۱۲۹ هزار نفری در این مدت است. تعداد سفرهای یک روزه به این کشور نیز افزایش اندکی داشته و از ۲۲۳ هزار و ۴۸۶ نفر به ۲۳۱ هزار و ۶۵۴ نفر رسیده است که نشان از رشد تقریبا ۴ درصدی در این مورد دارد.

 

مناطق مهم بازاریابی

براساس این گزارش، مهم‌ترین منطقه برای گرجستان اروپا است که حدود ۸۹ درصد از سفرهای خارجی این کشور از سوی شهروندان آن انجام می‌شود. در ماه ژوئیه سال‌جاری میلادی، ۷۰۵ هزار و ۵۰۷ اروپایی از گرجستان دیدن کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی بیش از ۱۷۰ هزار نفری نشان می‌دهد. این در حالی است که قاره آسیا و اقیانوسیه نیز با ۵۶ هزار نفر در رده بعدی قرار دارد و نسبت به ژوئیه سال گذشته افزایش تقریبا ۲۳ هزار نفری داشته و ۷/ ۵ درصد از کل گردشگران خارجی گرجستان را به خود اختصاص می‌دهد. سومین بازار مهم گرجستان نیز که خاورمیانه محسوب می‌شود، تقریبا ۴۰ هزار گردشگر به این کشور فرستاده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۲۱ هزار نفری نشان می‌دهد و ۱/ ۴ درصد از کل گردشگران خارجی گرجستان را تشکیل می‌دهد. در رتبه‌های بعدی نیز قاره‌آمریکا با ۸۶۲۶ گردشگر و قاره آفریقا با ۱۰۵۰ گردشگر جای دارند.

از سوی دیگر براساس آمارهای موجود، در ژوئیه سال جاری میلادی ۷۴۳ هزار نفر از طریق زمینی به این کشور سفر کرده‌اند. این در حالی است که ۲۲۱ هزار نفر از طریق هوایی و ۱۵ هزار نفر نیز از طریق ریلی به خاک این کشور گام گذاشته‌اند، بیش از ۳ هزار نفر نیز از طریق دریایی وارد گرجستان شده‌اند. بر این اساس، ۶/ ۷۵ درصد از سفرها به شکل زمینی انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش ۱۴۶ هزار نفری یا در واقع ۵/ ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، سفرهای هوایی به این کشور افزایش چشمگیری یافته‌اند؛ به‌نحوی که با افزایش ۹/ ۴۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵/ ۲۲ درصد از سفرها را به خود اختصاص داده‌اند. سفرهای ریلی نیز با افزایش ۵/ ۲۵ درصدی نسبت به مدت ذکر شده ۵/ ۱درصد کل سفرها را به خود اختصاص داده‌اند و سفرهای دریایی با کاهش ۶/ ۳۸ درصدی نسبت به ژوئیه سال گذشته، تنها ۳/ ۰ درصد از کل سفرها را دربر می‌گیرند.