اخبار گردشگری

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی:هتل داران نشان ستاره فیروزه ای صنایع دستی دریافت می کنند

علی حاجی شیزری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: در راستای اشاعه و ترویج صنایع دستی در هتل ها، پیشنهاد شد آن دسته از هتل ها که در زمینه بهره برداری از صنایع دستی اقدام کرده اند، سازمان میراث فرهنگی در کنار ستاره های درجه بندی شده در زمینه کیفت خدمات و محیط زیست، یک ستاره فیروزه ای در زمینه صنایع دستی به این واحدهای صنفی اعطا کند.
وی با بیان اینکه کسب ستاره در دنیا نشانه برند و کیفیت هتل ها است و موجب جذب مشتری خواهد شد، تصریح کرد: در این راستا گروهی تشکیل شده و با برنامه ریزی های به عمل آمده، بزودی با هماهنگی معاونت های صنایع دستی و گردشگری در بخش حمایتی و اجرایی، اقداماتی عملی از جامعه هتل داران انجام خواهد پذیرفت.

** گفتمان سازی توسعه و ترویج صنایع دستی
حاجی شیزری گفت: در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی، آخرین اقدام عملی در این راستا، افتتاح گالری ملی صنایع دستی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد بود که در ۱۶ مرداد ماه این اتفاق افتاد.
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی افزود: از سال ۱۳۴۳ که صنایع دستی یک شکل قانونی و رسمی به خود گرفت تا کنون یک چیزی به نام گالری صنایع دستی نداشتیم در صورتی که مدعی هستیم سومین کشور در تولید متنوع ترین صنایع دستی در دنیا و همچنین دومین کشور از منظر داشتن شهرهای توریستی در دنیا هستیم، اما تا کنون در کشور یک گالری ملی نداشتیم.
وی افزود: این گالری هرچند کوچک است اما برای فعالیت هنرمندان در این عرصه با همت و تلاش مدیریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سالی که به نام «حصیر» است با برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان حصیر باف از استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر و هرمزگان در ۱۶ مرداد ماه راه اندازی شد.

** تزیین پاویون جمهور در فرودگاه مهرآباد
حاجی شیزری گفت: از دیگر فعالیت های این مرکز تزیین پاویون جمهور در فرودگاه مهرآباد برای ورود میهمان دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود که در نوع خود بی نظیر بود که در این مکان ۱۰۸ اثر فاخر به نمایش گذاشته شد.
وی افزود: میهمانان جمهوری اسلامی در این ایام در بدو ورود به ایران با یک موزه صنایع دستی مواجه و در این رهگذر با فرهنگ و صنایع دستی ایران بیشتر آشنا می شوند و هنگام خروج از کشور نیز از این موقعیت پیش آمده و معرفی آثار صنایع دستی ایران نهایت استفاده را کردند.

** مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی افزود: در بحث توسعه و ترویج صنایع دستی بحث مسابقه بزرگ طراحی بود که این رویداد هنری از مهر سال گذشته استارتش زده شد و علاقه مندان از ۲۵ فروردین تا سوم اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاهی که به همین منظور و در خانه هنرمندان برگزار شد، شرکت کردند که این حرکت نیز در راستای طراحی و کابردی کردن محصولات صنایع دستی بود.

** فجر صنایع دستی
حاجی شیزری گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که برای معرفی صنایع دستی ایران و به تازگی در این حوزه شکل گرفت «فجر صنایع دستی» بود و با توجه به اینکه ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، جشنواره فجری به نام صنایع دستی به عنوان اصیل ترین و ناب ترین اثر ایرانی در کشور نداشتیم.
وی افزود: سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و خیلی دیگر از هنرهای ایرانی دارای فجر هستند ولی صنایع دستی به عنوان اصیل ترین و ناب ترین هنر ایرانی تا پیش از این فجر نداشت. جشنواره و فجرها در ایران در واقع یک استارت آپ هستند و گروههای شرکت کننده در این رویداد فرهنگی و هنری ضمن عرضه آخرین دستاوردها، ظرفیت هایی برای جهش و رشد هنر پیدا کرده اند.
حجای شیزری گفت: سال گذشته با توجه به مصوباتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم اولین فجر صنایع دستی ایران را برگزار کردیم که یک اتفاق مبارک بود و در کنار آن همایش دانش آموختگان صنایع دستی و دو کارگاه بین المللی برای هنرمندان صنایع دستی برگزار شد.
وی افزود: در این رابطه همچنین یک کارگاه فوق العاد رنگرزی با حضور ۸۵ استاد رنگرزی از ایران و کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش برای تبادل اطلاعات در شهر اصفهان برپا شد و در این همایش مشترک یک مدل جدیدی از آموزش دراین عرصه به مورد اجرا گذاشته شد.

** مستند سازی و ترویج صنایع دستی
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: حمایت سایت ها و رسانه ملی و رسانه های مکتوب از صنایع دستی موجب شد که فعالیت هنرمندان در این عرصه در سطح کشور دیده شود و در رادیو و تلویزیون هم برنامه های خوبی اجرا شده و اکنون هم ادامه دارد.

** بیست وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی
حاجی شیزری از برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی کشور از یکم تا هفتم شهریور ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و افزود: صنایع دستی در این مکان یک فضایی ایجاد کرده با عنوان «صنایع دستی و کودک» که در این راستا برای فرهنگسازی از پایه، مربیانی انتخاب شده اند و با آموزش و پرورش هم هماهنگ شده طی مدت برگزاری نمایشگاه با حضور دانش آموزان که در پایگاههای تابستانی فعالیت دارند در این مکان حاضر شده و از نزدیک با صنایع دستی از جمله گلیم بافی، سفالگری، چاپ پارچه، حصیربافی و معرق، آشنا شده و برای انتخاب شغل و رشته تحصیلی در آینده خود تصمیم درست بگیرند.

** کلینیک و کارگاه مشاوره طراحی و خلاقیت
وی گفت: یکی از مشکلات در حوزه صنایع دستی از گذشته تا کنون بحث طراحی است، و صنایع دستی کشور در زمینه طراحی یا دچار ضعف بود یا اینکه از طرح های روز دنیا فاصله داشت.
حاجی شیزری افزود: مسئولان تصمیم گرفتند با راه اندازی غرفه کلینیک و کارگاه مشاوره طراحی و خلاقیت در نمایشگاه ملی صنایع دستی، طی این مدت با تاکید بر حفظ اصالت و هویت صنایع دستی ایران به تولید کنندگان مشاوره داده شود تا نوع آوری در کارها و همچنین افزایش تولید و عرضه محصولات را شاهد باشیم.
فراهنگ ** ۱۴۱۷ ** خبرنگار: سید مهدی حسینی * انتشار:امیدغیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


توسعه و ترویج صنایع


حاجی شیزری