اخبار گردشگری

۸۹ میلیون دلار فرش دستباف در چهار ماهه نخست امسال صادر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید کارگر» امروز (سه شنبه) در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران افزود: میزان صادرات فرش در چهار ماهه نخست امسال از نظر وزنی افزایشی نسبت به پارسال نداشت که نشان می دهد امسال فرش های نفیس تری صادر شده است.
وی از آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده فرش ایران یاد کرد و گفت: در سال های ٢٠١٠ تا ۲۰۱۶ میلادی به دلیل اعمال تحریم ها، صادراتی به این کشور نداشتیم اما بعد از آغاز اجرای برجام در دی ماه سال ۹۴، صادرات به این کشور از سر گرفته شد و پارسال به ۹۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال های پیش از تحریم رشد ۱۰ میلیون دلاری را نشان می دهد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران، میزان صادرات این محصول را در سال گذشته ۱۹۶ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: آمریکا در رتبه نخست صادرات قرار داشت و برآورد ما این است که حضور نداشتن فرش ایرانی در سال های تحریم در بازار این کشور، سبب افزایش این حجم از صادرات شده است و از این رو باید فعالیت رقبای خود را در این سال ها رصد کنیم.

** مشارکت ۷۳۰ فعال حوزه فرش در نمایشگاه امسال
کارگر درباره برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه فرش گفت: نمایشگاه فرش دستباف که بزرگترین رخداد سالانه فرش دستباف در جهان به شمار می رود، از یکم تا هفتم شهریور ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شود.
به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، غرفه های این نمایشگاه در ۱۴ سالن و با حضور ۷۳۰ تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده از همه استان های کشور برپا خواهد شد.
وی یکی از موضوعات مهم در سال های اخیر را نزدیک کردن ارتباط دانشگاه و صنعت فرش عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه امسال سالن ویژه ای برای دانش آموختگان در نظر گرفته شده است تا توانمندی های خود را در کنار غرفه های دانشگاهی ارائه کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: همکاری های مختلف با سفارتخانه ایران در کشورهای بازار هدف صادرات فرش انجام شده است و بنابراین در این نمایشگاه ٩١ بازرگان خارجی (خریدار عمده فرش دستباف) شامل ۵۳ غیرایرانی و ٣٨ ایرانی مقیم خارج از کشور برای توسعه صادرات حضور خواهند داشت.
‎وی با بیان اینکه آمریکا و ژاپن جزو بازارهای هدف صادرات هستند، ادامه داد: ۱۴ نفر از این بازرگانان از آمریکا و ۱۴ نفر دیگر از ژاپن از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.
‎کارگر بیان کرد: در کنار این نمایشگاه هفتمین جشنواره فرش برتر با هدف الگوسازی و معرفی دستبافته های با کیفیت و بهبود فرآیند تولید فرش و با شعار نوگرایی و نوآوری و توجه به بازار در عین حفظ اصالت برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به شعار «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، گفت: در این زمینه فرشی در دست بافت است که در حاشیه نمایشگاه امسال رونمایی می شود؛ این فرش پس از تکمیل به یکی از نهادهای بین المللی ارسال خواهد شد.

** اشتغال یک میلیون نفر در صنعت فرش
رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره آمار اشتغال در صنعت فرش دستباف گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما تخمین زده می شود که حدود یک میلیون نفر در صنعت فرش دستباف مشغول باشند که از این تعداد ٧٠٠هزار نفر قالیباف فعال تمام وقت هستند.
کارگر درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: در حالی که ۵۹۰ هزار نفر برای بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی معرفی شده اند، تنها ۳٢٠ هزار نفر بیمه هستند که این مشکل از کمبود نقدینگی ناشی می شود.
وی اظهار داشت: برای ارائه پوشش بیمه به ۵۰۰ هزار قالیباف، حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است اما اعتبار تصویب شده در مجلس هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال (۷۲۰ میلیارد تومان) است.
کارگر در ادامه نشست خبری عنوان کرد: برای پشتیبانی از تولیدکنندگان پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید در اختیار آنها قرار گرفت.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره گران بودن فرش دستباف نیز توضیح داد: اگرچه شاهد استقبال نکردن مصرف کنندگان به علت گرانی این محصول هستیم اما باید گفت فرش های دستباف عشایری با قیمت های مناسب نیز وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه رسانه ها و بنگاههای اقتصادی آن طور که شایسته فرش دستباف است، اطلاع رسانی نمی کنند و علاوه بر آن تغییر سبک زندگی و ظهور فرش های ماشینی باعث شده که مردم به فرش های ماشینی گرایش بیشتری داشته باشند.

** اجرای آزمایشی ارائه تسهیلات خرید فرش
کارگر در پایان درباره ارائه تسهیلات به خریداران فرش ایرانی گفت: زیرساخت های لازم همچون کارتخوان ها برای ارائه تسهیلات به خریداران در سراسر کشور فراهم نشده و بنابراین این طرح به صورت حواله ای در آذربایجان غربی در حال اجراست و با بررسی نواقص و رفع آنها در سراسر کشور نیز اجرایی می شود.
وی میزان تسهیلات را برای هر خانوار را ۱۰۰ میلیون ریال (۱۰ میلیون تومان) عنوان کرد و گفت: بازگشت این تسهیلات ظرف ۳۶ ماه و با نرخ سود چهار درصد در نظر گرفته شده است.
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار می شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام**٩١٣٢**۱۰۷۰**۲۰۲۵**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: لیلا جودی

انتهای پیام /*


اقتصاد


صادرات فرش


کارگر


نمایشگاه فرش