اخبار گردشگری

جشنواره آش نیر فرصتی برای معرفی صنایع دستی و جاذبه های استان اردبیل

به گزارش ایرنا ، کریم حاجی زاده روز دوشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در نیر افزود: برای برگزاری جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر تاکنون ۱۸ استان اعلام آمادگی کرده اند و ۸۰ غرفه در نظر گرفته شده است.
او گفت: جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر از اول شهریور به مدت سه روز در منطقه توریستی بولاغلار نیر برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: این جشنواره هر سال با استقبال کم‌ نظیر گردشگران روبرو می‌شود که این یک امتیاز بسیار بزرگ برای این شهرستان است طوری که بسترهای لازم برای سرمایه ‌گذاری در این شهرستان از این طریق به طور همه‌ جانبه فراهم می ‌شود.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج غذای سالم و سنتی دانست و افزود: در این جشنواره غرفه ‌های مشاوره غذایی و کسب و کارهای کوچک در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل دایر می ‌شود.
حاجی زاده از اعضای ستاد اجرایی خدمات ‌سفر استان خواست خدمات متنوع و متفاوتی به مسافران عرضه کنند و وظایف نظارتی خود را تقویت کنند تا مسافران از حضور در استان رضایت کامل داشته باشند.
فرماندار نیر هم در این جلسه گفت: این شهرستان آماده برگزاری جشنواره آش و غذاهای سنتی است و تمهیدات لازم در این زمینه انجام شده است.
مهدی احمدی از پاکسازی منطقه توریستی بولاغلار نیربا مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در نیر خبر داد.
شهرستان نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل با آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم اندازهای طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.
نیر از طرف شمال به مشگین شهر ، از جنوب به شهرستان کوثر (گیوی) ، از شرق به بخش مرکزی هیر اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.
پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در ۴۰ کیلومتری نیر ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در ۱۰ کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر ، سراب ، دهکده های صخره ای اباذر ، گلستان با فضاهای معماری خاص در ۵/۹ کیلومتری جنوب نیر ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی در ۱۷ کیلومتری غرب نیر ، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج کیلومتری غرب نیر ، سنگ افراشته های دوران باستان در ۱۷ کیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی نیر ، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در ۱۰ کیلومتری جنوب نیر ، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در ۱۲ کیلومتری شمال شرق نیر ، استخر و دژ بوینی یوغون در دهکده کورعباسلو ، چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در یک کیلومتری شمال نیر قرار دارد و این محل همراه با گیاهان بومی همچون بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان بشمار می رود.
همچنین آب معدنی قینرجه در شش کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب ، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت کیلومتری غرب نیر ، چشمه دیب سیز گول در چهار کیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد ، چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار کیلومتری جنوب نیر ، سد مخزنی یامچی در پنج کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی ، دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه- بوشلو) در پنج کیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است.
خبرنگار: شهرام اصالت نیری ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۶/۶۰۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


جشنواره آش


نیر


میراث فرهنگی