اخبار گردشگری

صلح تنها برپایه توافق سیاسی و اقتصادی حکومتها پایدار نخواهد بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «استر کوئیش لاروش» روز یکشنبه در ویژه مراسم بزرگداشت روز جهانی جوان ۲۰۱۷ (۱۲ آگوست) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به سابقه تاسیس یونسکو در سال ۱۹۴۵ و بعد از جنگ جهانی دوم با هدف ایجاد صلح پایدار اشاره کرد و گفت: یک جمله شاعرانه در اساسنامه یونسکو وجود دارد با این مضمون که «همانگونه که آغاز جنگها از ذهن انسانهاست، دفاع از صلح نیز باید در ذهن انسانها ساخته شود».
وی با بیان اینکه این روزها جوامع و شهرهای ما متنوع تر شده اند ولی عدم تحمل نیز رو به افزایش است، ادامه داد: متاسفانه درگیری در سراسر جهان به چشم می خورد و شاهدیم که افراط گرایی، بیگانگی، خشونت و بحران آوارگان، کشورهای سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
لاروش خاطرنشان کرد: اکنون ۱٫۵ میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهای شکننده یا تحت تاثیر درگیری، زندگی می کنند.
این مقام منطقه ای یونسکو یادآور شد: امروز، نیمی از جمعیت جهان، زیر ۲۵ سال هستند و جمعیت جهان، هیچگاه به این اندازه، جوان نبوده است و هر روز در حال جوانتر شدن است اما متاسفانه بیش از ۶۰۰ میلیون جوان در نواحی شکننده و تحت تاثیر درگیری، زندگی می کنند.
وی ادامه داد: افراد جوان، بار سنگین درگیری و خشونت را به دوش می کشند و وجود آنها برای یافتن راه حل هایی که به صلح پایدار منجر شود، بسیار ضروری است.

** صلح، چیزی فراتر از فقدان جنگ است
لاروش با بیان اینکه در یونسکو معتقدیم که صلح، چیزی بسیار فراتر از فقدان جنگ است، گفت: صلحی که منحصرا بر توافق های سیاسی و اقتصادی حکومتها مبتنی است، هیچگاه نمی تواند یک صلح پایدار باشد.
وی تصریح کرد: ما نیازمند انسجام، اتحاد و نوع دوستی از طریق گسترش و تقویت مفاهمه و اعتماد میان انسانها هستیم و اینکه تنوع فرهنگی را به عنوان یک نقطه قوت و قدرت، به رسمیت بشناسیم.
این مقام منطقه ای یونسکو تاکید کرد: باور داریم که آموزش، علم، فرهنگ و هنر، ابزارهای مهمی هستند که ما را به هم نزدیک تر می کنند.
وی خطاب به حاضران در این مراسم گفت: جهان نمی تواند امن باشد وقتی که یک میلیارد انسان در فقر شدید زندگی می کنند، اجتماعات نمی تواند پیشرفت کند هنگامی که نیمی از جمعیت، نادیده گرفته می شود و جوامع نمی تواند امن باشد زمانی که مردم به آموزش و بهداشت اولیه و آب و فاضلاب دسترسی ندارند و وقتی که شیوه های ناپایدار، محیط زیست ما را تهدید می کند.
لاروش ادامه داد: امروز سیاره ما با چالش های بی سابقه جهانی همچون افزایش نابرابری اجتماعی، رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، آلودگی، کاهش تنوع زیستی و استفاده بیش از حد از منابع آب آشامیدنی روبه رو است.
وی با اشاره به پیش بینی سازمان های جهانی بیان داشت: تا قبل از سال ۲۰۵۰، حداقل یک چهارم از افراد روی کره زمین، در کشورهایی زندگی می کنند که از کاهش شدید منابع آبی، متاثر هستند و اکنون زمان یک کنش اضطراری فرا رسیده است که جوانان در این میان، یک نقش محوری ایفا می کنند.

**صلح، یک مفهوم انتزاعی نیست
لاروش با بیان اینکه صلح یک مفهوم انتزاعی نیست، تاکید کرد: در یک جهان هفت میلیارد نفری با حداقل منابع طبیعی، باید یاد بگیریم که در هماهنگی با یکدیگر زندگی کنیم و مسئولیت اعمال خود را برعهده بگیریم و بدانیم که کارهای اینجا و امروز ما بر زندگی و معیشت افراد در دیگر مناطق جهان و همینطور بر نسل های آینده، تاثیر خواهد گذاشت.
به باور لاروش، صلح یک تعهد برای آینده بهتر است که از امروز آغاز می شود و بر پایه ارزش های مشترک از طریق گفتمان، تعامل، مدارا، احترام و فهم متقابل بنا گذاشته می شود.
وی افزود: «صلح و امنیت»، روح قطعنامه ۲۲۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جوانان است که با همکاری و مشارکت زنان و مردان جوان و سازمان های آنها در راه ارتقای صلح و جلوگیری از خشونت و افراط گرایی محقق می شود.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران تصریح کرد: یونسکو و تمام آژانس های سازمان ملل از جوانان حمایت می کنند نه تنها به عنوان ذینفعان بلکه به عنوان رهبرانی که در سطوح محلی، ملی و جهانی ایفای نقش می کنند.
وی اظهار داشت: و اکنون یک آغاز است تا با زمینه ای که برای جوانان فراهم شده، صدای آنها شنیده شود و این قدرت را به دست آورند که به «سازندگان تغییر» (change-makers ) تبدیل شوند و گفت و گو و صلح را در مناطق خود و در سطح جهان، بنا بگذارند و تقویت کنند.
لاروش از کنشگران بین المللی، حکومتها، جوامع مدنی و موسسات آموزشی درخواست کرد که با همکاری زنان و مردان جوان، کمک کنند تا مسیر جدیدی به سوی جوامع صلح آمیز گشوده شود.
مراسم بزرگذاشت روز جهانی جوان سال ۲۰۱۷ با شعار «جوانان، صلح را می سازند» به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران، دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، وزارت ورزش و جوانان، مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد و دفتر اطلاعات همگانی سازمان ملل متحد در تهران (UNICE) برگزار ‌شد.
شرکت کنندگان در این مراسم درباره فرصت‌سازی‌های به عمل آمده درخصوص ارتقای مشارکت اجتماعی و بالا بردن سطح کمی و کیفی تعامل جوانان با متولیان پژوهش و سیاستگذاری کشور و همچنین مباحث مرتبط با جوانان به اظهارنظر پرداختند.
فراهنگ**۱۰۵۵**۳۰۷۹
خبرنگار: علی اسدی** ترجمه و انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: