اخبار گردشگری

تملک زمین های اطراف عمارت مفخم بجنورد ۲۰۰ میلیارد ریال می طلبد

علی اکبر وحدتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار برای تملک زمین و آزادسازی حریم عمارت مفخم تخصیص یافته که این میزان اعتبار بسیار ناچیز است.
وی افزود: اعتبار تخصیص یافته برای تملک و آزادسازی حریم آثار تاریخی در سال های گذشته از وضعیت مناسب تری برخوردار بود اما اعتبارات کنونی پاسخگوی نیاز نیست.
وحدتی گفت: از آنجاکه مالکان با قیمتی که از طرف کارشناس رسمی اداره کل دادگستری تعیین شده بود موافقت نکرده اند، تملک زمین های اطراف عمارت مفخم در بجنورد، دچار مشکل شده است
وی اظهار کرد: با این وجود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری فقط از گزینه تملک و خرید برای آزاد سازی حریم آثار تاریخی و حفاظت از آنها استفاده نمی کند و گاهی با اعطای زمین معوض، نسبت به صیانت از میراث فرهنگی اقدام کرده است.
وحدتی در بخش دیگر سخنان خود به تملک زمین های سایت باستانی چلو اشاره و اظهار کرد: در سال های گذشته در منطقه سایت باستانی چلو ۲۰ هکتار زمین کشاورزی وجود داشت که همزمان با کاشت و برداشت در آن منطقه سایت باستانی دچار آسیب می شد، لذا برای جبران حق کشاورزان و جلوگیری از بروز خسارت از طریق رایزنی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهاد کشاورزی اراضی جدید به خارج از سایت هدایت شدند.
وی اظهار کرد: تملک زمین های اطراف عمارت مفخم نیز به یکباره میسر نیست و این اداره کل براساس اعتبار سنواتی اقدام به خرید یک یا دو پلاک مسکونی و بازگشایی می کند.
وحدتی گفت: شهرداری بجنورد برای آزاد سازی و تملک زمین های اطراف عمارت مفخم باید با ارائه زمین معوض به مالکان در قسمت های دیگر شهر، همکاری داشته باشد تا آنها هم از حقوق مالکانه خود بهره مند شده و در ساخت و ساز متضرر نشوند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: طی سال گذشته ۲ پلاک مسکونی با کمک و مساعدت های شهرداری بجنورد خریداری شد اما تا کنون هیچ قطعه زمینی آزاد سازی و یا معوض نشده است.
وحدتی افزود: همچنین مقرر شده بود که شهرداری بجنورد حدود یک و نیم هکتار زمین به صورت معوض در اختیار قرار دهد اما هنوز توافقی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه ای با ادره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز امضا شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
وحدتی اظهارکرد: مقرر شد تا اردیبهشت ماه سال جاری نیز ۹ پلاک مسکونی از طریق زمین معوض برای احیای بخشی از باغ تاریخی عمارت مفخم جابه جا شود اما شهرداری بجنورد هنوز این مهم را عملیاتی نکرده است.
۵۶۸ اثر تاریخی در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده است.
۷۱۸۵/ ۶۰۴۲ خبرنگار:ع/ کبری علی آبادی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*

‘;

$.ajax({
type: “Post”,
url: “/NetServices/Ajax.aspx/SendToFriend”,
data: “{data:'” + data + “‘, enterd: ‘” + enterd + “‘ , captcha:'” + captcha + “‘ }”,
contentType: “application/json; charset=utf-8”,
dataType: “json”,
success: function (msg) {

if (msg.d == “”) {
//alert(‘با موفقیت ارسال شد’);
ResultText.innerHTML = “”+ divbody;
} else {
alert(msg.d);
ResultText.innerHTML = oldhtml;

}
ctl00_ctl00_ContentPlaceHolder_ContentPlaceHolder_NewsContent4_Ajaxsendfriend_uc1_Captcha_US1_chanagesecurecode();

},
error: function () {
ResultText.innerHTML = “error”;
}
});

}

function ShowPopup(layer, obj) {

$(“.popup”).colorbox({ width: “350px”, inline: true, href: “#ResultText” });
//var objLayer = document.getElementById(layer);
//doPopup(objLayer,obj)
}

ارسال به دوستان

نام:

ایمیل گیرنده:

برای ارسال به چندین ایمیل از علامت , استفاده کنید

Captcha: