اخبار گردشگری

۷۰ قطعه زمین در شهرک مبل و منبت ملایر آماده واگذاری است

به گزارش ایرنا ابراهیم جلیلی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به هر متقاضی یک میلیارد ریال وام از صندوق کارآفرینی امید پرداخت می شود و از صفر تا صد تولید مبل و منبت در این شهرک انجام می گیرد.
وی ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت را یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم و یکی از موفقیت های بزرگ این شهرستان عنوان کرد و افزود: در بین رقبای دیگر برای کسب این عنوان ملی، پس از بررسی های انجام شده ملایر با توجه به حجم مبادلات، تعداد کارگاه ها، سرمایه گذاری و تعداد شاغلان این حرفه به عنوان شهر ملی انتخاب و به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه پس از ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، اقدامات بسیار خوبی از سوی فعالان این صنعت انجام شده، بیان کرد: به همین منظور و با کمک و همراهی هنرمندان و فعالان مبل و منبت، ۱۴ شهریور ماه امسال در صدد برگزاری جشن مردمی ملایر شهر ملی مبل منبت هستیم.
جلیلی با اشاره به وجود ۱۲ رشته فعال صنایع دستی در این شهرستان و فعالیت بیش از ۹ هزار هنرمند به صورت مستقیم در این رشته ها گفت: از این تعداد هنر مبل و منبت با چهار هزارو ۳۰۰ کارگاه و هشت هزار تن شاغل به طور مستقیم و بیش از ۲۰ هزار تن به صورت غیرمستقیم بیشترین سهم اشتغال در صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: علاوه بر مبل و منبت، رشته مروار و سبدبافی با حدود ۴۰۰ تن شاغل در این حرفه بیشترین میزان اشتغال و تولید را دارد و بهترین مواد اولیه مروار در ملایر تولید می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر گلیم بافی، قلم زنی، چرم، ساز سنتی، سفالگری، گیوه بافی، تراش سنگ و مجسمه سازی را از دیگر رشته های فعال در ملایر برشمرد و افزود: تاکنون حدود یک هزارو ۶۰۰ هنرمند صنایع دستی در این شهرستان بیمه شده اند.
جلیلی همچنین گردشگری را محور نخست توسعه استان و شهرستان دانست و اظهار کرد: تبلیغات مهمترین رکن تحقق این امر مهم است که نباید از ظرفیت و توان رسانه ها در این راستا غفلت کرد.
وی با اشاره به پتانسیل های ویژه ملایر در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در برنامه های نوروزی امسال ۳۵ برنامه فرهنگی در قالب نوروزگاه اجرا و ملایر با ۱۹ هزار اقامت مسافران و بازدید ۶۶ هزار مسافر و گردشگر از جاذبه های طبیعی و تاریخی، در بین هشت شهرستان استان به عنوان شهر برتر انتخاب شد.
وی ادامه داد: اعتبار میراث فرهنگی ملایر در سال گذشته ۲۳ میلیارد ریال بود که از اعتبارات استانی سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای مرمت عمارت لطفعلیان، برج بیدکرپه، مسجد عاشورا، ساختمان اداری، برگزاری کلاس های آموزشی، شهر زیرزمینی سامن و طرح ساماندهی بازار هزینه شد.
جلیلی بیان کرد: افزون بر این ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز از اعتبارات ملی برای برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی، مرمت بازار، زورخانه بابک، مجموعه دستکند سامن و ارگ باستانی نوشیجان اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه امسال اعتبارات در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳۰ درصد افزایش یافته است ابراز امیدواری کرد: از محل اعتبارات متوازن نیز به این شهرستان اعتبارات خوبی اختصاص یابد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه ملایر در حوزه های مختلف گردشگری نیازمند ورود سرمایه گذاران است، بیان کرد: با توجه به اینکه سد کلان ملایر به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده، نیازمند سرمایه گذار است.
جلیلی هتل نیمه کاره پارک سیفیه ملایر را نیز آماده ورود سرمایه گذار دانست و گفت: زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار در این شهرستان مهیا است و دولت نیز بسته های تشویقی را در این زمینه در نظر گرفته است.
وی همچنین پیگیری برای برند سازی سوغات ملایر، برگزاری جشنواره شیره پزی، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری و برگزاری هفته فرهنگی با موافقت فرمانداری را از دیگر اقدامات در سال جاری برشمرد.
جلیلی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان و شهر زیرزمینی سامن هستیم و پرونده ثبت جهانی ارگ باستانی نوشیجان در دست تهیه است.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در سال گذشته و نوروز امسال بیان کرد: تاکنون هشت دوره کلاس آموزشی در زمینه طراحی مبل و منبت با حضور اساتید مجرب و سایر رشته های صنایع دستی برگزار شده است.
تاکنون ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در حال حاضر بیش از چهار هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از هشت هزار تن به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
ملایر قطب تولید مبل و منبت کشور است که سالیانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار دست مبلمان در این شهرستان ملایر تولید و به سایر نقاط کشور صادر می شود.
اردیبهشت ماه سال ۹۶ ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت کشور به ثبت رسید.
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
۷۵۲۸/۲۰۸۷
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


مبل و منبت


واگذاری زمین به بخش خصوصی


میراث فرهنگی