اخبار گردشگری

تقویت تعاملات اقتصادی ایران و اروپا مستلزم رشد مناسبات فرهنگی است

به گزارش ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زهرا احمدی‌پور امروز(یکشنبه) با پیو گارسیا اسکودرو رئیس مجلس سنای اسپانیا،‎ دیدار و گفت ‌وگو کرد.
وی در این دیدار گفت: بعد از برجام، ایران توانست بخش بسیار زیادی از مشکلات خود را در حوزه سیاست خارجی رفع کند، نگاه‌ها به‌ سمت توسعه گردشگری سوق پیدا کرد تا کشور بتواند دوباره تصویر مناسبی از ایران و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی به دنیا ارائه کند.
احمدی پور افزود: پیش از برجام، بنا به ملاحظات سیاسی، در حوزه گردشگری وقفه‌ای به ‌وجود آمد و آمار گردشگران ورودی به ایران کاهش یافت. ایران همیشه در طول تاریخ از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی خود استفاده کرده است؛ پس از برجام نیز خیز دیگری برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها برداشته شد و ایران آمادگی بیشتری برای انجام فعالیت‌های دوجانبه و چندجانبه با اتحادیه اروپا پیدا کرد.
معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: تقویت تعاملات اقتصادی ایران و اروپا مستلزم رشد مناسبات فرهنگی است، این فرصت‌های فرهنگی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی بسیار زیادی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه شناخت ایران و ویژگی‌های ایران می‌تواند از طریق گردشگری توسعه پیدا کند گفت: توسعه شناخت از ایران می‌تواند به فرصت‌های اقتصادی مرتبط با صنعت گردشگری و سایر زیرساخت‌هایی که باید در کشور ایجاد شوند و نیازمند مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی هستند کمک کند.
معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد: سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمادگی دارد از تجربه اسپانیا در ساخت هتل، بویژه هتل‌های زنجیره‌ای، استفاده کند تا ظرفیت پذیرش گردشگر در ایران افزایش یابد.
احمدی‌پور، با بیان اینکه ایران و اسپانیا می‌توانند تمرکز خود را بر روابط موزه‌ای بگذارند، گفت: با استفاده از فعالان این حوزه می‌توان روابط موزه‌ای را گسترش داد.

** استفاده از تجربه اسپانیا در محافظت از باغ‌های ایرانی و بافت‌های تاریخی
معاون رییس جمهوری گفت: ایران اکنون می‌تواند از تجربه خوب اسپانیا در زمینه مراقب از باغ‌ها، بافت‌های تاریخی و غیر از آن در قالب یک برنامه مشترک برای حفاظت از باغ‌های ایرانی، بافت‌های تاریخی این کشور و جز آن که در یونسکو ثبت شده‌اند استفاده کند.
احمدی پور گفت: ایران بدنبال آن است که پروازهای مستقیم به کشورهای اروپایی را با هدف توسعه گردشگری برقرار کند. اکنون پرواز مستقیم ماهان به ‌سمت بارسلون انجام می‌شود، اما راه‌اندازی پرواز مستقیم بین تهران و مادرید به اتصال و تعامل بیشتر ایران با اروپای غربی می‌انجامد‎. همچنین اسپانیا می‌تواند به نقطه اتصالی با کشورهای آمریکایی تبدیل شود و به توسعه صنعت گردشگری کمک کند.
وی تصریح کرد: اکنون، تعداد گردشگرانی که از ایران به اسپانیا می‌روند و از اسپانیا وارد ایران می‌شوند کم است؛ برای اینکه بتوانیم این میزان گردشگر را افزایش دهیم باید معرفی مناسبی از این دو کشور ارائه شود و دفاتری در اختیار هر دو کشور قرار بگیرد تا بتوانند از راه معرفی مناسب به جذب گردشگر بپردازند.
احمدی‌پور همچنین خواستار همکاری گسترده‌تر سفارت اسپانیا در زمینه صدور ویزا به اسپانیا شد و گفت: درحال تدوین حقوق گردشگر و قانون جامع گردشگری در کشور هستیم و امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت و تجربه مجلس سنای اسپانیا در تدوین این قانون، همه جوانب در حوزه گردشگری در این قانون مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به تدوین برنامه مشترک گردشگری ایران و اسپانیا در دو سال گذشته و برنامه اجرایی پیشنهادی ایران گفت: در قالب این برنامه اجرایی ایران آمادگی دارد در همه ابعاد گردشگری با کشور اسپانیا برنامه مشترک داشته باشد‎‎. می‌توان گروه‌های کارشناسی تشکیل داد که روی ظرفیت‌های معرفی متفاوت انواع مختلف گردشگری تمرکز کنند تا تورهای مشترکی در این زمینه راه‌اندازی شود.

** مردم اسپانیا علاقه‌مندند به سفر به ایران هستند
رئیس مجلس سنای اسپانیا نیز در این نشست گفت: با توجه به سابقه تاریخی دو کشور ایران و اسپانیا، زمینه و بستر لازم برای همکاری در حوزه میراث ‌فرهنگی و گردشگری وجود دارد.
پیو گارسیا اسکودرو با بیان اینکه مردم اسپانیا علاقه‌مند به شناخت ایران و سفر به این کشور هستند، افزود: با توجه به جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی ایران می‌توانیم زمینه همکاری‌های دوجانبه بین ایران و اسپانیا و همچنین ایران و اتحادیه اروپا را در دستورکار قرار دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی ایران می‌توانیم زمینه همکاری‌ های دوجانبه بین ایران و اسپانیا و همچنین ایران و اتحادیه اروپا را در دستورکار قرار دهیم.
رئیس مجلس سنای اسپانیا تصریح کرد: گردشگری فرهنگی یکی از موضوعاتی است که با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری بین ایران و اسپانیا باشد. همچنین اسپانیا تجربیات خوبی در زمینه مرمت و نگه‌داری از آثار تاریخی دارد که می‌تواند این تجربیات را در اختیار ایران قرار دهد.
پیو گارسیا اسکودرو ادامه داد: برای اجرایی و عملیاتی کردن زمینه‌های همکاری در حوزه گردشگری، پیشنهاد می‌کنم جلسات کاری بین وزارت فرهنگ اسپانیا و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران تشکیل شود. اسپانیا کارشناسان بسیار زیادی در حوزه حفظ و مرمت آثار تاریخی دارد که این کارشناسان به بسیاری از کشورها فرستاده می‌شوند. آمادگی داریم این فرصت را در اختیار ایران نیز بگذاریم.
وی اضافه کرد: اسپانیا می‌تواند تجربیات خود را در زمینه ساخت هتل، ایجاد اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی و ایجاد مجموعه‌های اقامتی در کنار آثار تاریخی در اختیار ایران قرار دهد.
رئیس مجلس سنای اسپانیا، با تأکید بر تقویت گردشگری فرهنگی بین دو کشور افزود: گردشگری فرهنگی فقط مربوط به بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی نیست، بلکه معرفی آیین‌ها و سنت‌ها، پخت غذاهای محلی، لباس‌ها و موسیقی محلی و سنتی از دیگر ابعاد گردشگری فرهنگی است که باید به آنها توجه شود.
پیو گارسیا اسکودرو افزود: اسپانیا تجربیات موفقی در مرمت و احیای آثار تاریخی و بهره‌برداری از این آثار دارد و زمینه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز وجود دارد. همچنین اسپانیا آماده برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی در زمینه گردشگری در ایران است.
رئیس مجلس سنای اسپانیا، در پایان این دیدار، از نمایشگاه صنایع‌دستی که در ساختمان اصلی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برپاست بازدید کرد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** دریافت: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


رئیس سازمان میراث فرهنگی


رئیس مجلس سنای اسپانیا


گردشگری