اخبار گردشگری

۱۶۶ میلیارد ریال برای مرمت آثار تاریخی قم هزینه شد/ شناسایی ۴۱ اثر فرهنگی و تاریخی

عیسی رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که این مرمت ها از سال ۹۲ آغاز شده ، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده دراین رابطه استانی و بخشی ملی بوده همچنین اعتباراتی نیز برای مرمت و مطالعه ۷۷ اثر تاریخی اختصاص یافته است .
وی اضافه کرد: راسته بازار بزرگ، تیمچه، مسجد اعظم و جامع، خانه های تاریخی زند، یزدانپناه و ملاصدرا، کاروانسراهای دیرگچین، کوه نمک، محمد آباد کاج، الله قلی بیگی، قلعه دولت آباد، ساماندهی تپه قلی درویش و سایر از جمله اماکن تاریخی بودند که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.
تیمچه بازار در داخل راسته بازار، قلعه دولت آباد واقع در روستای دولت آباد بخش سلفچگان از توابع قم، خانه زند در شهر قم خیابان انقلاب کوچه ۱۷، خانه یزدانپناه واقع در شهر قم خیابان باجک کوچه ۱۱ مربوط به دوره قاجار و خانه حکیم ملاصدرا واقع در بخش کهک محله چاله آقا از دوره صفویه است.
وی با اشاره به این که در استان قم بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد گفت: ۴۱ اثر که دارای ارزش های فرهنگی و تاریخی بودند نیز شناسایی شد و بعد از ثبت ملی به فهرست آثار اضافه می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: همچنین برای ۲۶ اثر تاریخی حریم تعیین شد تا از ساخت و ساز و هرگونه دخل و تصرف در محوطه این آثار خودداری شود.
وی با بیان این که در استان قم حدود ۱۴ هزار اشیای تاریخی در مخازن میراث فرهنگی قم نگهداری می شود گفت: ۱۳۵ قلم از این آثار تاریخی مورد مرمت قرار گرفتند.
وی بیان داشت: مکان نگهداری آثار تاریخی قم استاندارد و مناسب نیست در این حوزه نیازمند راه اندازی موزه جامع برای معرفی آنها با همکاری نهادهای مربوطه هستیم.
رضایی از انجام پژوهش و کاوش های باستان شناسی با حضور کارشناسان مجرب بر روی اماکن تاریخی قم خبر داد و گفت: مطالعات باستان شناسی در ۲ فصل بر روی تپه صرم، محوطه تاریخی قلی درویش در چهار فصل، تکمیل بررسی باستان شناسی سطح استان، گمانه زنی درخصوص قلعه گلی محمدآباد کاج و مستندسازی پل ۱۵ خرداد صورت گرفته است.
قلعه محمدآباد کاج واقع در شهر قم بخش مرکزی روستای محمدآباد کاج مربوط به دوره پارتی-اسلامی است که در اواخرسال ۱۳۸۰ با شماره ۴۴۲۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
تپه صرم واقع در شهر قم خیابان بخش کهک بین روستاهای صرم و خورآباد مربوط به دوره هزاره اول قبل میلاد است که در اوایل سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۴ به ثبت آثار ملی ایران رسید.
تپه قلی درویش واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا۷۰متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصرآهن است که در اواخر سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۱۷۳ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
وی افزود: همچنین در همین راستا سه کتاب فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله قم، باستان شناسی قم، عکس های قم قدیم و تهیه مستند از اماکن تاریخی و فرهنگی قم با عنوان «اقلیم بهشت» و عکاسی از آثار تاریخی قم تدوین شده است.
وی با اشاره به فعالیت های یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی قم از آثار تاریخی گفت: روزانه ۲ اکیپ گشتی در داخل و خارج استان و سه اکیپ ثابت از هفت پایگاه، موزه و آثار تاریخی ثبتی و غیر ثبتی با قدمت تاریخی بازدید می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بیان داشت: طی بازدید های صورت گرفته و گزارش های مردمی ۲ هزار و ۳۷۰ قلم اشیای تاریخی قاچاق کشف شده است و با همکاری نیروهای انتظامی قم پرونده مجرمان به محاکم قضایی ارسال شده است.
وی از مردم دوستدار میراث فرهنگی خواستار شد برای تعامل و گزارش از اقدامات مشکوک در اطراف آثار تاریخی با شماره‌های ۳۷۲۱۲۲۸۰ و ۷۲۱۳۶۶۰ برای پیگیری تماس حاصل کنند تا تیم‌ های یگان این اداره کل حضور پیدا کنند.
۸۱۳۸/ ۶۱۳۳/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت آثار تاریخی


آثار تاریخی و فرهنگی


قم