اخبار گردشگری

بارقه های حیات در هشت هنر صنعت دستی فراموش شده استان مرکزی

قاسم کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تحقق اصل اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ هشت هنر فراموش شده حوزه صنایع دستی شامل جاجیم بافی، گره چینی، آینه کاری، گلیم گل برجسته، قفل سازی، درویش دوزی، کاربافی و گره چینی با برگزاری دوره های آموزشی و تربیت هنرجو با جدیت در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: با توجه به پیشینه کهن برخی رشته ها و تغییر ذائقه و نیاز جامعه به برخی صنایع هنری جدید، امکان احیای همه صنایع دستی فراموش شده وجود ندارد.
کاظمی گفت: آن دسته از صنایع دستی استان مرکزی که امکان احیا شدن آن ها با توجه به شرایط موجود وجود ندارد، مستند نگاری می شوند که تاکنون قدک بافی، لب بافی، نداف بافی و کرباس بافی منطقه فراهان مستند نگاری شده اند.
وی توضیح داد: مستند نگاری به عنوان زیر بنای مستند سازی در ارتباط با رشته های صنایع دستی، به شمار می رود که در همین زمینه سر فصل های مستند نگاری توسط کارشناسان صنایع دستی استان تهیه و تدوین شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: احیای دو رشته صنایع دستی استان شامل رودوزی سنتی و قفل سازی در شهرستان تفرش به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال های اخیر پیگیری شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:احیای هر رشته صنایع دستی به ۱۰۰ میلیون ریال نیاز دارد تا ازمنسوخ شدن صنایعی که هویت بخش فرهنگ بومی منطقه است، جلوگیری شود.
کاظمی، دستبافت های سنتی، طراحی و رنگرزی سنتی، گیوه بافی، هنرهای فلزی، کنده کاری روی چوب، کتابت و نگارگری، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ملیله سازی و پیکر تراشی چوب را از جمله رشته های صنایع دستی رایج استان مرکزی عنوان کرد.
کاظمی ادامه داد: شیشه گری سنتی، نمد مالی، سفال زرین فام، کرباس بافی واشقان، ندافی محلات، جل و خورجین بافی از جمله رشته های هنری منسوخ شده استان مرکزی محسوب می شود که نیازمند احیا است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در ادامه گفت: هشت هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعال هستند که از این تعداد یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار نفر تحت پوشش خدمات بیمه هنرمندان قرار دارند.
کاظمی افزود: با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی پیش بینی می شود ۲ هزار هنرمند در سطح این استان زیر چتر بیمه هنرمندان صنایع دستی قرارگیرند.
۳۴۸ رشته صنایع دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ رشته در استان مرکزی وجود دارد.
۶۹۹۱/۳۰۷۵/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


صنایع دستی


احیای رشته های منسوخ