اخبار گردشگری

گنبدخانه‌های تاریخی کلج در طارم سفلی قزوین مرمت می‌شود

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز شنبه در بازدید از فضاهای تاریخی در حال مرمت استان افزود: گنبدخانه‌های سنگی روستای کلج در طارم سفلی موسوم به ۲ گنبدان در شمال غربی این روستا نزدیک باغ های زیتون منطقه و به فاصله پنج متر از یکدیگر واقع شده‌اند که بر اساس شواهد باستان شناختی از آثار ارزشمند مربوط به دوران اسلامی بوده و به لحاظ مکان قرارگیری و سبک معماری بنا واجد ارزش‌های تاریخی فراوانی هستند.
وی با اشاره به آغاز مطالعات پیگردی و مراحل مرمتی این ۲ اثر ارزشمند تاریخی،افزود: با توجه به واقع شدن گنبدخانه‌های تاریخی روستای کلج در منطقه‌ای باستانی و امکان وقوع هرگونه تخریب، تعرض و حفاری‌های غیرمجاز از سوی ویران‌کنندگان بناهای تاریخی،فرهنگی در این منطقه، در مراحل اولیه ساماندهی این ۲ اثر آوار برداری و انجام مراحل پیگردی برای دستیابی به بقایای اثر و آبراهه‌ها آغاز شده است.
حضرتی اظهار کرد: براساس مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته، این بنا مربوط به دوران اسلامی، سده های ۴ و ۵هجری و به احتمال زیاد دارای کاربری‌های آیینی بوده است.
وی در ادامه گفت: پس از انجام مطالعات پیگردی، عملیات اجرای ساماندهی و مرمت این ۲ اثر تاریخی شامل ساماندهی محوطه، استحکام بخشی و مرمت بدنه‎های سنگی گنبدها، اجرای اندود گچ روی بدنه‌ها و بندکشی با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام خواهد شد.
بنای تاریخی دو گنبدان کلج در شهرستان قزوین، بخش طارم سفلی در شمال غربی روستای کلج قرار گرفته و در سال ۹۰ با شماره ۳۰۷۲۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
بناهای ۲ گنبدان در پلان چهار گوش و با مصالح سنگ،گچ نیم کوب و گل ساخته شده و دارای سردابه می‌ باشند.
آثار کاوش‌های غیرمجاز بی‌شماری در دیوارها،سقف،کف،ورودی و پیرامون هر یک از گنبدهای این بنا دیده می‌شود که سبب ویرانی بخش‌هایی از بناها شده و ورودی بناها به ارتفاع ۵/۱ متر و پهنای ۵/۰ متر بوده و ارتفاع کل بنا با احتساب سردابه زیرزمینی آن در حدود پنج متر است.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت