اخبار گردشگری

مرمت عمارت کوشک نورآباد ایذه تنها با حل مشکل مالکیتی آن انجام پذیر است

ایوب سلطانی شنبه در‌گفت و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بنا در سال ۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال ۸۵ برای ایجاد موزه مردم شناسی از سوی اداره میراث فرهنگی مرمت شد، اما از آنجا که سند مالکیت به نام وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی است و این وزارتخانه اجازه بهره‌برداری از بنا را به میراث فرهنگی نداد، پس از آن بنا بدون استفاده و متروک باقی ماند.
وی گفت:چند نشست پیش از ریزش بنا با حضور مسئولان شبکه بهداشت و‌ در‌مان و‌ میراث فرهنگی چه در‌خود شبکه بهداشت و چه در‌ محل فرمانداری برگزار و قرار بر این شد شرایط واگذاری این عمارت به میراث فرهنگی فراهم شود‌ و ‌بهداشت و درمان اقدامات لازم ‌را در این باره انجام‌ دهد که‌ متاسفانه‌ کم‌کاری‌ موجب صدمه بر پیکره این بنا شد و‌ روز به‌روز شرایط آن وخیم تر‌می شود.
سلطانی با اشاره به تخصیص ۹۸۰ میلیون ریال از بخش اعتبارات ملی میراث فرهنگی برای ترمیم و بازسازی این بنا خاطرنشان‌ کرد: تنها در‌ بیش از یک‌ سال گذشته ، بیش از چهار بار با اداره بهداشت و درمان ایذه در این باره مکاتبه شده اما اجازه بهره‌برداری و مرمت داده نشد.
وی ادامه داد: بنابراین اگر ما دوباره این بنا را مرمت می‌کردیم، ولی بنا متروک می‌ماند هیچ فایده‌ای نداشت، و اکنون نیز اگر تکلیف مالکیت آن مشخص نشود این اعتبار برای بار دوم برگشت می خورد.
سلطانی افزود:قرار شده یک هزار متر مربع از این عمارت برای ایجاد موزه به میراث داده شود،
و اگر انتقال مالکیت انجام شود کار مرمت این بنا توسط پایگاه آیاپیر آغاز می شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان ایذه نیز گفت: ما در جهت حفظ و ‌نگهداری این بنا آماده واگذاری یک هزار متر مربع از این بنا را داریم.
مازیار‌حسن زاده کیانی اظهار کرد: درگذشته از این عمارت به عنوان انبار سم D.D T استفاده می شد، که گذر زمان موجب تخریب و بازسازی دوباره این بنا شد که متاسفانه چند ماه گذشته دوباره قسمتی از این بنای قاجاری فرو ریخت.
وی با بیان اینکه باید نشستی بین ۲ اداره ی میراث فرهنگی و شبکه بهداشت گرفته شود افزود: پس از تبادل نظر ، مصوبات صورت جلسه تنظیم و سیکل و مراحل انتقال سند از شبکه ‌بهداشت و‌ درمان به اداره میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
وی گفت: آماده ایم هرلحظه میراث فرهنگی ورود کند این انتقال سند و واگذاری انجام شود.
کوشک نورآباد مربوط به دوره قاجار و تنها بنای دهدشتی در ایذه است که در‌ منطقه ی نورآباد این شهرستان واقع است.این اثر بهمن ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
۷۱۶۱/ ۶۰۳۷
خبرنگار: مهسا نوروزی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی

انتهای پیام /*


فرهنگی


کوشک نورآباد


ایوب سلطانی


آیاپیر