اخبار گردشگری

آماده سازی و ‌تجهیز ساختمان موزه ایذه وارد گام اجرایی شد

علیرضا قلی نژاد روز شنبه در گفت و ‌گو با خبرنگار ایرنا در ایذه اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان ایذه در حوزه عیلام کهن و ‌نو جزء شهرهای غنی و‌باستانی می باشد،نبود موزه موجب شده تا اشیای باستانی کشف شده در این شهرستان در موزه های دیگر استان و ‌تهران نگهداری شوند.
وی افزود:با موافقت مدیر کل امور موزه های کشور و رئیس ایکوم مقرر شد در شهر ایذه موزه ای ساخته شود که آماده سازی و تجهیز ساختمان مورد نظر در این شهرستان از امروز در دست پیگیری و اجراست.
قلی نژاد گفت: با توجه به مدت زمان ساخت ساختمان مورد نظر ، لازم است اقداماتی از قبیل، تقویت سازه ، رفع خطر و ‌معماری آن انجام گیرد که ساماندهی این بنا از امروز آغاز شده است.
وی در ادامه بیان کرد: پس از مقاوم سازی ساختمان موزه، سایر بخش های آن از جمله نما ، فضای داخلی ، تجهیز و نیز نصب سامانه حفاظت الکترونیکی برای بهره برداری از آن انجام می شود.
قلی نژاد در خاتمه پیش بینی کرد در صورتیکه مشکل مالی پیش نیاید قطعا تا نوروز۹۷ موزه ایذه افتتاح و ‌در اختیار اداره کل موزه ها قرار خواهد گرفت.
رییس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت ایجاد موزه باستان شناسی در ایذه اظهار‌ کرد: بعد از تشکیل جلسه شورای عالی موزه ها با محوریت ایجاد موزه ایذه، در پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ، انجام مطالعات طرح محتوایی، طراحی و اخذ مجوز موزه باستان شناسی آغاز شد.
ایوب سلطانی گفت: برای تامین ،تجهیز و آماده سازی این موزه ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است که با تصویب در شورای برنامه ریزی شهرستان و موافقت سازمان برنامه و بودجه بدنبال تخصیص اعتبار هستیم ضمن اینکه از هم اکنون با اعتبارات پایگاه آیاپیر کار مقاوم سازی ساختمان موزه ایذه آغاز شده است تا زمان را از دست ندهیم.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک مخزن امن در‌ کنار موزه ایذه برای نگهداری اشیای باستانی بیان کرد: این مخزن در ۲ فاز اجرایی شد، که ساخت فاز اول آن شامل احداث یک سالن بتنی ایمن و مطمئن ،ضد حریق،سرقت، زلزله، انفجار با رعایت شرایط محیطی مناسب به پایان رسید و فاز دوم که هم اکنون در حال اجراست شامل قفسه بندی استاندارد و مانیتورینگ می باشد که تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می رسد.
رییس پایگاه آیاپیر افزود: این مخزن برای نگهداری اشیای باستانی شهرهای باغملک ، ایذه ، مسجدسلیمان ،اندیکا و لالی تعریف شده است.
وی بیان داشت:بیش از این اموال فرهنگی این شهرستان ها به مخزن شوش و بعضا تهران منتقل می شد که پس از راه اندازی این مخزن کار ساماندهی و نگهداری اموال فرهنگی ، مطالعه و پژوهش بر روی اشیا فرهنگی برای پژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی در ایذه فراهم خواهد می شود.
این مقام مسئول تصریح‌کرد: اکنون با تصویب سایت موزه کول فرح بعنوان موزه روباز و تصویب موزه باستانشناسی ایذه بیش از پیش نیاز به مخزن امن بعنوان یک ضرورت احساس می شود که این طرح با هزینه ای بالغ بر ۱،۲ میلیارد ریال در ‌حال اجراست.
ایذه با قدمت بیش از ۶۰۰۰ سال به عنوان یکی از کانون های مهم بشری فلات ایران مطرح است.
پیکره مرد الیمیایی(پارتی)،نقوش برجسته،‌ اشکفت سلمان،کول فرح از جمله بناهای ارزشمند باستانی ایذه می باشند.
۷۱۶۱/۶۰۶۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه


ایذه