اخبار گردشگری

پرونده عروسک های ۹۰ ساله گراش درانتظار ثبت در فهرست آثار میراث ناملموس ملی

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس ، مژگان ثابت قدم افزود: پرونده مذکور پس از طرح و تصویب در شورای ثبت استان به شورای ثبت میراث ناملموس کشور ارسال شد.
وی اظهار داشت:عروسک های پارچه ای و دست ساز معروف به چشم زخم دارای قدمت ۹۰ ساله در شهرستان گراش هستند و عمدتاً زرد رنگ با پاهایی به رنگ مشکی ساخته می شوند، سپس شکم آنها با نمک و اسپند پر می شود و آن را در سردر خانه ها یا گهواره بچه آویزان می کنند .
ثابت قدم گفت:‌به دلیل اینکه بر اساس باور قوی مردم گراش رنگ زرد مانع از کار کردن چشم شور می شود در ساخت این عروسک ها از این رنگ استفاده می شود و تا جایی این باور عمیق است که حتی مادرهای عروس و داماد در شب عروسی فرزندشان لباس زرد رنگ می پوشند.
وی ادامه داد:‌مردم شهرستان گراش براساس باورهای دینی و اعتقادات عامیانه خود راه و روش سنتی برای فرار از بلا دارند چون از نظر آنها شور بودن چشم همیشه دردسر و رنج به همراه دارد خیلی ها از آنها معتقدند آتش زدن اسپند در چهارشنبه بلا را دور می کند و همینطور با آویزان کردن نمک و اسپند و درست کردن عروسک های پارچه ای روی سر در ورودی خانه ها مانع از بلا و یا اثر چشم شوری می شود.
مسئول حوزه مطالعات مردم شناسی میراث فرهنگی فارس ادامه داد:طرح اسب، ماهی نشان ، پنجه ، پرنده دو سر ، بته جقه ، خروس ، سرو ، شتر و … از جمله طرح عروسک هایی هستند که با تزئینات خاص پولک، پارچه و نخ های رنگی بر اساس این باور ساخته می شوند.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
۳۰۰۲/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


عروسک


گراش


ثبت ملی