اخبار گردشگری

محدودیت صادرات صنایع دستی از گمرکات اردبیل برطرف شود

به گزارش ایرنا، علیرضا دباغ عبداللهی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بحث صادرات صنایع دستی از گمرکات این استان پیگیری شده و برای رفع این مشکل خواستار استقرار ارزیاب صنایع دستی در گمرکات هستیم تا امکان صادرات صنایع دستی از گمرکات فراهم شود.
وی اضافه کرد: این استان در سال های اخیر در زمینه صادرات جز استان های پیشرو و فعال بوده و بیشترین اقلام صادراتی صنایع دستی استان جاجیم خلخال ، ورنی مغان و گلیم عنبران نمین می باشد.
عبداللهی از دریافت سه نشان ملی جغرافیایی صنایع دستی استان اردبیل خبر داد و افزود: برای اولین بار سه نشان جغرافیایی ملی برای سه اثر صنایع دستی گلیم اردبیل ،ورنی مغان و جاجیم خلخال اخذ شده است که هر سه پرونده در مرحله اخذ نشان بین المللی است.
وی گفت: در کشور ۱۰ نشان جغرافیایی ملی صادر شده است که سه مورد آن مربوط به اردبیل بوده و این نشانگر کیفیت صنایع دستی استان است.
عبداللهی از درجه بندی صنایع دستی استان اردبیل خبرداد و گفت: برای اولین بار توسط کارشناسانی که استاندارد بین المللی برای صنایع دستی صادر می کنند درجه بندی کارگاه های تولیدی صنایع دستی در استان شروع شده و تاکنون ۳۰۰ کارگاه صنایع دستی در این ارتباط مورد بررسی و تحلیل وضعیت قرار گرفتند .
وی افزود: سومین نمایشگاه ملی میراث فرهنگی و نهمین نمایشگاه صنایع دستی ۱۶ الی ۲۲ مرداد ماه در محل دایمی نمایشگاه بین المللی اردبیل برگزار می شود .
عبداللهی بیان کرد: در این نمایشگاه ۱۲۰ غرفه دایر می شود که ۲۲ مورد آن مربوط به حوزه گردشگری و بقیه هم مربوط به حوزه صنایع دستی خواهدبود .
وی بیان کرد: این نمایشگاه ها با هدف حمایت از تولیدات داخلی ،تشویق و ترغیب صنعتگران و گسترش ارتباطات تولیدکنندگان با یکدیگر برگزار می شود .
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از اعطای نشان اعتماد به پنج فروشگاه صنایع دستی خبرداد و افزود: مرحله دوم اعطای نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی شروع شده و تا پایان سال ۱۵ نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی در اردبیل اعطا می شود .
عبداللهی اظهار کرد: امسال در سه رشته معرق نمین ، ملیله نقره اردبیل و مرصع سنگ خلخال نشان ملی جغرافیایی اخذ می شود که هر سه پرونده در حال ثبت بوده و ملیله نقره اردبیل جلوتر از دیگر پرو.نده ها در مرحله اخذ نشان می باشد.
تا کنون ۱۶ اثر در حوزه صنایع دستی استان اردبیل به ثبت ملی رسیده اما هنوز اثری از استان به ثبت جهانی نرسیده است.
صنایع دستی استان اردبیل در ۶۲ رشته مختلف فعالیت دارد و گلیم بافی ، قالی بافی، جاجیم بافی، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و در این بخش ۱۲۰ هزار نفر مشغول بکار می باشند.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


اقتصاد


صنایع دستی


اردبیل


عبداللهی