اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی: کرمانشاه مکانی برای نگهداری آثار تاریخی ندارد

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جلیل بالایی روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه های استان در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه با اظهار اینکه کرمانشاه موزه تاریخی برای نگهداری اشیای با ارزش و تاریخی ندارد، گفت: مجبوریم برخی از اشیای تاریخی را در خارج از استان نگهداری کنیم.
وی با اذعان به اینکه مطالعه ساخت موزه تاریخی این شهر سال ۵۲ شروع شده اما تاکنون راه اندازی نشده است، گفت: از ۱۴ سال قبل نیز ساخت این موزه در دستور کار قرار گرفت و به دلایلی عملیاتی نشد اما با همت مسئولان ملی و استانی بسترهای لازم برای ساخت این موزه فراهم شده است.
او به مذاکره استاندار کرمانشاه با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اخذ اعتبارات لازم برای ساخت موزه آثار تاریخی استان گفت: این رایزنی موفق آمیز بود و از تیر ماه امسال کار مطالعه آن شروع شده است.
وی ابراز امیدواری کرد استان کرمانشاه صاحب یک موزه تاریخی مناسب برای نگهداری آثار تاریخی و بازدید گردشگران شود.
او در ادامه به افزایش پنج درصدی آمار گردشگران ورودی به استان کرمانشاه در چهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال آمار بازدید کننده از تکیه معاون الملک ۴۱ درصد به نسبت گذشته افزایش یافته و این نشان دهنده معرفی خوب این اثر تاریخی در بین گردشگران است.

**افزایش اعتبارات میراث فرهنگی در دولت تدبیر و امید
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، رویکرد منطقی دولت تدبیر و امید را منجر به حمایت ها و توسعه و تقویت بخش های مختلف این اداره کل دانست و گفت: این حمایت ها در اعتبارات نمود چشمگیری داشته به طوریکه اعتبارات ملی از ۱۰۰ میلیارد ریال سال ۹۴ به ۳۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته و در بخش تخصیص اعتبارات نیز از ۳۵ میلیارد ریال به ۱۳۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.
بالایی همچنین افزود: از محل منابع استانی نیز تاکنون ۲۱۵ میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص یافته که این رقم در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد ریال بود.

**احیا، مرمت و توجه بیشتر به پایگاه های ملی و جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پنج پایگاه شامل چهار پایگاه ملی و یک پایگاه جهانی در استان داریم ،گفت: تمام تلاش ما حفظ و نگهداری این پایگاه هاست و از سال گذشته نیز اقدام های بسیار خوب مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی در این پایگاه ها انجام شده است.
بالایی از معبد آناهیتا، محوطه تاریخی طاق بستان، پایگاه محور ساسانی، منظر طبیعی تاریخی اورامانات به عنوان پایگاه های ملی و محوطه تاریخی بیستون به عنوان پایگاه جهانی نام برد و افزود: ساماندهی این محوطه ها در دستور کار سازمان قرار گرفته و اکنون اقدام های خوبی در این پایگاه ها در حال اجراست.
او احیای بافت تاریخی کرمانشاه را از دیگر دستور کارهای این سازمان ذکر کرد و گفت: امسال ۲۰ میلیارد ریال و سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال برای احیای این بازار هزینه کرده ایم.

**ایجاد ۲ بازارچه صنایع دستی در استان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در ادامه گریزی به حوزه صنایع دستی زد و با بیان اینکه راه اندازی ۲ بازارچه صنایع دستی در استان در دستور کار است، گفت: برای تقویت و توسعه این بخش نیاز حدی به حمایت دیگر سازمان ها داریم.
بالایی، ثبت شهر نودشه به عنوان شهر گیوه ایران را از جمله اقدام های امسال ذکر کرد و افزود: ثبت جهانی گلیم هرسین در دستور کار است و پرونده جهانی شدن آن آماده شده است.
او صنایع دستی را یکی از مصداق های اصلی اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: در این حوزه طرح ضربتی اشتغال را در ۲ روستای هجیج و فش در برنامه داریم.
در استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی نی با چهار هزار و ۸۰۰ سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
۳۰۳۳/ ۸۰۶۶ خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


رونق گردشگری


کرمانشاه