اخبار گردشگری

چگونه اسنپ در حال تغییر دادن نحوه زندگی مردم تهران است؟

 گزارش گاردین از رونق تاکسی های آنلاین در تهران و چگونگی تاثیر آن بر زندگی مردم.

در کلان شهر شلوغ و پر هیاهوی تهران، سوار شدن در تاکسی همگانی عادتی معمول محسوب می شود، ولی هنگامی که قصد دارید تاکسی را برای خود کرایه کنید، باید اصطلاح “دربست” را فریاد بزنید. این سنت دیرینه اکنون با یک جایگرین نوین مواجه شده که همان تاکسی اسنپ و نسخه مشابه تاکسی اوبر Uber است که همچنین گزینه منحصر به فرد دیگری – ناوگانی از تاکسی های دارای راننده مونث برای زنان و کودکان – را نیز ارائه می دهد

سال هاست که تحریم های بین المللی باعث دورماندن شرکت های جهانی ازایران شده که به نوبه خود رونق فناوری های نوظهور را به همراه داشته است زیرا کارشناسان داخلی شمار متنوعی از خدمات بومی از دیجی کالا (معادل آمازون در ایران ) گرفته تا خدمات خشک شویی آن لاین “واش ماش” را به راه انداخته اند.

اسنپ درسه سال گذشته شیوه زندگی و سفرهای درون شهری مردم تهران را متحول کرده است. شهرام شاهکار، ایرانی ٣٢ ساله و مدیر اجرایی این شرکت است که اکنون دارای ۵٠٠ کارمند حدود ٢۴ ساله است. او درست یک سال پیش از این تنها ۶٠ نفر کارمند داشت. شاهکار می گوید:”در حال حاضر، واژه اسنپ معادل آن نوع سفر شده است که پیش از این دربست نامیده می شد و اکنون به نام اسنپ شناخته می شود.”

شاهکار که درسن ١٧ سالگی ایران را برای تحصیل در انگلیس و سپس کانادا ترک کرد، چهارسال پیش از شغل خود در شرکت نرم افزار اس ای پی SAP دس کشید و به وطن خود بازگشت تا توانایی های فناوری دست نخورده خود را کشف کند.

او با یادآوری آن زمان می گوید :” هنگامی که می خواستم به ایران بازگردم ، والدینم ناراحت شدند. آنها می گفتند دیوانه شده ای؟ ما تو را به خارج فرستادیم تا تحصیل کنی و زندگی خوبی داشته باشی. می دانید که والدین چگونه فکر می کنند. آنها گفتند تو می خواهی همه این ها را رها کنی و به ایران بازگردی؟چه مزخرف ها”

ولی شاهکار می خواست بخت خود را امتحان کند. بازگشت او در ابتدا به صورت یک فرصت مطالعاتی شش ماهه شروع شد، ولی به محض آن که او گروه اسنپ را در اوایل سال ٢٠١۶ تشکیل داد . این شرکت تبدیل به یکی از موفق ترین شرکت های نوظهور در کشور شد.

” مردم فکر می کردند من دیوانه شده ام. ولی اکنون افراد بیشتری در حال بازگشت هستند و دیگر کسی شگفت زده نمی شود. مردم با رویکرد مثبتی به مساله نگاه می کنند- آنها دارای نوعی تجربه بین المللی و تحصیلات در خارج کشور هستند و اکنون می گویند بگذارید به ایران بازگردیم تا ببینیم در آنجا چه می توان کرد. تغییرات بسیار زیادی به وجود آمده و روند فرار مغزها معکوس شده است.”

خبرآنلاین