اخبار گردشگری

تامین زیرساخت های بخش گردشگری تیزآب دماوند نیازمند حمایت مسئولان است

به گزارش ایرنا، شهرستان دماوند یکی از شهرستان های خوش آب و هوای استان تهران محسوب می شود که دارای چشم اندازهای طبیعی و بکری است و چشمه تیزآب در میان این جاذبه های طبیعی- به دلیل داشتن خواص درمانی- مشتاقان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
منطقه تیزاب در فاصله پنج کیلومتری شمال شهر دماوند در محلی به نام دشتمزار قرار گرفته است. آب این چشمه تند و گس است و خواص فراوانی از جمله خاصیت درمانی دارد که جهت مداوای امراض پوستی و گوارشی استفاده می شود.
وجود درختان بید و رودخانه ای پرآب، آب و هوای مطبوع و دلپذیری را برای علاقه مندان به تفریح و طبیعت دوستان بخصوص در فصل تابستان فراهم کرده است و هرساله عده زیادی از گردشگران برای بازدید از این منطقه خوش آب وهوا و کوهستانی مسیری طولانی را می پیمایند.
برای رسیدن به این چشمه می توان از دل کوهها گذشت و صخره ها را پشت سر گذاشت، البته باید مجهز به برخی لوازم و وسایل کوهنوردی نیز بود، اما می توان از مسیر خاکی نیز با چند کیلومتر پیاده روی به چشمه رسید. در انتهای راه چشمه ای از دل کوه می جوشد که خستگی راه را از تن بیرون می کند.
همچنین حدود ۵۰۰ متر بعد از چشمه، آبشاری به ارتفاع ۱۰ متر از میان سنگها بیرون می ریزد و صحنه بسیار زیبای طبیعی را در انظار بینندگان قرار می دهد.
گرچه سالها است گردشگران از این مکان تفریحی استفاده می کنند ولی تاکنون خدمات و امکانات خاصی توسط نهادهای گردشگری شهرستان ارائه نشده است.
مجید ابراهیمی، یکی از شهروندان دماوندی در این خصوص به ایرنا گفت: تیزاب دماوند همه ساله با استقبال بسیاری از گردشگران به جهت شرایط آب و هوایی و طراوت و زیبایی منطقه، روبروست ولی کمبود امکانات عمدتا گردشگران را با مشکل مواجه می کند.
وی ادامه داد: عدم ساماندهی مسیر ورودی به منطقه، نداشتن سرویس بهداشتی، نبود مجتمع خدماتی و رفاهی، نمازخانه و … نیاز گردشگران این منطقه است.
این گردشگر بیان کرد: نبود سطل های زباله در مسیر موجب شده تا گردشگران زباله های خود را در طبیعت رها کنند که این موضوع به مرور در برخی مناطق چهره نامناسبی به این مکان گردشگری داده است.
ابراهیمی ادامه داد: در برخی قسمت های مسیر رودخانه تیزاب به دلیل هدایت آب جهت آبیاری اراضی کشاورزی، خاکبرداری نامناسبی صورت گرفته که همین امر به چهره طبیعی این منطقه آسیب زده است.

**نبود زیرساخت های کافی در حوزه گردشگری شهرستان
شهرام شریفی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند اظهار کرد: شهرستان دارای ۱۸۳ اثر تاریخی که از این میان، ۷۲ اثر به ثبت ملی رسیده است و منطقه تیزآب یکی از مناطق و جاذبه های مهم گردشگری شهرستان به شمار می رود که سالانه به ویژه در فصل تابستان با استقبال گردشگران بسیاری روبروست.
وی ادامه داد: اما این منطقه گردشگری سالها است به صورت بکر و طبیعی باقی مانده و هیچگونه خدمات زیرساختی همچون برق، راه دسترسی مناسب، ایجاد امکانات اولیه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و … را ندارد که موجب نارضایتی گردشگران نیز شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی توانایی ورود به حوزه عمرانی و زیرساختی را نداشته و تنها در بخش مجوزها و تسهیل در امور گردشگری و میراث وارد می شود، گفت: اکنون مجتمع خدماتی و پذیرایی در این منطقه با مجوز میراث احداث و موظف شده تا به گردشگران خدمات ارائه دهد که در صورت عدم همکاری، تذکر داده می شود.
شریفی با اشاره به اینکه دماوند جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است و باید به این حوزه توجه ویژه ایی شود.
این مقام مسئول اهم مشکلات و نیازهای موجود در حوزه گردشگری شهرستان را نبود طرح جامع ساماندهی قابلیت های بالقوه گردشگری منطقه، نبود وجود نقشه جامع گردشگری و نبود اقامتگاه های کافی دانست و بیان کرد: لزوم توجه به گردشگری روستایی با محوریت روستاهای هدف، لزوم حمایت از تشکیل تعاونی های گردشگری، نبود نمایشگاه دائمی صنایع دستی، تعیین تکلیف مناطق نمونه گردشگری شهرستان، تامین زیرساخت های لازم برای مناطق گردشگری و تاریخی و … از جمله نیازهای دماوند است.

** ساماندهی منطقه گردشگری تیزآب در دستور کار شهرداری
عباس صفری، شهردار دماوند در این خصوص با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه گردشگری تیزآب اظهار کرد: این منطقه به جهت قرار گرفتن در یک دره و وجود آب دائمی به دلیل بارش نزولات آسمانی و همچنین داشتن رودخانه و درختان بسیار همواره مورد توجه گردشگران بوده است.
وی با بیان اینکه این منطقه گردشگری همواره در فصل بهار و تابستان مورد توجه شهروندان دماوندی و گردشگران این شهر است، خاطرنشان کرد: این منطقه گردشگری خارج از محدوده خدماتی قرار گرفته و از طرفی دارای مالکیت های شخصی است که همین امر تا حدودی شهرداری را در ارائه خدمات مطلوب محدود می کند.
صفری ادامه داد: با وجود تمامی این موضوعات، شهرداری به این مهم اکتفا نکرده و سعی شده همانند دیگر حوزه های شهری، به حوزه خدماتی، رفاهی، فضای سبز و گردشگری این بخش اهمیت داده شود.
شهردار دماوند به انجام اقداماتی در راستای بهسازی و ساماندهی این مکان گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: نخستین گام توسط شهرداری، نصب تابلوهای هدایت مسیر در سطح شهر برای معرفی این مکان گردشگری به مسافران بوده است.
وی ادامه داد: بهسازی و ساماندهی ورودی منطقه با زیرسازی و اجرای عملیات آسفالت و دستور کار بود و مابقی مسیر به ویژه شیب تند ورودی سایت و مجوز استقرار یک مجموعه پذیرایی در ابتدای تیزآب از جمله اقدامات شهرداری در این حوزه گردشگری بوده است.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از برنامه های بلند مدت شهرداری در این مکان، توافق با بخش خصوصی در راستای ایجاد مجموعه خدماتی و رفاهی است که تمامی خدمات لازم همچون سرویس بهداشتی، روشنایی، باغ رستوران و … اجرا می شود.
صفری گفت: سیاست شهرداری و مدیریت شهری بر این است تا از حوزه هایی که به عنوان حوزه های قوی گردشگری همچون چشمه اعلا، مشا، تیزآب، رودخانه تار و مشکیجه و… محسوب می شود، نهایت استفاده را ببرد؛ با وجود اینکه بخشی از این مناطق در حال انجام اقدامات زیربانی است و با تامین اعتبار و تسهیلات لازم به نتیجه خواهد رسید.
خبرنگار: الهام حیدری – انتشار: محمد آجورلو
تهرام/۷۲۴۶//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


اجتماعی


تیزآب دماوند


حمایت مسئولان