اخبار گردشگری

ثبت زبان لکی در فهرست ملی میراث ناملموس ایران

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، غلامرضا سلیمانی افزود: در این نشست حدود ۶۰ پرونده از استان‌ های مختلف در حوزه میراث ناملموس بررسی شد که پرونده ثبتی زبان لکی با موافقت اعضا مواجه شد.
وی بیان کرد: زبان لکی یکی از زبان‌های بسیار قدیمی است که کارشناسان تعداد واژه ‌ها در این زبان را تا ۳۰ هزار واژه اعلام کرده‌ اند.
به گفته سلیمانی ‌در زبان لکی کنونی هنوز بسیاری از لغات، اصطلاحات و واژه‌ های موجود در زبان اوستا به همان شکل اولیه بدون هیچ تغییری رایج و معمول هستند.
وی اظهار کرد: لکی زبانی تقریبا منظوم و مملو از اشعار، ضرب‌ المثل‌ها، تمثیل ‌ها، افسانه‌ها و بسیاری از کلمات و جملات آن دارای اوزان عروضی است با این تفاوت که شعر لکی همه‌ جا ۱۰هجایی و گاهی هشت و ۱۲هجایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرآیندهای فرهنگی گفته می ‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌ های پیشین باقی مانده‌ اند.
وی بیان کرد: بخشی از دارایی ‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ ها یا کارهای هنری هستند با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ مانند ترانه، موسیقی، رقص، درام، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون به‌ شکل ناملموس هستند.
وی گفت: این موارد شکل‌هایی از فرهنگ به ‌شمار می ‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس نیستند و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند.
در حال حاضر بیش از پنج هزار اثر تاریخی دراین استان وجود دارد که از این مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مهمترین اخبار و رویدادهای استان لرستان علاوه بر سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان به نشانی http://www.irna.ir/lorestan در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شوند.
۷۲۷۴/۳۰۲۲
خبرنگار:مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی

انتهای پیام /*


فرهنگی


زبان لکی


میراث ناملموس


لرستان