اخبار گردشگری

نجف دریابندری ثبت ملی شد

به ‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا سازمان میراث فرهنگی روز چهارشنبه اعلام کرد که در جلسه کمیته ملی ثبت میراث ناملموس، با حضور مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان ثبت سازمان میراث‌فرهنگی،
«کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» اثر نجف دریابندری با همکاری همسر هنرمند فقیدش، فهیمه راستکار است.
در جلسه کمیته مذکور که دیروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد: حدود ۶۰ پرونده از استان‌های مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.
در این جلسه، ضمن تجلیل از مقام شامخ نجف دریابندری، نام این نویسنده و مترجم نامدار، به‌عنوان گنجینه زنده بشری در میراث خوراک در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) به‌ثبت رسید.
نجف دریابندری، متولد ۱۳۰۸ در آبادان، از مترجمان و نویسندگان صلحب‌سبک معاصر ایرانی است که تمام آثارش از اقبال خاص و عام برخوردارند.
ماجرای نگارش کتاب «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» به سال‌ها پیش برمی‌گردد، به شبی که محمد زهرایی (مدیر فقید انتشارات کارنامه) در غیاب فهیمه راستکار، مهمان دریابندری بوده و دریابندری او را مهمان خوراکی مکزیکی، از دست‌پخت‌های خودش، کرده است و سر همین شام زهرایی به دریابندری پیشنهاد می‌کند که کتابی در حوزه آشپزی تألیف کند و برای همراهی با او در این راه اعلام آمادگی می‌کند. درنهایت، با تشویق‌های مرحوم زهرایی، نجف دریابندری و مرحوم فهیمه راستکار با کمک هم، بعد از حدود هشت سال تحقیق که گاه به‌صورت میدانی انجام گرفته است، «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» را به‌رشته تحریر درمی‌آورند.
فراهنگ**۹۲۴۶** ۱۸۲۳ خبرنگار: علیرضا مرادی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


نجف دریابندری


میراث