اخبار گردشگری

‘اوخشامالار منطقه قیدار’ ثبت ملی شد

به گزارش ایرنا ، پروژه اوخشامالار با محوریت دو پرونده با محتوا و عناوین ‘ایش نغمه لری’ (کار آوای چوپانی و کار آوای کشاورزی) و همچنین یک پرونده مربوط به ‘لالایی های’ منطقه قیدار (شهرستان خدابنده) ارائه شد.
عصر سه شنبه پروژه تحقیقاتی ‘اوخشامالار’ منطقه قیدار(شهرستان خدابنده)، با حضور مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور و داوران و صاحب نظران کمیته تخصصی میراث ناملموس ایران، به ثبت ملی رسید و به عنوان میراثی در معرض خطر و نیازمند پاسداشت فوری قلمداد شد.
در این جلسه، اجرای زنده و صدای ساز و نوای خوش الحان استاد آشیق یار محمد عیسی بیگلو و پسرش آشیق ذوالفقار عیسی بیگلو که در قالب ‘ائل اوخشامالاری’ نواخته شد، داوران و صاحب نظران را به وجد آورد.
پروژه تحقیقاتی ‘اوخشامالار منطقه قیدار’، ابتدای سال جاری توسط موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس با مدیر مسئولی اکبر کریمی و با همکاری ابوذر علی بیگلو و با پژوهش در سطح بیش از ۶۵ روستای منطقه خدابنده(قیدار) انجام شد.
این پرونده عصر سه شنبه در جلسه کمیته تخصصی میراث ناملموس ایران که در تالار فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با حضور پژوهشگران و ارائه دهندگان پرونده های تدوین شده میراث ناملموس از استان های مختلف ایران برگزارشد، توسط اکبر کریمی مدیر مسئول موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس و ابوذر علی بیگلو به عنوان پژوهشگران و تهیه کنندگان این پروژه از استان زنجان مورد دفاع قرار گرفت.
به گفته اکبر کریمی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس، پروژه تحقیقاتی ‘اوخشامالار منطقه قیدار’ بدون هیچ گونه حمایت و کمک دولتی تدوین و گردآوری شد.
به گزارش ایرنا، موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس، در سال ۹۴ ، ‘داستان ها، نقل ها و افسانه های آشیقی زنجان’ را با همکاری اساتید آشیقی زنجان، ستار خدایی ، حسین ابراهیمی، گلابعلی داوود بیگی، یار محمد عیسی بیگلو و محمد نجفی تهیه و تدوین کرد و این مجموعه را به ثبت ملی و به پیشنهاد چند ملیتی رساند.
در سال گذشته، این پنج استاد موسیقی آشیقی زنجان با تلاش موسسه فرهنگی، هنری سمت گنجینه ققنوس، از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در فهرست مفاخران حامل میراث ناملموس کشور قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، موسسه سمت گنجینه ققنوس از طریق جمع آوری و ثبت ملی ‘داستان های آشیقی منطقه زنجان’ علاوه بر عضویت در سازمان ICCN(شبکه همکاری جهانی بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس بشری)، زمینه عضویت و ورود شهر زنجان به این سازمان را هم فراهم کرد.
میراث فرهنگی ناملموس شامل جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ است که به شکل شفاهی و سینه به سینه برای ما به ارث رسیده است.
این موارد ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، صنایع دستی، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و هر آنچه مرتبط با هویت حیات انسانی است را شامل می شود.
شهرستان خدابنده به مرکزیت شهر قیدار با چهار بخش، هفت شهر و بیش از ۲۲۰ روستای دارای سکنه، ۱۶۴هزار نفر جمعیت دارد.
این شهرستان در جنوب استان زنجان واقع شده و با حدود پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، یک چهارم مساحت این استان را به خود اختصاص داده است.
۷۳۱۲/۸۰۶۸
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: اسماعیل جهانبخش

انتهای پیام /*


فرهنگی


اوخشامالار


قیدار


ثبت ملی