اخبار گردشگری

ساختمان مخابرات سامن برای ایجاد پایگاه شهرزیرزمینی واگذار شد

ابراهیم جلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ساختمان اداری مخابرات شهر سامن را شهرداری این شهر به صورت اجاره تحویل گرفت و به میراث فرهنگی واگذار کرد.
وی افزود: شهر زیرزمینی سامن به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با پیگیری های انجام شده مقرر شد پایگاه ملی در سامن ایجاد و ردیف ملی به این پایگاه اختصاص پیدا کند.
جلیلی ادامه داد: در حال حاضر مجوز ایجاد پایگاه تحت عنوان مجموعه دستکندهای سامن و ارزانفود اخذ شده و با پیگیری های انجام شده و واگذاری ساختمان مخابرات، این پایگاه در شهر سامن راه اندازی خواهد شد.
وی با تقدیر از تلاش های فرماندار ویژه ملایر، محمد کاظمی نماینده مجلس، شهردار و بخشدار سامن، مدیر کل میراث فرهنگی استان و رئیس مخابرات در واگذاری این ساختمان و ایجاد پایگاه مجموعه دستکند شهر زیرزمینی سامن افزود: صورت جلسه این واگذاری روز گذشته انجام شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه تعمیر و تجهیز این ساختمان توسط میراث فرهنگی انجام می شود اظهار کرد: حدود ۸۰ میلیون ریال برای تعمیر و تجهیز این پایگاه هزینه خواهد شد.
جلیلی گفت: پایگاه مجموعه دستکند شهر زیرزمینی سامن هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به ادامه کاوش ها در شهر زیرزمینی سامن بیان کرد: هم اکنون با عقد قرارداد با پیمانکار استحکام بخشی فضای قبلی کاوش شده در حال انجام است.
جلیلی ابراز امیدواری کرد: پس از استحکام سازی، انجام تاسیسات مجموعه دستکند سامن، نورپردازی و طراحی ورودی مجموعه، بتوانیم قسمت های اولیه کاوش شده را برای بازدید گردشگران آماده کنیم.
در سفر سال گذشته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران مقرر شد پایگاهی برای اتمام کاوش های مجموعه دستکند سامن فعال و گروهی اختصاصی برای مطالعه این مجموعه تعیین شود و پس از انجام کاوش ها، به عنوان پایگاه ثبت شود.
به گزارش ایرنا شهر پنهان یا زیرزمینی سامن که احتمالا شهری مخفی در دوره پیش از اشکانی بوده و بعدها نیز از آن به عنوان گورستان استفاده می شده، در شهر سامن در ۱۵ کیلومتری ملایر در استان همدان قرار گرفته است.
شهر زیرزمینی سامن سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و این مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تماما در زیر معابر، منازل و ساختمان های اداری شهر واقع شده است.
براساس مطالعات باستان شناسی، شهر پنهان بیش از سه هکتار وسعت دارد و بخشی از این شهر باستانی به دلیل وجود رطوبت زیاد هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است.
شهر زیرزمینی سامن در ۲۷ فروردین ماه ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
۷۵۲۸/۱۱۸۱
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:الهام تدین

انتهای پیام /*


فرهنگی


مجموعه دستکند سامن


ایجاد پایگاه


میراث فرهنگی