اخبار گردشگری

اسناد مالکیت سازمان میراث‌فرهنگی برای سعدآباد و نیاوران به قوت خود باقی است

به ‌گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی نقی‌زاده محجوب گفت: اسناد مالکیت مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران به‌صورت کلی در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی است و بنیاد مستضعفان بر اساس حکمی که قطعیت آن هنوز مشخص نیست، اقدام به گرفتن سند معارض (هم‌عرض) برای این دو مجموعه فرهنگی و تاریخی کرده است.
وی تصریح کرد: البته همین سند معارض هم برای تمام بخش‌های این دو مجموعه تاریخی نیست و بنیاد مستضغفان فقط اسناد تعدادی از پلاک‌های سعدآباد و نیاوران را در اختیار دارد.
مدیرکل حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: بنیاد مستضعفان این اسناد را بر اساس حکمی که در دادگاه اصل ۴۹ در سال ۹۲ صادر شده گرفته است، در این حکم اجازه صدور اسناد مالکیت سعدآباد و نیاوران برای بنیاد مستضعفان اعلام شده، اما حکم این دادگاه قطعی نبوده است و سازمان میراث‌فرهنگی تقاضای بررسی و تجدید نظر داشته است، بنابراین تا زمان صدور حکم قطعی دادگاه، اسناد مالکیت این دو مجموعه تاریخی برای هر دستگاه و نهاد دیگر و اظهارنظر در این خصوص وجه قانونی ندارد.
نقی‌زاده محجوب با اشاره به سابقه تاریخی اسناد مالکیت سعدآباد و نیاوران برای سازمان میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: در سال ۶۴ سند مالکیت این دو مجموعه تاریخی به‌نام دولت و برای بهره‌برداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد و در سال ۸۴ سند تجمیعی سعدآباد و نیاوران به سازمان میراث‌فرهنگی داده شد.
وی ادامه داد: با توجه به این سابقه تاریخی، اسناد مالکیت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مقدم بر اسناد بنیاد مستضعفان است و گستره تمام این دو مجموعه را نیز در بر می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، سابقه کشمکش بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی بر سر مالکیت این دو کاخ‌موزه تاریخی تهران به چندین سال پیش و حدود نیمه دوم دهه ٨٠ برمی‌گردد، وقتی که دولت برای اصلاح سند مالکیت سعدآباد و برخی دیگر از مجموعه‌های خود درخواستی را مطرح کرد.
تا پیش از تقاضای دولت برای دریافت سند مالکیت سعدآباد به نام دولت، بنیاد مستضعفان اگرچه سند مالکیت سعدآباد را در دست داشته، اما ادعایی در این زمینه نمی‌کرد اما بعد از تقاضای دولت، مقامات بنیاد هم به تکاپو افتادند تا ملکی را که سال ۶٣ به نام آنها به ثبت رسیده از دولت پس بگیرند.
مسئولان بنیاد مستضعفان که مدعی مالکیت بر کاخ‌های نیاوران و سعدآباد تهران است، اظهارنظری را از امام خمینی (ره) مبنا قرار می‌دهند که فرموده بودند: «به دولت ابلاغ نمایید که این غنائم مربوط به دولت نیست و امرش با شورای انقلاب است و آنچه مأموران دولت به دست آورده‌اند یا می‌آورند باید تحویل بدهند».
بر همین اساس بنیاد مستضعفان معتقد است که کاخ‌های سعدآباد و نیاوران نیز از جمله دارایی‌های خاندان پهلوی به شمار می‌رود و نباید تحت مالکیت دولت قرار داشته باشد. با این حال از سال ٨٧ بود که مدیریت وقت کاخ سعدآباد خواستار ابطال اسناد مالکیت بنیاد بر کاخ شد.
از آن سال تاکنون، کشمکش بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی بر سر مالکیت سعدآباد و نیاوران همچنان ادامه دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


مالکیت سعدآباد و نیاوران


بنیاد مستضعفان


سازمان میراث فرهنگی


صتایع دستی و گردشگری